تامین مزد کارگر توسط مشتری و نه کارفرما قانونی است

    کد خبر :34857

وزارت کار خبر داد: بر اساس ماده ۱۹۰ قانون کار مشاغلی وجود دارند که تمام یا قسمتی از مزد و درآمد کارگران در آن مشاغل به وسیله مشتریان با مراجعین تأمین می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روز گذشته گزارشی تحت عنوان” کارگرانی که بدون حقوق کار می‌کنند” در خبرگزاری تسنیم منتشر شد که در آن آمده بود، در تهران کارگرانی هستند که در بهترین حالت با حقوق ماهانه100تا 150هزار تومان و بدون داشتن بیمه مشغول کار هستند و در برخی موارد بدون حقوق کار می کنند و تنها امیدشان انعام است.

پس از انتشار این گزارش وزارت کار به منظور آگاه سازی آن دسته از کارگرانی که در این کارگاه ها فعالیت می کنند توضیحاتی را ارائه کرد. در این توضیحات آمده است که به موجب ماده 190 قانون کار، مشاغلی وجود دارند که تمام یا قسمتی از مزد و درآمد کارگران در آن مشاغل به وسیله مشتریان با مراجعین تأمین می شود.

متن کامل این توضیحات به شرح زیر است.

1- به موجب ماده 190 قانون کار، مشاغلی وجود دارند که تمام یا قسمتی از مزد و درآمد کارگران در آن مشاغل، به وسیله مشتریان یا مراجعین تامین می شود؛ بنابراین قانون گذار اجازه داده است که کارگران در مشاغلی نیز به کار اشتغال یابند که تمام یا قسمتی از حقوق آنان به وسیله مشتریان تامین می گردد؛ اما چنانچه حقوق ماهانه این قبیل کارگران از جمله کسانی که در «کارواش ها» کار می کنند، از حداقل مزد موضوع ماده 41 قانون کار کمتر باشد، کارفرما مکلف است که مابه التفاوت مزد ماهانه آنان تا حداقل مزد را جبران نماید. همچنین کارگران مزبور از تمامی حقوق و مزایای قانون کار بهره مند بوده و به استناد ماده 148 قانون کار، کارفرما مکلف است که آنها را نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه نماید.

2- چنانچه در این قبیل از کارگاه ها، کارفرما نسبت به بیمه نمودن کارگران اقدام ننماید یا سایر حمایت هایی که در قانون کار از کارگران به عمل آمده است را در خصوص آنان رعایت نکند، کارگران می توانند برای احقاق حق به مراجع حل اختلاف کار مراجعه نمایند و مراجع مزبور مکلف هستند تا برابر قانون کار و مقررات تبعی آن قانون، به اختلافات رسیدگی و رای قانونی صادر نمایند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید