خطر انقراضِ کمیاب‌ترین ماهی جهان به دلیل حفاری نفتی

    کد خبر :350668

ماهی “تهی خار” یا “سیلَکانت” راسته‌ای کمیاب از ماهی‌ها به رنگ آبی روشن و قدیمی‌تر از دایناسورها و با وزنی معادل اندازه یک مرد متوسط اکنون “در معرض خطرترین” ماهی در آفریقای جنوبی و نایاب‌ترین در سراسر جهان است.

به گزارش ایسنا، تنها ۳۰ قطعه از این گونه‌ی به شدت در معرض خطر انقراض در سواحل شرقی آفریقای جنوبی وجود دارند و اکتشافات جدید نفتی در این نواحی به نگرانی‌ها نسبت به شانس بقای این ماهی‌ها در آینده افزوده است.

تهی خارها که ظاهر خود را برای ۴۲۰ میلیون سال تقریبا بدون تغییر حفظ کرده‌اند توجه جهان را در سال ۱۹۳۸ و هنگامی که اولین نمونه آنها در بندری در شرق لندن کشف شد به خود جلب کردند و کشف چندین قطعه دیگر از آنها در اوایل دهه ۵۰ در جزایر “کومور” تایید کرد که منقرض نشده‌اند. در سال ۲۰۰۰ نیز کشف یک کلونی از تهی خارها در خلیجی در آفریقای جنوبی امیدها را نسبت به حفظ این گونه برانگیخت.

در حال حاضر یک گروه انرژی وابسته به ایتالیا در حال برنامه ریزی برای حفاری چندین چاه نفت عمیق در این خلیج است. مدیر اجرایی یکی از گروه‌های حفاظت زیست محیطی با اشاره به از بین رفتن جمعیت ماهی‌ها در خلیج مکزیک در سال ۲۰۱۰ به دلیل نشت نفت، اکتشافات جدید نفتی در خلیج آفریقای جنوبی را تهدیدی جدی برای انقراض تهی خارها دانسته‌اند. به خصوص که این موجودات نسبت به اختلالات زیست محیطی بسیار حساسند و هر عاملی مانند آلودگی‌های نفتی که مانع توانایی آنها در جذب اکسیژن شود، بقای آنها را تهدید می‌کند.

شرکت حفاری نفت نیز در پاسخ به نگرانی‌ها نسبت به بقای تهی خارها اعلام کرده که این شرکت از بالاترین استانداردهای عملیاتی و زیست محیطی که اغلب با مقررات محلی منطبق است، برخوردار است و مطالعات تخصصی در مورد محیط زیست دریایی و سناریوهای مدل سازی نشت نفت صورت گرفته و هیچ گونه تهدید خاصی در رابطه با این موضوع مطرح نشده است.

به گزارش گاردین، محققان بر این باورند که دورافتاده بودن زیستگاه این ماهی‌ها، آنها را از آلودگی‌ها در امان نگه نداشته و آلودگی‌ها می‌توانند توسط باد یا با ورود به چرخه غذایی به آنها منتقل شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید