از سوی مسوولان سازمان نظام پزشکی اعلام شد

سرانجام اجرای حکم پزشک کیارستمی/ مهاجرت پزشکان، بیش از حد انتظار

    کد خبر :349760

سرانجام اجرای حکم پزشک مرحوم کیارستمی، بدهی بیمه‌های تکمیلی به بیمارستان‌های خصوصی و همچنین مبحث مهاجرت پزشکان بویژه پزشکان عمومی از جمله مباحثی است که در آستانه روز پزشک و از سوی معاونان سازمان نظام پزشکی مطرح شد.

دکتر علی فتاحی – معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در نشستی خبری در آستانه روز پزشک ضمن تبریک روز پزشک، با بیان اینکه وضعیت اقتصادی بیمارستان‌ها تعریف چندانی ندارد، گفت: ۶۰ درصد هزینه‌های یک بیمارستان چه در بخش خصوصی، چه دولتی را نیروی انسانی تشکیل می‌دهد و در چند ماه گذشته نزدیک به ۲۰ درصد افزایش دستمزد پزشکان را داشتیم. در دو سه ماهه گذشته هم آمار تورم نشانگر رشد زیاد در هزینه‌های بیمارستانی بوده است. این در حالیست که رشد پنج درصدی تعرفه و اجرای آن از ماه چهارم را شاهد هستیم و البته تعرفه‌ها در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی با هم تفاوت ندارد.

درخواست بیمارستان‌های خصوصی برای افزایش تعرفه هتلینگ

وی افزود: اگر فرآیند مناسبی به کار نگیریم، ادامه حیات بیمارستان‌ها چه در بخش دولتی و چه خصوصی با مشکل روبرو خواهد شد. در همین زمینه سندیکای بیمارستان‌های خصوصی به عنوان نماینده این بیمارستان‌ها، با نامه‌نگاری به رییس کل سازمان، خواستار افزایش تعرفه هتلینگ شدند. تاکید می‌کنم در این خصوص ما اصلا بحث دستمزد پزشک را نداریم چه در بحث پزشکی چه در سازمان نظام پزشکی دنبال چنین چیزی نیستیم و مسائل و مشکلات اقتصادی را درک می‌کنیم، اما اداره بیمارستان‌ها به این نحو غیر ممکن است.

بدهی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومانی بیمه‌های تکمیلی به بیمارستان‌های خصوصی تهران

فتاحی درباره بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌های خصوصی نیز گفت: بیش از چهار یا پنج ماه است که بیمه‌های تکمیلی در تهران به بیمارستان‌های خصوصی هیچ پرداختی نداشتند. بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان در تهران بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌های ۳۰ گانه تهران است. اگر در دی و بهمن ماه این بدهی پرداخت می‌شد ما قادر به تهیه بسیاری از تجهیزات می‌شدیم اما الان ارزش این پول یک سوم شده و چگونه باید بیمارستان‌ها را تجهیز کنیم؟

تبلیغ پزشکی به شرط مجوز نظام پزشکی

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در ادامه صحبت‌هایش درباره تبلیغات در حوزه پزشکی نیز گفت: هر گونه تبلیغی در حوزه پزشکی چه در فضای مجازی و چه غیر از آن باید با مجوز نظام پزشکی انجام شود و در غیر این صورت غیرقانونی است و اگر حوزه‌های نظارتی به سازمان نظام پزشکی در این مورد گزارش‌هایی ارائه دهند، با این افراد برخورد خواهیم کرد و این برخورد بسته به شدت و تکرار آن خطا، از تذکر تا محرومیت را شامل می‌شود. از مجموع ۵۵۰۰ شکایت‌های ثبت شده در دادسراهای نظام پزشکی در سال ۹۶، چهار درصد موارد مربوط به تبلیغات پزشکی بوده و از این چهار درصد بیش از ۵۰ درصد منجر به محکومیت افرادی که تبلیغ کرده‌اند، شده است.

به گزارش ایسنا، فتاحی درباره دادگاه‌های ویژه که در خصوص مسائل پزشکی برگزار می‌شود نیز گفت: دادگاه ویژه یک بحث است و دادگاه تخصصی بحثی دیگر. صدور رای نیز دو جنبه دارد؛ یک جنبه کارشناسی که مهم‌تر است و جنبه دیگر آن صدور حکم قاضی است. مسلم است قاضی یک پرونده تخصصی نمی‌تواند بدون مبنای نظرات کارشناسان رای را صادر کند. اگر کارشناسان نتوانند در مورد موضوعی قاضی را قانع کنند، باید مجددا کارشناسی صورت گیرد تا قاضی رای نهایی را صادر کند. این موضوع نه تنها در پزشکی بلکه در دیگر رشته‌ها از جمله رسانه یا هر امور دیگر صدق می‌کند و دادگاه مربوط باید متشکل از کارشناسان آن امور باشد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره مباحث مطرح از سرانجام اجرای حکم پزشک پرونده مرحوم کیارستمی و عدم درج آن در نشریه سازمان به دلیل عدم انتشار این نشریه گفت: مشخص است که در صورت وجود نشریه، این حکم باید در نشریه چاپ می‌شد و در صورت نبود نشریه باید در تابلوی اعلانات سازمان نصب می‌شد.

فتاحی در پاسخ به سوالی درباره زمان اجرای این حکم و اینکه آیا در تابلوی اعلانات سازمان درج شده یا خیر، گفت: دو هفته بعد از اعلام حکم، باید در تابلو نصب می‌شد و جای ابهامی ندارد و از آنجا که پنج – شش ماه از اعلام حکم گذشته، قاعدتا باید نصب و برداشته شده باشد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست دکتر علیرضا سلیمی – معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز پزشک، درباره بحث مالیات پزشکان و وجود کارتخوان در مطب پزشکان تاکید کرد: مالیات جامعه پزشکی بر اساس اظهارنامه خود پزشکان محاسبه می‌شود و این اعدادی که از کارتخوان حاصل می‌شود به هیچ وجه در عدد مالیات نقشی ندارد. از طرفی هم در زمینه وجود کارتخوان در مطب، تا کنون حتی یک مورد نامه یا درخواست از سوی مردم نداشته‌ایم.

وی افزود: ممکن است حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد پزشکان دستگاه کارتخوان در مطب نداشته باشند؛ این موضوع می‌توانست با سیاست‌های تشویقی و ارایه تسهیلات بویژه از سوی بانک‌ها مطرح شود. هر چند قضیه کارتخوان در مطب چندان مهم نیست اما خدمت‌رسانی به مردم در هر جایی با ارزش است و باید مورد توجه قرار گیرد.

سلیمی در پاسخ به سوال ایسنا درباره نقش نظام پزشکی در شرایط حساس فعلی بویژه در حوزه دارو، گفت: سازمان نظام پزشکی در این زمینه خود داوطلب حضور است و این نقش بویژه در اجرای گایدلاین‌ها است؛ به طوری که برای مصرف صحیح دارو به گایدلاین‌ها نیاز داریم اما این موضوع یک پیش‌ شرط دارد؛ آن هم دیده شدن نقش مشورتی انجمن‌های علمی و سازمان نظام پزشکی است که متاسفانه مقداری کم‌رنگ است.

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی همچنین درباره مباحثی مبنی بر مهاجرت پزشکان تحت تاثیر شرایط اخیر، گفت: اکنون میزان مهاجرت پزشکان بیشتر از حد انتظار است و این مشکل را به خصوص در پزشکان عمومی داریم و اگر شرایط مناسبی فراهم نشود، ممکن است این سرمایه عظیم را از دست بدهیم.

وی در این باره افزود: بررسی میزان مهاجرت پزشکان چند شاخص دارد که یکی از آنها دریافت گواهی‌نامه از نظام پزشکی است. البته این نکته نیز باید مد نظر قرار گیرد که پیگیری از وضعیت بازگشت یا عدم بازگشت این پزشکان به کشور نداشته‌ایم.

سلیمی همچنین به اختلاف آمار سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت از تعداد پزشکان عمومی اشاره کرد و گفت: این اختلاف آمار به حدود ۲۰هزار نفر می‌رسد. اما مشخص آن است که میزان مهاجرت پزشکان افزایش یافته است

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید