اسطوره‌ای از خطه کردستان رنگ موسیقی گرفت

    کد خبر :35027

خواننده و نوازنده مطرح موسیقی کردستان با اشاره به انتشار یک منظومه نمایشی اسطوره ای در قالب مجموعه‌ای موسیقایی، پیشنهادهای خود را درباره جشنواره موسیقی نواحی ارائه داد.

صلاح خضری نوازنده، آهنگساز و خواننده موسیقی نواحی منطقه کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تازه ترین فعالیت های خود در عرصه موسیقی بیان کرد: چندی پیش مرحله تولید و ضبط یک اثر موسیقایی ویژه با همراهی گروه «وفایی» مهاباد را انجام دادیم که با عنوان «سیدوان» در بازار موسیقی منتشر می شود. این اثر یکی از متفاوت ترین کارهایی است که طی سال های اخیر در عرصه موسیقی انجام دادم و می تواند برای مخاطبان نیز تجربه جالب توجهی باشد.

وی درباره محتوای این اثر توضیح داد: این مجموعه برگرفته از یک منظومه قدیمی منطقه کردستان است که روایتگر یکی از خان های کردی است که سه فرزندش را به دلیل اتفاق های مختلف از دست می دهد و همین امر منجر به دگرگونی شرایط زندگی پدر در جهات مختلف می شود. این اثر یکی از تراژیک ترین و کم نظیرترین روایت های فولکلور منطقه کردستان است که ما به همراه گروه «وفایی» مهاباد در قالب یک اثر موسیقایی گردآوری کردیم. البته پیش از تولید و ضبط آلبوم، ما از این برنامه کنسرت هایی را برگزار کردیم که این آلبوم به نوعی برگرفته از اجراهایی است که ما به علاقه مندان در شهرهای مختلف ارائه کردیم.

این پژوهشگر موسیقی نواحی ادامه داد: طی ماه های آینده همراه با گروه «سازینه» مجموعه کنسرت هایی را در تهران و شهرستان ها برگزار می کنیم که فکر می کنم با توجه به رپرتواری که در نظر گرفته شده می تواند برای طرفداران موسیقی نواحی جالب توجه باشد. البته بنده پیش از این نیز تجربه حضور در این گروه را داشتم و در شهرها و کشورهای مختلف مجموعه برنامه هایی را اجرا کردیم.

خضری درباره شرایط شرکت هنرمندان مطرح موسیقی اقوام در جشنواره موسیقی نواحی کرمان گفت: به طور حتم برگزاری جشنواره های مرتبط با موسیقی نواحی در هر عنوان و ساختاری می تواند اتفاق خوبی برای معرفی این گونه موسیقایی به مخاطبان باشد. بسیاری از هنرمندان این عرصه هستند که غیر از برگزاری جشنواره ها فرصت و امکان چندانی برای اجرای موسیقی ندارند بنابراین همین جشنواره ها می توانند در صورت فراهم کردن فضای مناسب کیفی محل خوبی برای اشاعه موسیقی اقوام ایران باشند. البته در کنار اینها دعوت از پیشکسوتان و هنرمندان صاحب نام هم می تواند در ارتقای سطح کیفی یک جشنواره نقش اساسی ایفا کند. متاسفانه ما هم اکنون در شرایطی به سر می بریم که موسیقی مقامی کردی رفته رفته در حال نابودی و کم توجهی است و این وظیفه رویدادهایی مانند جشنواره موسیقی نواحی کرمان است که با دعوت از استادان، خنیاگران و داستان سرایان این منطقه به سهم خود در اعتلای موسیقی اقوام ایران کوشا باشد.

این نوازنده و خواننده افزود: باور کنید هنرمندان اهل موسیقی مناطق کردنشین جزو افتخارات هر طایفه ای هستند که هر ایلی اگر خوش خوان و بیت خوان داشته باشد مانند دیگر سرمایه هایی که دارد به وجود این افراد افتخار می کند، اما چه حیف که دنیای مجازی فرصت توجه به این هنرمندان بزرگ را گرفته و لازم است که به بهانه برگزاری جشنواره ای چون جشنواره موسیقی نواحی به این فضا توجه بیشتری کرد.

وی در پایان صحبت های خود تصریح کرد: یکی دیگر از مسایلی که در جریان برگزاری جشنواره های موسیقی نواحی به ویژه جشنواره موسیقی نواحی کرمان می تواند حائز اهمیت باشد، موضوع رقابتی بودن جشنواره است که به طور حتم پیشکسوتان نباید در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند ضمن اینکه اساسا تطبیق موسیقی منطقه ای مانند خراسان با موسیقی مناطق کردنشین یا مقام های آذری درست و شدنی نیست. بنابراین تنها موضوعی که می توانم به عنوان یک پیشنهاد به دبیرخانه جشنواره ارائه دهم این است که در تطبیق مقام های موسیقی مناطق مختلفی که در جشنواره شرکت می کنند دقت کافی صورت گیرد که در پایان این رویداد بتوانیم شاهد یک جشنواره پویا و کم انتقاد باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید