روحانی صریح اللهجه است و با صراحت مسائل را بیان می‌کند؛ اگر رئیس جمهور احساس کند، گفته هایش به ضرر کشور است، افشاگری نمی‌کند

    کد خبر :348533

سرانجام پس از ماه ها کش و قوس بین دو قوه مجریه و مقننه، سؤال از رئیس جمهور در هفته های گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و بنا بر قانون، رئیس جمهور یک ماه فرصت دارد، در صحن حاضر شود و به پرسش های نمایندگان مردم پاسخ دهد.

به گزارش تابناک؛ با اینکه این روزها مجلس در تعطیلات است، نمایندگان در حال تدارک برای استقبال از رئیس جمهور در مجلس هستند؛ هرچند به نظر می رسد خود روحانی تمایل چندانی برای این حضور ندارد و معاونان وی بارها تلاش کردند این کار صورت نگیرد و رئیس جمهور نیز در گفت وگوی زنده خود در رسانه ملی تلویحی به این موضوع اشاره کرد.

با این حال، برخی نمایندگان مجلس و حتی کسانی که مخالف این رویه در مجلس بودند، فرصت را غنیمت شمرده و اعتقاد دارند، حالا که رئیس جمهور مجبور است به مجلس بیاید و به سؤال ها پاسخ دهد، بهتر است، از پشت پرده ها سخن بگوید و هر آنچه مردم انتظار دارند را به صراحت به آنان بگوید.

محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید، از مخالفان طرح سؤال از رئیس جمهور بر این باور است که در اوضاع کنونی، نیامدن رئیس جمهور به مجلس، بهتر از آمدن وی بود؛ اما حالا که قرار است بیاید، خوب است، کامل شفاف سازی کند و مردم را در جریان امرور کشور قرار دهد.

این نماینده مجلس گفت: من مخالف طرح سؤال از رئیس‌جمهور بودم، چون اعتقاد دارم روحانی، در مورد اوضاع اقتصادی کشور زیاد مقصر نیست و در واقع وی وارث عملکردها و فعل‌وانفعال‌هایی است که در گذشته رخ داده و امروز کشور را به این وضعیت مبتلا کرده است.

وی افزود: خیلی‌ها که خودشان مسبب این اوضاع بودند، فرار به جلو می‌کنند و در حال حاضر در موضع مدافعان مردم قرار گرفته‌اند، در حالی ‌که خودشان باید پاسخگو باشند.

تابش ادامه داد: البته دولت با در تنگنای سختی است و اگر این دولت نبود، پنج سال پیش با این مسائل مواجه شده بودیم؛ یعنی آن روز که برجام عملیاتی نمی‌شد، این تزریقات و تنگناها بر ملت روا داشته می‌شد. دولت با مردم کم‌حرف زده است و نتوانسته و یا نخواسته مشارکت مردم را جلب کند و این انتقاداتی است که به عملکرد دولت وارد است.

این نماینده مجلس گفت: هرچقدر دولت در سیاست خارجی موفق عمل کرد در سیاست داخلی و به ویژه در بحث اقتصاد بسیار ضعیف بود؛ هرچند توانست پنج سال کشور را در وضعیت نسبی مناسبی نگه دارد، با وجود این، پس از خروج آمریکا از برجام، اوضاع از دست دولت خارج شد و وضعیت به هم ریخت.

نایب ‌رئیس فراکسیون امید ادامه داد: یعنی افراد بسیاری هشدار می‌دادند که اقداماتی از جمله افزایش بهره‌های بانکی، خلق نقدینگی، مؤسسات مالی و… مانند سیلی است البته دولت تلاش‌هایی را در جهت مهار این مشکلات داشت و تا حدی موفق بود، ولی این توفیقات بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام از دست رفت که بیشتر منشأ روانی داشت و یک مقدار هم عملیاتی بود.

به جز تابش، حجت الاسلام احمد مازنی نیز درباره سؤال نمایندگان از رئیس ‌جمهور گفت: بنا بر آیین‌نامه، رئیس‌جمهور باید بر اساس پروتکل‌ها و تشریفات خاصی به مجلس دعوت شود. به هر حال ایشان رئیس قوه مجریه و نماینده ملت هستند. روحانی در یک جلسه غیرعلنی که با سران سه قوه داشتیم، تشریف آوردند و معتقدم اگر باز هم از ایشان دعوت شود، خواهند آمد.

وی خاطرنشان کرد: البته روحانی سبک و سیاق مدیریتی خاص خودش را دارد. با این حال، شاید رئیس‌جمهور هر روز به مجلس بیاید، ولی پرسشی از وی مطرح نشود؛ همان گونه که وزرا به مجلس می‌آیند و با نمایندگان دیدار می‌‌کنند. بسیار خوب است که آقای روحانی با سؤال و بی سؤال سرزده به خانه ملت بیاید.

وی در پاسخ به این که آیا رئیس‌جمهور می‌تواند از فرصت حضور در مجلس استفاده و از آن دست‌های پشت پرده که در بسیاری از سخنرانی‌های خود به زبان می‌آورد صحبت کند، عنوان کرد: آقای روحانی از لحاظ شخصیتی انسانی صریح اللهجه ای است و با صراحت مسائل را بیان می‌کند.

رئیس‌جمهور مشهور به عقلانیت است و جزو نمایندگانی در مجلس بود که مجمع عقلا تشکیل می‌داد، پس اگر احساس کند، سخنانی که از پشت تریبون مجلس می‌گوید به ضرر کشور است، قطعا با عقلانیتی که دارد، آنها را مطرح نخواهد کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی تأکید کرد: ملت از رئیس‌جمهور انتظار دارد، در پاسخ به سؤالات در قد و قامت رئیس دولت سخن بگوید و مسائل و مشکلات پشت و روی پرده را بازگو و نمایندگان را قانع کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید