مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی کشور تاکید کرد

دریاچه مصنوعی تبریز، ناقض سیاست دولت در احیای دریاچه ارومیه

    کد خبر :349318

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی کشور تاکید کرد: ساخت دریاچه مصنوعی تبریز ناقض سیاست دولت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در زمینه کنترل مصرف آب و هدایت آن به سمت دریاچه است.

مسعود باقرزاده کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: رودخانه آجی‌چای چند شاخه دارد که بعد از پیوستن به یکدیگر به دریاچه ارومیه می‌ریزد. یک شاخه از این رودخانه از شهر تبریز عبور می‌کند که به مهرانه‌رود معروف است. دریاچه مصنوعی تبریز روی آن ساخته شده است که این شاخه بعد از عبور از تبریز و بعد از الحاق به آجی‌چای به دریاچه ارومیه وارد می‌شود.

وی در مورد ساخت دریاچه مصنوعی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با ساخت این دریاچه مخالفت کرده است و فکر می‌کنم تا به حال هم منتفی شده است. اداره کل محیط زیست استان آذربایجان شرقی پیگیر این موضوع است و باید به آن رسیدگی کند.

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی کشور در پاسخ به این پرسش که دریاچه مصنوعی تاثیر گسترده‌ای روی دریاچه ارومیه خواهد داشت یا نه؟ اظهار کرد: شاید آب مورد نیاز برای دریاچه مصنوعی به لحاظ حجمی بردریاچه ارومیه تاثیرگذار نباشد اما نباید از چنین موضوعاتی به این بهانه که حجم زیادی ندارند، چشم‌پوشی کرد چون اگر سیاست دولت در این منطقه کنترل مصارف و هدایت آب‌ها به سمت دریاچه است،این سیاست حتما باید اجرایی شود.

به گفته باقرزاده کریمی، حتی اگر سدهای با حجم کوچک و دریاچه مصنوعی و … عدد قابل توجهی را از دریافت آب دربرنگیرند، ساخت آن‌ها ناقض سیاست اصلی دولت یعنی هدایت آب به سمت دریاچه و احیای آن است. بنابراین ساخت دریاچه مصنوعی در استان آذربایجان شرقی با آن سیاست تطابق ندارد.

وی در پایان با اشاره به مسئولیت ادارات کل محیط زیست استان‌های آذربایجان شرقی و غربی گفت: ادارات کل حتما باید ضرورت توجه به سیاست احیای دریاچه ارومیه را برای مسئولان استانی تشریح کنند و حتی باید این موضوع در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها مورد تاکید قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، روز گذشته مسعود تجریشی – مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تافیق ستاد احیای دریاچه ارومیه – نیز با اشاره به اینکه دریاچه مصنوعی آذربایجان شرقی ساخته و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب از رودخانه آجی‌چای وارد این دریاچه شده است، تاکید کرد: ستاد احیای دریاچه ارومیه هیچ موافقتی با ساخت این دریاچه مصنوعی نکرده است و آبگیری آن با مصوبات هیات وزیران برای احیای دریاچه ارومیه مغایرت دارد.

وی تاکید کرد که ساخت دریاچه مصنوعی در تبریز تخلف محرز از مصوبات هیات وزیران برای احیای دریاچه ارومیه محسوب می‌شود. به همین علت یک بازرس از سوی سازمان محیط زیست به منظور جمع‌آوری اطلاعات و مشخص شدن جزییات موضوع به منطقه فرستاده شده است، بنابراین هر فردی که از ساخت دریاچه مصنوعی و آبگیری آن خبر داشته و در اطلاع‌رسانی به ستاد قصور کرده باشد، حتما باید پاسخگو باشد و با متخلفان این حوزه برخورد خواهد شد.

همچنین فرهاد سرخوش – مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی – نیز روز چهارشنبه (۲۴ مردادماه) در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرده بود که آذربایجان شرقی با احداث دریاچه مصنوعی و ایجاد آب‌بند یک خیانت بزرگ به دریاچه ارومیه و پنج میلیون نفر جمعیت ساکن حوضه آبریز کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید