آمریکا اول و آلمان دومین مشتری فرش دستباف ایران

    کد خبر :350743

رئیس مرکز ملی فرش گفت: سهم ایران­ از کل صادرات فرش به آمریکا ۱۲۶ میلیون دلار و ۲۷.۹ درصد از کل صادرات فرش است و سهم صادرات فرش به آلمان ۵۷ و نیم میلیون دلار و ۱۳.۶ درصد کل صادرات فرش ایران است.

رئیس مرکز ملی فرش گفت: با وجود تحریم‌های آمریکا میزان صادرات فرش دست بافت ایران به این کشور در رتبه نخست­­ قرار دارد.

به گزارش صدا و سیما، فرشته دست پاک در نشست خبری امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه میزان صادرات فرش دستباف ما به سایر کشور‌ها متفاوت است، افزود: سهم ایران­ از کل صادرات فرش به آمریکا ۱۲۶ میلیون دلار و ۲۷.۹ درصد از کل صادرات فرش است.

وی افزود: سهم صادرات فرش به آلمان ۵۷ و نیم میلیون دلار و ۱۳.۶ درصد کل صادرات فرش ایران است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران ادامه داد: سهم کل صادرات فرش ایران به لبنان ۳۰ میلیون دلار و ۷.۱ درصد کل صادرات فرش و همچنین سهم صادرات به انگلستان ۲۳.۴ میلیون دلار و ۵ و نیم درصد از کل صادرات همچنین سهم صادرات به ژاپن ۲۳.۱ میلیون دلار و پنج و نیم درصد صادرات کل فرش دست باف ایران است.

وی تاکید کرد: با وجود تحریم‌های آمریکا میزان صادرات فرش دست بافت ایران به این کشور در رتبه نخست­­ قرار دارد و در دو سال­ اخیر که تحریم‌ها برطرف شده بود میزان صادرات فرش دست بافت ایران به آمریکا افزایش قابل توجهی پیدا کرده بود.

دست پاک گفت: پارسال ۵ هزار و ۴۰۰ تن صادرات فرش به ارزش ۴۲۵ میلیون دلار داشتیم که این رقم در سال ۹۵، پنجاه و هفت هزار و ۴۱ تن و به ارزش ۳۵۹ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: بر اساس اطلاعات گمرک در چهار ماهه نخست ­پارسال، ­ ۲۹۲ و نیم تن صادرات به آمریکا به ارزش ۲۱ میلیون دلار داشتیم این رقم امسال به ۷۹۲ تن و ارزش ۳۸ میلیون دلار در زمان مشابه پارسال رسیده است.

وی اضافه کرد: امسال ۱۹ هزار و ۸۳ تن صادرات فرش دست بافت در چهارماهه نخست امسال داشتیم که ارزش آن حدود ۱۰۰ میلیون دلار است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران تاکید کرد:ایران نخستین ­صادر کننده فرش دست بافت دنیاست و هند با فاصله زیادی در رتبه دوم دنیا قرار دارد.

دست پاک گفت: واردات هر گونه فرش به ایران از سایر کشور‌ها قاچاق محسوب می‌شود.

وی درباره بیمه قالیبافان نیز گفت: از بین یک تا یک نیم میلیون قالیباف در کشور براساس آمار رسمی، ​ ۳۲۰ هزار نفر بیمه هستند و امسال ۷۷۶ میلیارد تومان در بودجه برای بیمه این قشر در نظر گرفته شده در حالی که نیاز ما برای بیمه قالیبافان هزار و دویست میلیارد تومان است.

دست پاک گفت: با بودجه امسال ۲۸۹ هزار نفر می‌توانند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و بقیه ریزش دارند که در حال پیگیری این موضوع هستیم تا بتوانیم تعداد بیشتری از قالیبافان را بیمه کنیم.

وی گفت: بیست وهفتمین نمایشگاه فرش دست باف­ایران از سوم تا نهم شهریور در محل دائمی نمایشگاه بین المللی و در ۷۸۰ غرفه و در زمینی به مساحت ۴۰ هزار متر مربع برگزار می‌شود.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، ​­ از فرش صلح و دوستی که ۷۰ نماد مختلف در آن وجود دارد رونمایی خواهد شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: این فرش که نماد صلح و دوستی ایرانیان است به رئیس جمهور و یا وزیر امور خارجه تحویل داده می‌شود و سرانجام به مقر سازمان ملل در ژنو اهدا خواهد شد.

وی گفت: در این نمایشگاه ۷۰ میهمان و تاجر از ۲۶ کشور دنیا حضور خواهند داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید