پیکر «سید‌ضیاء الدین دری» تشییع شد

    کد خبر :350444

اهالی سینما و تلویزیون روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند؛ آنها درست یک روز پس از به خاک سپردن یکی از اسطوره‌های عالم بازیگری ایران، بار دیگر دور هم جمع شدند تا این بار با یکی از کارگردانان برجسته کشورمان وداع کنند.

به گزارش ایسنا، مراسم تشییع پیکر سید ضیاء‌الدین دری که با ساخت سریال‌هایی چون «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» نامش را در عالم هنر جاودانه کرد، صبح امروز ـ دوشنبه ـ با حضور اهالی سینما و تلویزیون و برخی دیگر از هنرمندان و دوست‌داران آن مرحوم، در خانه سینما آغاز شد.

در این مراسم چهره‌هایی چون ابراهیم حاتمی‌کیا، داریوش فرهنگ، رضا کیانیان، مریلا زارعی، حسام‌الدین نواب صفوی، ابراهیم داروغه‌زاده، فخرالدین صدیق شریف، امیرعلی دانایی، محمود گبرلو، رضا پورحسین (قائم مقام معاون سیما)، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما)، مهدی فرجی (از مدیران سابق تلویزیون) و … حضور داشتند.

امیرعلی دانایی ـ بازیگر ـ که در سریال «کلاه پهلوی» سید ضیاءالدین دری به ایفای نقش پرداخته بود، به عنوان نخستین سخنران به روی سن رفت.

او درباره مرحوم دری چنین گفت: او برای من همیشه جزو اولین‌هاست. من اولین کارم را با او شروع کردم و الان هم به عنوان اولین نفر باید صحبت کنم. ما یکی از مفاخر کارگردانی کشور را از دست دادیم. انسانی که قلمی شریف داشت. فکر نمی‌کنم دیگر مدل او متولد شود؛ همان طور که مدل علی حاتمی متولد نشد. در طول تمام سال‌ها او پدر سینمایی و پدر معنوی من بود. متاسفانه با اینکه پر از شور و عشق بود فرصت چندانی برای کارگردانی پیدا نکرد. حداقل ۱۲ فیلمنامه سینمایی و تلویزیونی داشت اما نتوانست بسازد.

دانایی ادامه داد: گله من این است که چرا ما از مفاخر خود نگهداری نمی‌کنیم. اگر هنرمندی مثل دری فیلم نسازد چه کسی باید بسازد. درباره دوره پهلوی کارهای زیادی ساخته شده است اما کارهای او جزو بهترین‌هاست. سیاه‌نمایی نبود و در پرداختن به تاریخ انصاف داشت. سریال «سردار سنجرخان» و «پهلوان خشمگین» از پروژه‌های آقای دری بود که متاسفانه کار نشد. خواهشمندم به جای دسته‌بندی اجازه بدهیم آدم‌ها بر اساس شایستگی خود شناخته شوند.

کامران ملکی، عضو هیات مدیره خانه سینما هم در ابتدای این مراسم بیان کرد: امروز در مراسم وداع یکی از بزرگان سینما و تلویزیون کشور گرد هم آمده‌ایم؛ بزرگی که خاطره کارهایش تا زمانی که تصویر باقی است می‌ماند.

وی ادامه داد: او در انسانیت سرآمد و الگو بود و قطعا جای خالی وی به این آسانی‌ها در فرهنگ و هنر کشور پر نمی‌شود؛ در گرانمایه‌ای را از دست دادیم. این ضایعه برای سینما و تلویزیون کشور بسیار بسیار بزرگ بود.

رضا کیانیان که در نقش روحانی در سریال «کیف انگلیسی» سید ضیاءالدین دری ایفای نقش کرده بود، در این مراسم چنین اظهار کرد: داشتم فکر می‌کردم از سید ضیاء تعریف کنم که چه کارهای خوبی کرده است. بعد به خاطرم آمد من چرا چند سال است او را ندیده‌ام و از او دور بوده‌ام.

او سپس چنین توضیح داد: ما مردم بدی نیستیم، چرا نباید امیدوار باشیم؟ اینگونه می‌شود که یکدیگر را فراموش می‌کنیم. تقصیر ما نیست تقصیر شرایطی است که در آن قرار گرفته‌ایم.

وی افزود: سید ضیاء کارهای خوبی انجام داد. «کیف انگلیسی» سریال خوبی بود و دری خوب توانست آن را روایت کند. در این زمینه علی حاتمی بود و بعد هم او بود.

اسدالله نیک‌نژاد، کارگردان نیز در این مراسم در سخنانی گفت: بعد از سال‌ها دوری اولین ملاقات من با جامعه هنری همراه با مرگ دوست ۴۰ ساله‌ام بوده است. او یک رفیق هنرمند بود و من باید مثل رضا کیانیان بگویم متاسفانه ما سراغ یکدیگر را نمی‌گیریم.

وی ادامه داد: زمانی که او به همراه همسرش از انگلیس برگشت، من تا امروز حس می‌کنم همیشه همراه هم بوده‌ایم. باید خطاب به او بگویم نه تنها در تاریخ هنر باقی خواهد ماند بلکه با غرور با ما وداع می‌کند، چون فرزندان و خانواده‌ای نجیب باقی گذاشته است. ضیاء نه تنها در تاریخ هنر ایران باقی خواهی ماند بلکه با غرور با ما وداع می‌کند.

نیک‌نژاد در پایان در توصیف شخصیت فردی و حرفه‌ای سید ضیاءالدین دری گفت: او تاریخ را به جوانان ما می‌گفت. درود بر تو ضیاء، با آرامش بخواب.

به گزارش ایسنا، قرار است پیکر مرحوم ضیاء الدین دری برای تدفین به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) رهسپار شود.

سید ضیاءالدین دری که ۲۷ تیر ماه و در شرایطی اورژانسی به بیمارستان پیوند اعضای ابن‌سینا در شیراز منتقل شده بود، صبح جمعه (٢٦ مرداد ماه) به‌ دلیل نارسایی مزمن کلیوی و ضعف عضلانی در این بیمارستان فوت کرد.

به گفته‌ رییس بخش پیوند اعضای بیمارستان ابن‌سینا، عمل جراحی پیوند کبد دوم مرداد ماه بر روی این هنرمند انجام شده بود اما به دلیل ناتوانی و ضعف و نارسایی مزمن کبدی جان به جان‌ آفرین تسلیم کرد.

پیکر مرحوم دری صبح شنبه (۲۷ مرداد ماه)، پس از طواف در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، با حضور جمع کثیری از هنردوستان، هنرمندان و مسئولان استان فارس و شهر شیراز تشییع و به تهران منتقل شد.

مراسم ترحیم این کارگردان روز پنجشنبه (اول شهریور ماه) ساعت ۱۴ تا ۱۵ و ۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید