واکنش تهران به ادعای جدید “جان بولتون”

  • سیاسی
  • دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ۱۵:۰۱
    کد خبر :350719

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به آخرین وضعیت دیپلمات بازداشت شده ایرانی در آلمان به اتهام تلاش برای انجام فعالیت‌های تروریستی در نشست منافقین در پاریس، تصریح کرد: متاسفانه کماکان این دیپلمات در بازداشت به سر می‌برد و سیر قضایی در این خصوص در حال دنبال شدن است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: سفارتخانه‌های خارجی در تهران موظف هستند که حقوق شهروندان ایرانی را با دقت رعایت کنند و خدمات لازم را ارائه دهند.

بهرام قاسمی صبح روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر بد رفتاری برخی از سفارتخانه‌های خارجی در تهران با شهروندان ایرانی از جمله دو سفارتخانه ایتالیا و آلمان و تجمع تعدادی از دانشجویان ایرانی خواهان تحصیل در ایتالیا در برابر سفارت این کشور در تهران در اعتراض به بدرفتاری کارکنان سفارت ایتالیا با شهروندان ایرانی اظهار کرد: در مورد عملکرد سفارتخانه‌های این دو کشور در تهران، در ارتباط با نوع رفتار با شهروندان ایرانی گزارش‌هایی را دیروز دریافت کردم. در حال بررسی این موضوع هستیم و بعد از بررسی‌های لازم می‌توانیم قضاوت کنیم.

وی گفت: توصیه ما به سفارتخانه‌های خارجی در تهران حفظ حقوق شهروندان ایرانی و ارائه تسهیلات کنسولی مناسب و جامع به آن‌هاست.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به آخرین وضعیت دیپلمات بازداشت شده ایرانی در آلمان به اتهام تلاش برای انجام فعالیت‌های تروریستی در نشست منافقین در پاریس، تصریح کرد: متاسفانه کماکان این دیپلمات در بازداشت به سر می‌برد و سیر قضایی در این خصوص در حال دنبال شدن است.

قاسمی با بیان این‌که «رایزنی‌های دو کشور در این ارتباط با جدیت دنبال می‌شود و امیدواریم که هرچه زودتر در این ارتباط به یک تفاهم جدی برسیم تا این دیپلمات کشورمان آزاد شود»، اظهار کرد: توقع ما این است که با سرعت عمل بیشتری اتفاق بیفتد.

وی گفت: نهایتا موضوع روشن خواهد شد و آن‌ها متوجه خواهند شد که این موضوع یک اشتباه و سوء‌تفاهمی بیش نبوده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با تلاش ایران جهت انتقال مقداری از منابع ارزی خود از آلمان به داخل کشور و بر مشکلاتی که در این زمینه به وجود آمده است، گفت: من از شما می‌خواهم که پرس‌وجو در مورد این سوال را از بانک مرکزی پیگیری کنید.

وی همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با پروژه ایجاد خط راه آهن بین ایران، عراق و سوریه خاطر نشان کرد: در منطقه بین ما و همسایگان‌مان پیگیری پروژه‌های حمل‌ونقل به خصوص پروژه‌های ریلی که دارای صرفه اقتصادیست وجود دارد. در این ارتباط پروژه‌های متعددی مطرح است که هر کدام مراحل خاص خود را طی می‌کند. در مورد برخی از آن‌ها در حال مذاکره و در مورد برخی از آن‌ها در حال رسیدن به توافق هستیم.

قاسمی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که اخباری منتشر شده که ایران و عربستان سعودی در حال انجام مذاکراتی با یکدیگر هستند تا سفارتخانه‌های دو کشور را در تهران و ریاض بازگشایی کنند، گفت: من از انجام چنین مذاکراتی تا این لحظه بی‌اطلاع هستیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر این‌که پوتین و ترامپ در نشست هلسینکی در فنلاند توافق کرده‌اند که ایران از سوریه خارج شود و واکنش ایران به این موضوع، تاکید کرد: همان طور که پیش از این گفته‌ام به نظرم نباید به برخی اخبار رسانه‌ای منتشر شده توجه کرد. در فضای کنونی این اخبار متناقض با هدف مشخصی منتشر می‌شود به خصوص اخباری که پیرامون مسائل خاصی است که ایران با آن مواجه است.

وی با بیان این‌که «به نظر می‌رسد یک جریان جدی برای اثرگذاری در روابط ایران و روسیه در حال تلاش و فعالیت است»، گفت: آن‌ها تلاش می‌کنند با جریان‌سازی به نوعی همکاری‌های دو کشور در مورد مسائل منطقه از جمله سوریه را تحت‌الشعاع قرار دهند و در این ارتباط خبرسازی می‌کنند به نوعی که بر روی افکار عمومی مردم تاثیر گذاشته و یک فاصله‌ای را بین دو کشور همسایه القاء کنند.

وی با تاکید بر این‌که «ایران به دعوت دولت سوریه به صورت مستشاری برای مبارزه با تروریست‌ها در این کشور حضور پیدا کرده است و تا زمانی که این دعوت ادامه داشته باشد همکاری‌های ایران با سوریه در این زمینه برقرار خواهد بود»، خاطر نشان کرد: ما اجازه نمی‌دهیم که دیگران با فضاسازی در روابط ما با کشورهای همسایه و پیرامونی‌مان ایجاد مشکل کند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همجنین در ادامه این نشست خبری که با حضور خبرنگاران داخلی وخارجی به مدت بیش از 60 دقیقه به طول انجامید، در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که جان بولتن مدعی شده که ایران به دنبال این است که در نتایج انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا اثرگذاری کند، گفت: ما یک مثل معروف داریم که می‌گوییم کافر همه را به کیش خود ‌می‌خواند.

وی همچنین در مورد اظهارات اخیر فواد معصوم رییس جمهور عراق مبنی بر این‌که قرار است هیاتی از عراق به زودی راهی تهران شود تا در مورد جلوگیری از تاثیر تحریم‌ها بر روابط دو کشور رایزنی و گفت‌وگو کند، تاکید کرد: روابط ایران و عراق روابط خوبی است. همکاری‌های جدی بین دو کشور وجود دارد.

وی افزود: این روزها شاهد تلاش احزاب و گروه‌های سیاسی در عراق برای تشکیل دولت جدید در این کشور هستیم. ما منتظر این هستیم که دولت جدید در عراق شکل بگیرد و قطعا بعد از عبور از وضعیت فعلی با جدیت بیشتری می‌توانیم همکاری‌های دو کشور در بخش خصوصی و دولتی را دنبال کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در مورد این‌که آیا زمان رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در دادگاه لاهه در مورد توقف دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران توسط دولت واشنگتن مشخص شده است یا نه، گفت: تعیین وقت برای رسیدگی به این شکایت صورت گرفته، این‌که چه زمانی طرف ایرانی و طرف آمریکایی باید صحبت کنند نیز مشخص شده است.

وی همچنین در ارتباط با مشارکت ایران در بازسازی سوریه و رقابتی که به نظر می‌رسد بین ایران، روسیه و عربستان سعودی برای حضور در بازار سوریه به وجود آمده است، گفت: ما امیدواریم که روند ثبات و بازگشت صلح به سوریه هر چه زودتر نهایی شود و شاهد تحقق صلح در این کشور باشیم به نحوی که شرایط برای بازسازی این کشور فراهم شود.

وی ادامه داد: در زمینه مبارزه با تروریسم ایران به دعوت دولت سوریه با این کشور همکاری کرد و قطعا در مرحله‌ی بازسازی نیز ما در کنار دولت و ملت سوریه خواهیم بود. امیدواریم بتوانیم در یک فرآیند سازنده در این امر مشارکت داشته باشیم. به خصوص بخش خصوصی‌ کشور بتواند در این امر مشارکت جدی داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در مورد زمان دقیق برگزاری اجلاس سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در تهران و مکانیزم برگزاری این نشست، خاطر نشان کرد: تصور می‌شود، اجلاس سران سه کشور در شهریورماه در ایران برگزار شود. مقدمات این نشست در حال فراهم شدن است. نشست صبح نشست مهمی است و همان طور که اشاره کردم بخش‌های ذیربط فعالیت‌های خود را برای برگزاری این نشست آغاز کرده است.

وی با بیان این‌که «وقتی زمان قطعی نشست روشن شد آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد»، ادامه داد: فکر می‌کنم در حال حاضر صحبت در مورد مکانیزم این نشست و برنامه‌ریزی‌های مرتبط با آن زود است. همان‌طور که گفتم برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است و هر موقع که نهایی شد، به اطلاع مردم می‌رسانیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که به رییس سازمان محیط زیست چندی پیش اعلام کرده بود که آتش‌سوزی رخ داده در هورالعظیم عمدی بوده و دولت عراق برای خاموش کردن این آتش‌سوزی در روزهای ابتدایی این موضوع همکاری جدی با ایران نداشته است و آیا وزارت خارجه در جریان این موضوعات است؟ گفت: این یک موضوع فنی است و بهتر است که در این ارتباط از سازمان محیط زیست اطلاعات بیشتر را کسب کنید.

قاسمی ادامه داد: در مورد این موضوع تماس‌هایی بین وزارت خارجه دو کشور وجود داشته، پیگیری‌هایی توسط سفارت ایران در بغداد و دیگر کانال‌های مسئول انجام شده است ولی همان‌طور که گفتم بهتر است اطلاعات کامل در مورد این قضیه را از سازمان محیط زیست بپرسید.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد روند تدوین سند جامع همکاری‌های ایران و افغانستان و اظهارنظر اخیر سفیر کابل در ایران مبنی بر این‌که قرار است به زودی هیاتی عالی‌رتبه از این کشور عازم تهران شود، اظهار کرد: کمیته‌های پنج‌گانه‌ای که بین دو کشور جهت تدوین سند جامع ایجاد شده بودند عمدتا به نتایج لازم رسیده‌اند.

در یکی دو تا کمیته چند ابهام وجود داشت که این ابهامات در حال رفع شدن است. ما در پایان کار کمیته‌های پنج‌گانه قرار داریم و باید مذاکرات جدی در راستای تنظیم سند جامع همکاری بین دو کشور برگزار شود، چراکه همان‌طور که گفتم وارد دوران پایان کار این پنج گروه شده‌ایم و باید وارد مرحله‌ی تنظیم سند شویم. در این ارتباط لازم است که هیات‌هایی بین دو کشور در سطوح لازم با اختیار کافی تبادل شود و در مورد این موضوع نیز در حال رایزنی‌هایی با دولت افغانستان هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید