ریال و لیر زیر آتش دلار / این معرکه به کجا می‌رسد؟

    کد خبر :350707

نجاح محمد علي در القدس العربی نوشت: دشمنی مشترک آمریکا با ترکیه و ایران، محمد جواد ظریف را بر آن داشت تا اعلام کند پس از تحریمهای جدید آمریکا علیه ترکیه، ایران در کنار این کشور می ایستد. پیش از این، ایران و ترکیه تصمیم به تکیه بر ارزهای ملی خود به جای دلار، گرفته بودند و با وجود داشتن اختلاف در مورد برخی مسائل منطقه ای، ترکیه قصد دارد همکاری خود با ایران را افزایش داده و حجم مبادلات تجاری اش با ایران را به 10 میلیارد دلار برساند، بویژه انکه ترکیه به خرید گاز ایران نیز ادامه می دهد و همین مساله باعث شده است ایرانی ها موضع ترکیه در مورد مخالفت با اجرای تحریمهای آمریکا علیه ایران را قطعی بدانند.

به گزارش بازتاب، این رسانه عرب زبان ادامه داد: تحریمهای ترامپ می تواند روسیه، ایران، ترکیه و چین را بر آن دارد تا اولویت هایشان را بر اساس همکاری تجاری و اقتصادی، به دور از هر گونه اختلافات سیاسی، ترتیب دهند. در همین راستا، ایران، ترکیه، چین و روسیه در مورد معامله با ارزهای ملی توافق کرده اند.

روسیه فرصتهای کمی برای کمک به ایران دارد، به این دلیل که حجم مبادلات تجاری سالیانه آن با ایران، تنها به دو میلیارد دلار می رسد، در حالی که مبادلات تجاری ایران و چین 30 میلیارد دلار در سال است. روسیه تنها در برخی زمینه ها می تواند به ایران کمک کند، نه همه زمینه،برای مثال، صادرات آهن از روسیه به ایران، ممنوع است و حمایت اقتصادی روسیه از ایران محدودیت هایی دارد، اما شاهد حمایت سیاسی مسکو از تهران هستیم.

بنابراین، فرصتهای همکاری ایران و ترکیه گسترده تر است، همانطور که ترکیه در دوره تحریمهای بین المللی که متوجه ایران بود، کمکهای زیادی به این کشور کرد.

خوانشی از طبیعت همکاری ایران و ترکیه در سایه اجماع اروپایی ها در مورد حمایت از توافق هسته ای با ایران و حفظ استقرار ترکیه، نشان می دهد قدرت اقتصادی آمریکا در سایه پایداری ترکیه، تسلیم ناپذیری ایران در برابر خواسته های ترامپ و بی توجهی روسیه به تحریمها، به حاشیه رفته است. همین مساله، امکان جمع شدن این دولتها در زیر یک چتر، بر پایه شراکتی مفید را تقویت می کند.

در حالی که قطر مواضع مثبتی در قبال ترکیه اتخاذ کرده و پس از ایستادگی ترکیه در کنار آن در جریان بحرانی که با عربستان و امارات داشت، 15میلیارد دلار به اقتصاد ترکیه تزریق کرد تا از لیره حمایت کند، عراق، ایران را تنها گذاشت و حیدر العبادی از پایبندی به تحریمهای آمریکا علیه ایران سخن گفت.

علاوه بر تکیه ایران بر شراکت با ترکیه و تا حدی چین، روسیه و اتحادیه اروپا برای مقابله با تاثیرات تحریمها، رهبر جمهوری اسلامی طرح خود در مورد اقتصاد غیر نفتی را مطرح می کند که متکی بر افزایش تولیدات داخلی، بهبود آموزش و پیشرفتهای صنعتی و تکنولوژیک است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید