امکان مدیریت دسترسی به اطلاعات ماهواره‌ای فراهم می‌شود

    کد خبر :349833

سازمان فضایی ایران با درک نیاز کاربران و مطالعه پروژه‌های مشابه در آژانس فضایی اروپا و ناسا، طراحی و توسعه «پلتفرم مدیریت دسترسی به داده‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای» را آغاز کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از سازمان فضایی ایران، مهدی ابوالقاسمی مدیرکل فناوری اطلاعات سازمان فضایی ایران دراین باره گفت: امروزه تمایل گسترده کاربران برای دسترسی به داده‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای از یک سو و نیاز کسب وکارهای فضا پایه به این داده‌ها برای خلق ارزش افزوده از سویی دیگر، کاملاً مشخص و قابل درک است.

وی با بیان اینکه روش‌های سنتی ارائه داده‌های خام به کاربران دیگر کارایی لازم را ندارد و باعث موازی کاری در دریافت و ذخیره سازی داده‌ها توسط کاربران مختلف می شود، گفت: از این رو، سازمان فضایی ایران با درک نیاز کاربران و مطالعه پروژه‌های مشابه در آژانس فضایی اروپا و ناسا، تصمیم به توسعه یک پلتفرم برای مدیریت دسترسی به داده‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای گرفته و فاز امکان سنجی و طراحی مفهومی آن را آغاز کرده است.

مدیرکل فناوری اطلاعات سازمان فضایی ایران در تشریح این پلتفرم اضافه کرد: پلتفرم مدیریت و دسترسی به داده‌های ماهواره‌ای، مجموعه ای از زیرساخت‌های نرم‌افزاری است که با هدف ارائه سرویس‌ها و داده‌های سنجش از دور در راستای تکمیل زنجیره ارزش زیست بوم این ماهواره ها، در حال طراحی است.

ابوالقاسمی ادامه داد: این پلتفرم امکان ورود، آرشیو و ذخیره سازی، مدیریت، پردازش و تحلیل داده‌ها و تصاویر ماهواره‌ای و در نهایت تولید و ارائه محصولات و سرویس‌های متنوع را در حوزه‌های هواشناسی، مدیریت شهری، کشاورزی، محیط زیست و مدیریت بحران به مخاطبانی همچون کاربران عمومی، پژوهشگران، سازمان‌های دولتی، کسب و کارها و … فراهم می سازد.

وی با اشاره به دیگر قابلیت های این بستر اظهار داشت: این پلتفرم با استفاده از تکنولوژی‌های روز در زمینه مدیریت کلان داده، رایانش ابری و مجازی سازی توسعه داده خواهد شد و از زیرساخت مرکز داده سازمان فضایی ایران جهت ارائه سرویس‌ها و انجام پردازش‌های لازم استفاده خواهد کرد.

مدیرکل فناوری اطلاعات سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: با توسعه این بستر، کاربران در سطوح مختلف قادر خواهند بود از وجود داده‌های خام و محصولات پردازش شده براساس معیارهای مختلف جستجو، مطلع شده و درصورت نیاز آنها را دریافت کنند. همچنین کاربران تخصصی بدون نیاز به دانلود داده‌ها، امکان بکارگیری API های ارائه شده توسط این پلتفرم را در محصولات و سامانه‌های نرم افزاری مکان محور تخصصی خود را خواهند داشت.

وی با اشاره به اهداف اصلی پروژه گفت: ایجاد زیرساخت نگهداری کلان داده‌های ماهواره‌ای و مدیریت و بروزرسانی آنها، ایجاد زیرساخت پردازش و تحلیل های کلان داده‌های ماهواره‌ای، ارائه سرویس های سنجش از دوری در بستر وب، موبایل و رومیزی، ارائه رابط کاربری برنامه نویسی (API) مربوط به سرویس های سنجش از دوری، ارائه سرویس های تخصصی سنجش از دور به سازمان ها و کسب وکارهای فضاپایه از اهداف اصلی این پروژه است.

ابوالقاسمی تاکید کرد: در همین حال امکان ارائه سرویس های پردازشی به کسب وکارها در بستر پلتفرم به منظور حذف نیاز به دانلود داده‌ها و حمایت از کسب وکارهای فضاپایه از طریق ارائه داده و اطلاعات و نیز تجاری سازی سرویس های سنجش از دوری، با اجرای این پروژه فراهم می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید