نواخته شدن زنگ خطر بارداری در سنین بالا

  • آرشیو
  • دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ ۹:۳۴
    کد خبر :350534

متخصص زنان و زایمان گفت: بارداری در سنین بالا یکی از موضوعاتی است که احتمال خطر برای جنین را مضاعف می‌کند.

فرناز اهدایی‌وند متخصص زنان و زایمان سلامت بانوان موضوعی اساسی است که فقطدو هفته در سال برای آن بحث و بررسی‌های لازم انجام می‌شود و گروه سنی زیر ۶ سال، گروه سنی ۶ تا ۱۸سال،گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال، میانسالی ۳۰ تا ۵۹ سال و سالمندان بالای ۶۰ سال برنامه‌های متنوع ارزیابی در آموزش سلامت را تجربه می‌کنند.

وی اظهار کرد: فرهنگ‌سازی سلامت زنان در جامعه جای کار دارد و آنچه در موضوع سلامت مادران و نوزادان حائز اهمیت است، نقش مشاوره پیش از بارداری است که امروزه نیز با نادیده گرفتن مشاوره پیش از بارداری شاهد آمار ابتلا به برخی ناهنجاری ها و بیماری های نوزادان هستیم.

اهدایی‌وند با اشاره به سن بالای بارداری در جامعه امروز اظهار کرد: امروزه شنیده می‌شود و استنباط بر این است که چون سن ازدواج بالا رفته بارداری در سنین بالا هم مشکلی ندارد اما باید بگوییم هر چیزی در زمان خودش بهترین نتایج را ایجاد می‌کند و امروزه دیده می‌شود احتمال خطرات در بارداری در سنین بالا بیش از سایرین است و این گروه‌ها باید پیش از بارداری مشاوره را جدی بگیرند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ،وی در ادامه اضافه وزن و چاقی را تهدیدی را برای سلامت بانوان ایرانی عنوان کرد وافزود: در یک بررسی دانشگاهی در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مشاهده شده که ۳۷ درصد افراد اضافه وزن و ۲۳ درصد چاق هستند و می‌توان گفت با این پژوهش بیش از ۵۰ درصد جمعیت دانشگاه شهید بهشتی اضافه وزن دارند که در جامعه ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری دانشگاه، این آمار مطلوب نیست و اگر این آمار را به سطح جامعه تعمیم دهیم چاقی و اضافه وزن معضلی برای سلامت زنان است.

این متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: بیما‌ری‌های قلبی و عروقی یکی دیگر از فاکتورهای خطر بارداری در کشور است که ارتباط مستقیمی با چاقی و اضافه وزن دارد و باید در عرصه آموزش سلامت زنان گام‌های موثر و مستمری برداریم.

اهدایی‌وند در پایان گفت: موضوع خود مراقبتی، آموزش و سبک زندگی سلامت محور یکی از عرصه‌های پیشگیری است که اگر در جامعه نهادینه شود شاهد هزینه‌های بالای درمان و آمار بالای بیماری‌های غیر واگیر که معضل اصلی وزارت بهداشت است نخواهیم بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید