چه اتفاقی افتاده که 57 نماینده از استیضاح وزیر اقتصاد منصرف شدند؟/ نمایندگان توضیح بدهند!

    کد خبر :350339

استیضاح «مسعود کرباسیان» وزیر اقتصاد و داریی در اواخر خرداد ماه و بدنبال تغییر و تحولاتی اقتصادی نامتعارف و نوسانات شدید قیمتی بویژه در بخش ارز، طلا و سکه در مجلس کلید خورد؛ پس از آن بود که خیلی ها اعتقاد داشتند بر خلاف وزیر اقتصاد چهار ساله اول دولت روحانی، کرباسیان هیچ گاه نتوانسته نبض اقتصاد کشور را در دست بگیرد و به دنبال این مسأله عملکرد نامناسبی را در این وزارتخانه از خود بر جای گذاشته است.

حتی پیش از طرح استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی گمانه زنی های زیادی در ارتباط با اینکه او از بدنه دولت جدا خواهد شد و قرار است رئیس جمهور فرد دیگری را در رأس این وزارتخانه قرار بدهد، مطرح شد تا اینکه استیضاح او از سوی مجلس پیگیری نشود؛ اما به هر حال این استیضاح در هفده محور تهیه شده و در وهله نخست، به امضای 65 نماینده رسیده و چند روز بعد تعداد امضاهای آن به نود نماینده افزایش یافت.

با وجود گمانه زنی ها برای انجام تغییرات در دولت که کرباسیان یکی از گزینه های مطرح و همیشگی آن بود، مجلس کار خودش را کرد و استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی تحویل هیأت رئیسه مجلس شد که البته برای بررسی بیشتر موضوع به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد. بعد از مدت ها کش مکش، بالاخره دوشنبه یازدهم تیر ماه نخستین جلسه مشترک وزیر با نمایندگان متقاضی استیضاح در کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد و با بررسی چند محور استیضاح، نمایندگان اعلام کردند که از توضیحات وزیر قانع نشدند.

به هر حال مسأله استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی به دلایل مختلفی که تاکنون هم برای هیچ کس مشخص و معلوم نشده با یک وقفه کوتاه باعث شد که هیأت رئیسه مجلس به یکباره طرح استیضاح «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مطرح و اعلام وصول کند و به دنبال آن در جلسه چهارشنبه دو هفته پیش نمایندگان پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان این استیضاح و شنیدن دفاعیات وزیر مربوطه، رأی اعتماد خود را از او پس گرفتند.

به گزارش تابناک؛ پس از کنار رفتن ربیعی از ترکیب کابینه بود که برخی تلاش داشتند، این گونه القا کنند که درپی برکناری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اعلام وصول سؤال از رئیس جمهور که مطابق آن «حسن روحانی» باید طی روزهای آتی در صحن علنی مجلس حاضر شده و به پرسش های هشتاد تن از نمایندگان پاسخ بگوید؛ مجلس دیگر خیلی در پیگیری استیضاح های سایر وزیران از جمله «مسعود کرباسیان» وزیر امور اقتصادی و دارایی پیگیر و مصر نخواهد بود، چراکه ممکن است این رویه باعث ایجاد اختلافاتی بین قوای مقننه و مجریه بشود.

بر همین اساس کار آنقدر پیش رفت که طی روزهای گذشته خبر از این موضوع می آمد که احتمال منتفی شدن و پس گرفتن طرح استیضاح «مسعود کرباسیان» که 90 امضا داشت، منتفی شود؛ موضوعی که خیلی جای سؤال داشت و بعید به نظر می رسید؛ چراکه استیضاح یک وزیر حتی با امضای ده نماینده اعلام وصول می شود؛ چطور ممکن است، یکباره بیش از هشتاد امضای استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی پس گرفته شود.

صبح امروز شائبه های احتمال منتفی شدن استیضاح وزیر اقتصاد خیلی جدی تر هم شد تا جایی که «علی اصغر یوسف‌نژاد» معاون پارلمانی سابق این وزارتخانه و عضو هیأت‌رئیسه مجلس شورای‌اسلامی در گفت وگویی با بیان اینکه تاکنون 50 نماینده امضای خود را از طرح استیضاح کرباسیان پس گرفتند، بر خلاف اسناد موجود از امضای طرح استیضاح کرباسیان که نود امضا داشت، گفت: این طرح ابتدا با هفتاد امضا تقدیم هیأت‌رئیسه پارلمان شده بود.

وی با اعلام اینکه هم اکنون طرح استیضاح وزیر اقتصاد 20 امضا دارد، ادامه داد: اگر این طرح از حد نصاب قانونی یعنی 10 امضا پایین‌تر نیاید امروز در جلسه علنی پارلمان اعلام وصول می‌شود. نماینده مردم ساری در مجلس با بیان اینکه طبق آیین‌نامه پس از اعلام وصول این طرح در صحن علنی پارلمان، وزیر مربوطه 10 روز فرصت دارد تا در مجلس حاضر شود، افزود: اگر تعداد امضا‌های استیضاح وزیر از 10 نفر کمتر شود، طرح از دستورکار خارج و در غیر این صورت در صحن علنی اعلام وصول می‌شود.

در نهایت رایزنی ها برای منتفی اعلام شدن استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی ناکام ماند و طرح استیضاح «مسعود کرباسیان» بر خلاف سخنان عضو هیأت رئیسه مجلس که گفته بود تنها 20 امضا دارد با 33 امضا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. تا هفته آینده شاهد بررسی استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس باشیم، چون وزیر باید در فاصله 10 روز پس از اعلام وصول استیضاحش در صحن علنی حاضر شده و ضمن پاسخگویی، نمایندگان را متقاعد کند که صلاحیت او برای وزارت را تجدید کنند.

به هر شکل مشخص نیست که از آخر خرداد ماه تا به امروز چه اتفاق مثبتی در اقتصاد کشور به وقوع پیوسته که 57 نماینده امضای خود را از پای طرح استیضاح «مسعود کرباسیان» وزیر امور اقتصادی و دارایی برداشته اند؟ بهتر است نام کسانی که پای امضای این استیضاح مانده اند و آنهایی که امضای خود را پس گرفته اند، اعلام شود تا آنها پیرامون آنکه چرا طرح استیضاح وزیر اقتصاد را امضا کرده اند و اکنون آن را پس گرفته اند، توضیح بدهند.

باید مشخص بشود، تنها لابی و و رایزنی ها با این نمایندگان باعث شده که 57 نفر از استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی منصرف بشوند یا اینکه آنها عملکرد اقتصادی مثبت و رو به رشدی را در مجموعه وزارتخانه مذکور دیده اند که در نهایت نفع آن به مردم و کشور رسیده است؟ اگر اینها نبوده باید نمایندگان پرشماری که امضای خود را از پای طرح استیضاح یک وزیر اقتصادی برداشته اند، به صراحت اعلام کنند که چرا به چنین جمع بندی و تصمیمی رسیده اند؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید