انتقاد مراجع تقلید از کدام سخنران مدرسه فیضیه بود؟

    کد خبر :350915

دو تن از مراجع تقلید با صدور بیانیه‌ای به سخنرانی‌ها و حواشی تجمع طلاب در مدرسه فیضیه اعتراض کرده‌اند و بخشی از سخنرانی‌های آن روز را توهین به حوزه علمیه دانسته‌اند؛ اما اشاره این دو مرجع تقلید به کدام سخنران تجمع طلاب است؟

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با صدور بیانیه‌ای ضمن اینکه حادثه‌ مدرسه فیضیه را «به تمام معنا یک فاجعه» دانست و نسبت به سخنرانی‌های این مراسم نیز اعتراض کرد. ایشان با طرح این سؤال که «در این شرایط حساس، تضعیف حوزه علمیه و مرجعیت و تهدید رئیس‌جمهوری بر اساس چه ضابطه‌ای بوده؟ آیا همه این‌ها آب به آسیاب دشمن ریختن نیست؟!» نوشت: «طلاب را دعوت کرده بودند تا درباره مسائل اقتصادی صحبت کنند. سپس ورق برگشت و گوینده‌ای که هیچ اطلاعی از وضع حوزه‌های علمیه شیعه نداشت، بدترین اهانت‌ها را به حوزه علمیه و مراجع شیعه کرد.»

به گزارش ایرنا، آیت‌الله حسین نوری همدانی از دیگر مراجع تقلید نیز در سخنانی صبح امروز در مشهد با تأکید بر اینکه «حوزه علمیه که در طول تاریخ در مقابل ظلم ماند، استکبارستیز بود، حال این‌گونه قضاوت، بی‌انصافی است» گفت: «حوزه هیچ‌گاه سکولار نبوده و نیست و نخواهد بود، چرا باید کسی را به حوزه بیاورند که از حوزه بی‌اطلاع باشد؟»

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه «بخشی از سخنان سخنران و بعضی از شعارها نادرست و موجب تأسف بود»، اخطار داد: «اجازه نخواهیم داد کسی خدمات مراجع و علمای بزرگ و حوزه علمیه را زیر سؤال ببرد.» این مرجع تقلید در پایان از مسئولان حوزه خواست سریعاً موضوع را پیگیری کنند.

اما اعتراض این دو مرجع تقلید به کدام سخنران تجمع طلاب در مدرسه فیضیه و کدام بخش از سخنرانی او بود؟

**ازغدی: ریشه سکولاریسم در حوزه است

حسین طیبی‌فر، فرمانده تیپ 83 امام جعفر صادق(ع) قم و حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دو سخنرانی بودند که در مدرسه فیضیه روز پنج‌شنبه در تجمع طلاب سخنرانی کردند.

به گزارش حوزه نیوز، رحیم‌پور ‌ازغدی در بخشی از سخنرانی خود در تجمع طلاب با موضوع عدالت اقتصادی با بیان اینکه حوزه غیر از اعتراضات و تبلیغ دین، وظیفه اجتهاد اقتصادی را نیز به عهده دارد، گفته بود:«درس خارج‌هایی برگزار می‌شود که به جای این‌که تمدن دینی را تئوریزه کنند، فقه سکولار می‌سازند و در مورد بانک‌ها و روابط اجتماعی و این دست مسائل حرفی نمی‌زنند.»

رحیم‌پور ‌ازغدی اضافه کرده بود: «ریشه سکولاریسم در حوزه است. سکولاریسم یعنی تفکیک دین از حکومت و دولت و تمدن. به جای این همه رساله، مسائلی که حل نشده است را پاسخ دهید. در فقه حکومتی نیز حوزه هنوز در مسائل اصلی جوابی ندارد. حوزه هنوز بعد از 40 سال دارد بحث می‌کند بانک‌ها ربوی هستند یا خیر.»

اظهارات این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درحالی واکنش علما و مراجع تقلید را برانگیخته است که او تریبون ثابت در صداوسیما دارد و در برنامه‌ای با عنوان «طرحی برای فردا» که از شبکه اول سیما پخش می‌شود، درباره موضوعات مختلف اظهارنظر می‌کند.
البته رحیم‌پور ‌ازغدی تنها موضع‌گیری فرهنگی ندارد. او طی ماه‌های گذشته مواضع تندی را نسبت به دولت حسن روحانی اتخاذ کرده؛ تا آنجا که در ویدیویی که اردیبهشت‌ماه امسال از او منتشر شده، رئیس‌جمهوری را دروغگو خطاب می‌کند. او در بین جمعی از دانشجویان گفته بود: «تو خودت رئیس شورای انقلاب فرهنگی هستی، چرا هر جا یک‌جوری حرف می‌زنی؟ ایشان در مورد علوم انسانی چند تا جوک گفت و مسخره کرد. من از ایشان پرسیدم شما اصلاً نظریات جدید علوم انسانی را خواندی، بلدی؟…علوم انسانی اصلاً شرقی و غربی نیست و کاملاً امری است فرهنگی و بستگی به فرهنگ جامعه دارد و هر پسوندی می‌پذیرد…من حدس می‌زنم چهار پنج‌تا بچه دور و برش هستند، این‌ها را می‌نویسند و دستش می‌دهند ایشان هم باید سخنرانی کند وقت کم دارد و می‌گوید همین طور از این طرف و آن طرف مطلب برسانید… الان حرف‌هایی که گفتم منظورم روحانی نبود. آقای روحانی، رئیس‌جمهوری دوگانه و متناقض با مردم حرف نمی‌زند. رئیس‌جمهوری اسلامی دروغ نمی‌گوید رئیس‌جمهوری اسلامی وعده دروغ نمی‌دهد. رئیس‌جمهوری اسلامی در جلسه خصوصی یک چیز و در جلسه عمومی ضدش نمی‌گوید.»

رحیم‌پور ‌ازغدی به تازگی نیز در طرح ولایت دانشجویان در مشهد، سخنان مختلفی را علیه دولت مطرح کرده بود.

**ادعایی که تکذیب شد

رحیم پورازغدی سال گذشته در دومین نشست سالانه بسیج دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی از استعفای حجت‌الاسلام محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خبر داده و مدعی شده بود دلیل این استعفا، عدم پرداخت بودجه از سوی دولت است؛ ادعایی که تکذیب و محمدیان نیز در جایگاه ریاست نهاد نمایندگی به کار خود ادامه داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید