جدیدترین اخبار
۲۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۹ اقتصادی کد خبر :348696

فانوس ماهی‌های خلیج فارس در تور صیادان چینی

مدیرکل شیلات هرمزگان، شناورهای چینی که در سواحل جنوبی کشور به صید «فانوس ماهی»‌ها مشغول هستند را متعلق به سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خصوصی ایران می‌داند.

«سیدپرویز محبی» می‌گوید: «۳۲ شناور چینی توسط سرمایه گذارهای ایرانی رهن یا اجاره به شرط تملیک شده‌اند.» البته او حضور صیادان و ملوانان چینی روی این شناورها را هم تکذیب نمی‌کند و می‌افزاید: طبق قراردادهای دو طرف، قرار است هر سال ۲۰ درصد از نیروهای خارجی از شناورها حذف و نیروهای ایرانی جایگزین آن شوند.»با وجود این صدها خدمه ایرانی حضور ایرانی‌ها در شناورهای چینی را تکذیب می‌کنند و وجود آنها را باعث بیکاری خود می‌دانند. آنها تعطیل شدن سردخانه «جاسک» را تنها یکی از پیامدهای حضور کشتی‌های خارجی صید ماهی در سواحل جنوبی کشور معرفی می‌کنند.

تعداد شناورهای چینی

«مسعود بارانی» معاون صید و بنادر ماهیگیری استان هرمزگان تعداد شناورهای خریداری شده(اجاره به شرط تملیک) را بیش از ۵۰ شناور می‌داند. براساس آمار او بیش از ۳۰ شناور از چینی‌ها خریداری یا اجاره شده، ۱۰ فروند از تایلندی‌ها و ۱۰ فروند هم از اروپا. این درحالی است که معاون استاندار هرمزگان در گفت‌و‌گو با صداوسیما تعداد شناورهای خارجی را ۱۰۰ شناور اعلام می‌کند و هیچ‌کدام ازآنها را هم متعلق به ایران نمی‌داند. پیش از معاون استاندار هم مسئولان محیط زیست هرمزگان  شناورهایی که به صید «فانوس ماهیان» مشغول هستند را متعلق به چینی‌ها دانسته بودند. «افشین عسکری» مدیر اداره دریایی سازمان محیط زیست هرمزگان گفته بود که شیلات استان، شناورهای ایرانی را فاقد شرایط لازم برای صید فانوس ماهی‌های خلیج فارس می‌داند.

مدیرشیلات هرمزگان:خدمه ایرانی شناورهای چینی ۶۰ درصد هستند

حداقل از دهها ماهیگیر بنادر مختلف در سواحل جنوبی کشور این سؤال را پرسیده که آیا آنها هرگز روی شناورهای چینی یا خارجی کار کرده‌اند یا نه؟ پاسخ همه آنها به این سؤال منفی است. همچنین، هیچ یک از آنها هم به خاطر ندارد که صیاد یا ملوانی ایرانی را روی شناورهای چینی دیده باشد.

یکی از ماهیگیران «گناوه‌ای» می‌گوید: «شناورهای چینی شب‌ها به بندر گناوه می‌آیند.» به گفته این صیاد، وقتی صبح ماهیگیران بندر به دریا می‌رسند، کشتی‌های بزرگ چینی در حال دور شدن از ساحل هستند.

یکی از ماهیگیران قشمی ، محدوده حضور شناورهای چینی را از میناب در هرمزگان تا سیستان و بلوچستان می‌داند. او می‌گوید:«شناورهای چینی به سمت قشم نمی‌آیند چون عمق دریا ۹۰ متراست.» اما هرچه از میناب دورتر می‌شوند، عمق زیاد می‌شود و به هزارمتر هم می‌رسد. با وجود این محبی مدیر شیلات می‌گوید: «اگر ماهیگیران از این وضعیت ناراضی هستند، چرا هیچ‌کس به ما شکایت نمی‌کند؟» او در پاسخ به سؤال روزنامه ایران مبنی براینکه آیا هیچ ماهیگیری نسبت به حضور شناورهای چینی و صید ماهی توسط آنها اعتراضی ندارد هم می‌گوید: «تعداد شاکیان به اندازه‌ای که در فضای مجازی و رسانه‌ها گفته می‌شود، نیست.»

محبی تعداد ملوان‌ها و خدمه ایرانی در شناورهای چینی و خارجی را ۶۰ درصد می‌داند اما آمار او با برنامه‌ریزی ۵ ساله شیلات نمی‌خواند، چون به گفته مسئولان شیلات استان، برنامه کاهش ملوان‌های خارجی و جایگزینی ملوان‌های ایرانی تازه از سال ۹۶ آغاز شده! قرار است در طی ۵ سال آینده و هر سال ۲۰ درصد از ملوان‌های شناورهای چینی، فیلیپینی، تایلندی و… جای خود را به خدمه ایرانی بدهند. بنابراین نمی‌توان پذیرفت که در سال اول این برنامه ۶۰ درصد از ملوان‌ها ایرانی باشند اما محبی روی این آمار تأکید می‌کند.

معاون صید و بنادر ماهیگیری: ۸۵درصد خدمه شناورهای چینی ایرانی هستند!

«شاپور کاکولکی» معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات کشور هم در نامه‌ای، تمامی کشتی‌های صیادی فعال درآب‌های تحت حاکمیت جمهوری اسلامی را دارای پرچم ایرانی می‌داند و می‌گوید:«این کشتی‌ها با دریافت گواهینامه ثبت از سازمان بنادر و دریانوردی و مجوز صید از شیلات به فعالیت صیادی ضابطه‌مند درچارچوب مقررات مشغول هستند.» او خبر وجود شناورهای چینی در منطقه صیادی ایران را کاملاً «غیر مستند و احتمالاً می‌تواند مکان تأمین شناورها خارج از کشور بوده باشد» خوانده و ۸۵ درصد از خدمه این کشتی‌ها را ایرانی خوانده است.

به‌عبارت دیگر با آمار کاکولکی، باید سال آینده تمامی خدمه کشتی‌های خارجی تحت پرچم جمهوری اسلامی، ایرانی بشوند و شیلات طی دو سال، برنامه ۵ ساله جا به جایی خدمه ایرانی با خارجی‌ها را در این شناورها انجام داده باشد! با وجود این ماهیگیران بوشهری فیلمی را در اختیار خبرنگار ما قرار داده‌اند که در آن صیادان نه تنها از حضورشناورهای چینی ناراضی‌اند که نسبت به حضور «صیادان عراقی» هم اعتراض دارند. یکی از آنها می‌گوید:«هرکس می‌خواهد شناورهای چینی را ببیند؛ با هزینه خودم او را به کشتی‌های چینی می‌رسانم.»

همچنین فیلم‌های متعدد منتشر شده از داخل کشتی‌های چینی هیچ نشانی از وجود نیروی کار ایرانی در این شناورها ندارد. خدمه این کشتی‌ها، تایلندی، چینی، فیلیپنی و… بودند. فعالان محیط زیست استان هم می‌گویند شیلات، پرچم جمهوری اسلامی را روی کشتی و شناورهای خارجی نصب می‌کند تا اعتراض صیادان ایرانی را کاهش دهد. کیانوش جهانبخش‌، عضو شورای عالی استان‌های کشور هم در گفت‌و‌گو با رسانه ها از جارو کردن منابع خلیج فارس توسط صیادان چینی خبر می‌دهد. منظور او از جارو کردن صید «ترال» است که هرچیزی را از کف خیلج فارس صید می‌کند و می‌برد.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • چرایی گرایش زنان به موادمخدر
  • امیرجعفری: امیدوارم تئاتر تبریز مانند تیم تراکتورسازی بترکاند
  • موافقتنامه پاریس؛وزنه‌ای برپای صنعت نفت/نقد کارشناسی بریک الحاق
  • تازه ترین خبرها از فصل دوم سریال «روزهای بی‌قراری»
  • «بیکاری» آنهم در کشوری که ۳۰ میلیون کمبود نیروی کار دارد
  • فرآیندهای استانداردسازی تسریع و تسهیل شود
  • سهام عربستان بیشترین سقوط یکماهه خود را تجربه کرد
  • شرکت ژاپنی از ژانویه بارگیری نفت ایران را ازسرمی‌گیرد
  • روایت مطهری از اظهارنظر وزیر اطلاعات درباره شهردار تهران
  • دستورالعمل جنجالی بانک مرکزی ابلاغ شد/نحوه بازگشت ارز صادراتی
  • صاحبان تاکسی‌های فرسوده بخوانند
  • لزوم تعیین جایگاه کودکان دارای معلولیت در مشارکت‌های علمی اجتماعی
  • پیگیری وضعیت ناایمن “بازار حضرتی” در شورا
  • نمایش فیلم‌های آموزشی کیارستمی در جشنواره «رشد»
  • ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ گرم‌ترین سال‌های تاریخ هواشناسی
  • جاماندگان دریافت بسته‌های حمایتی چه کنند؟
  • پیش‌بینی‌ قیمت جهانی طلا؛ رشد هفتگی اونس در برابر دلار
  • یادداشت آخوندی در باره اعدام سلطان سکه
  • سرنوشت دلار‌های سرگردان
  • چرا حناچی به جای دریافت حکم شهرداری، سرپرست شد؟ / آیا شهردار نهایی تهران فرد دیگری غیر از حناچی است؟
  • نتانیاهو شخصا سرپرستی ۴ وزارتخانه را بر عهده گرفت: خارجه، جنگ، بهداشت و مهاجرت
  • وزیر خارجه انگلیس وارد تهران شد
  • باقری درمنی در آستانه رهایی از اعدام؟ / وکیل متهم: هفته آینده رضایتنامه نفت جی را روی پرونده می گذاریم
  • از بازار لوازم خانگی چه خبر؟ / افزایش ۸۰ درصدی قیمت لوازم خانگی
  • در بدترین شرایط امنیتی قرار داریم
  • مقامات سه کشور اروپایی ساز و کار کانال مالی برجام را بررسی کردند
  • حسین علیزاده: سازهای ابداعی، کار فرمایشی نیست
  • شانزدهمین تحرک دریایی برای شکستن محاصره نوار غزه
  • تحمل ۲۰ ماه حبس و ابطال پروانه حمل اسلحه حکم قطعی شکارچی غیرمجاز
  • اقدامات مردم بحرین برای فراموش‌نشدن جنایات مشترک آل‌خلیفه و آل‌سعود
  • Ad