برخی کشورهای عضو اوپک به دنبال تحقق اغراض سیاسی خود هستند

    کد خبر :349801

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با اشاره به اینکه برخی کشورها باهدف سوءاستفاده از اوپک به دنبال تحقق اغراض و ملاحظات سیاسی خود هستند بر ضرورت غیرسیاسی ماندن این سازمان بین‌المللی تأکید کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از ایرنا، غریب آبادی در دیدار با «محمد بارکیندو» دبیر کل اوپک در مقر این سازمان، بر اهمیت اوپک و نقش ایران در این سازمان تأکید و اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران اصلی سازمان، همواره نقش مهم و اثرگذاری را در جهت هم‌گرایی میان اعضاء برای رسیدن به اهداف اصولی این سازمان ایفاء نموده است.

وی افزود: در وضعیت پرتلاطم فعلی در روابط بین‌الملل و بازار انرژی، مهم است که این سازمان با حفظ میراث و سرمایه گران‌قدر خود که همانا استقلال و حرفه‌ای گری است، تلاش نماید تا همچنان سازمانی غیرسیاسی بماند و اجازه ندهد برخی معدود کشورهای عضو با سوءاستفاده از اوپک، به دنبال تحقق اغراض و ملاحظات سیاسی باشند.

غریب آبادی همچنین تأکید کرد تصمیمات نشست وزرای اوپک باید به‌دقت توسط کشورهای عضو اجراشده و این سازمان با پرهیز از پذیرش تفاسیری که مغایر با این تصمیمات است، بر حسن اجرای این تصمیمات توسط اعضاء نظارت دقیق و کامل داشته باشد تا انحرافی در مسیر کلی سازمان ایجاد نشود.

سفیر کشورمان همچنین به اقدامات یک‌جانبه، غیرقانونی و نامشروع آمریکا متعاقب خروج از برجام، ازجمله بازگرداندن روند تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه علیه کشورمان، اشاره و اظهار داشت: اقدام یک‌جانبه آمریکا در خروج از برجام با محکومیت شدید کشورهای مختلف در سطح جهان و سازمان‌های بین‌المللی روبرو شده است.

وی افزود: هیچ کشوری نمی‌تواند سهمیه تولید و صادرات دیگر کشورهای عضو را تحت هر شرایطی بگیرد و اصولاً مجوزی هم از سوی اجلاس وزرا برای چنین اقداماتی صادر نشده و شرایط فنی سایر کشورها نیز حاکی از چنین توانمندی نیست.

غریب آبادی تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران معتقد است اوپک باید در مقطع کنونی با قاطعیت از اعضای خود حمایت و جلوی نقشه و اقدامات کشورهایی که به دنبال سیاسی کردن این سازمان هستند را بگیرد.

دبیر کل اوپک نیز در این دیدار اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران اصلی اوپک، همواره در مقام یکی از اعضای اصلی سازمان نقش مهم و سازنده‌ای را در راهبری اوپک ایفاء و در اتخاذ تصمیمات مهم در این سازمان، بسیار تأثیرگذار بوده است.

بارکیندو همچنین افزود ما روابط بسیار تنگاتنگی با جمهوری اسلامی ایران و وزیر نفت داریم و درروند ایفای وظایف سازمان، رایزنی با کشورهای عضو، ازجمله ایران، از برنامه‌های اصلی ماست.

دبیر کل اوپک همچنین افزود حفظ استقلال اوپک از اهمیت خاصی برخوردار بوده و این سازمان باید همواره یک سازمان مستقل، فنی و غیرسیاسی باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید