دلار در چند قدمی کانال ۹ هزار تومان

    کد خبر :350678

دیروز نرخ دلار تا ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان نیز کاهش یافت و برخی صرافی‌ها با تعدیل بسیار جزئی نرخ نسبت به همتایان خود تلاش کردند تا قیمت را کاهش دهند که البته این کاهش متناسب با میزان عرضه‌ای بود که در بازار صورت گرفت.

با مجموعه اقداماتی که طی روز‌های گذشته در بازار ارز صورت گرفته و عرضه را بالا برده است، دیروز نرخ کاهش یافت و اکنون دلار در چند قدمی ورود به کانال ۹ هزار تومانی به سر می‌برد.

حدود دو هفته از ابلاغ بسته جدید ارزی می‌گذرد و بازار ارز تقریباً روی سکون را به خود دیده است. تا پیش از این شاید هر ساعت باید منتظر افزایش نرخ دلار و سایر انواع ارز در بازار بودیم، ولی اکنون حداقل اگر نرخ بر روی برخی اعداد پافشاری و مقاومت می‌کند، اما به هر حال آرامشی نسبی را تجربه می‌کند.

اگرچه هنوز انتظار فعالان اقتصادی در مورد تغییر نرخ ارز و نزدیک شدن آن به قیمت واقعی برآورده نشده است، اما آن‌ها نوسانات جزئی و رو به کاهش نرخ را به فال نیک گرفته و بر این باورند که قیمت‌ها با متنوع شدن عرضه در بازار ارز بهبود خواهد یافت و به نرخ منطقی نزدیک خواهد شد.

دیروز نرخ دلار تا ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان نیز کاهش یافت و برخی صرافی‌ها با تعدیل بسیار جزئی نرخ نسبت به همتایان خود تلاش کردند تا قیمت را کاهش دهند که البته این کاهش متناسب با میزان عرضه‌ای بود که در بازار صورت گرفت.

یکی از صرافان گفت: توزیع ارز مداخله‌ای از سوی بانک مرکزی در کنار افزایش عرضه ارز از سوی بازیگران بازار توانسته نرخ را تا حدودی کاهش دهد، اما هنوز هم فضای بازار ارز برای برخی ابهام آلود است و همین موضوع مانع از عرضه بیشتر ارز از سوی آن‌ها در بازار می‌شود.

وی گفت: البته بانک مرکزی ارز مداخله‌ای را با ضوابط خاص با نرخ بازار ثانویه در اختیار صرافان قرار می‌دهد که همین موضوع توانسته سهم منابع آن‌ها را بالا ببرد. این در شرایطی است که صرافی‌ها هنوز در فروش بخشی از ذخایر خود تعلل کرده و به دلیل عدم شفافیت نرخ، اطمینان خاطر لازم برای عرضه بیشتر ندارند.

این فعال بازار ارز گفت: هرچقدر که دولت بتواند بازار ارز را در آرامش نگه دارد به راحتی خواهد توانست همراهی بیشتر صرافان را با خود داشته باشد چرا که اکنون همه منتظر هستند تا وضعیت آتی بازار را مشاهده کنند، اما اگر سکون در بازار ارز چند روز دیگر ادامه داشته باشد به طور قطع این اطمینان برای مردم و عرضه کنندگان ارز به وجود خواهد آمد و مطمئن می‌شوند که نرخ جهش جدی حداقل در بازه کوتاه مدت ندارد و همین امر سبب می‌شود که بخشی از ذخایر به بازار ارائه شده و میزان عرضه، بر تقاضا پیشی بگیرد.

بررسی‌های میدانی و صحبت با صرافی‌ها حکایت از آن دارد که اگر نرخ اندکی پائین آمده و بتواند وضعیت مناسبی را برای خود رقم بزند، به طور قطع تعداد عرضه کنندگان ارز نیز بیشتر خواهد شد، اما اکنون گویا اعتماد از دست رفته نسبت به بازار ارز و سیاست‌های ارزی دولت، آنچنان که لازم است هنوز احیاء نشده و برخی معاملات ارزی همچنان در فضای ابهام و تردید انجام می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید