اشپیگل: اروپا باید جلوی اقدامات ترامپ علیه ایران را بگیرد

    کد خبر :348514

نیاز است که به واشنگتن گفته شود که سیاست بی‌ثبات‌سازی در ایران و خاورمیانه، با منافع امنیتی اروپا در تضاد است. سیاست ترامپ در قبال خاورمیانه باید در اولویت اروپا قرار گیرد. این بار برخلاف بحران‌های سابق، آلمان و اروپا به یک سیاست خارجی پیشگیرانه و آینده‌نگرانه نیاز دارند”.

سیاست دولت ترامپ در قبال خاورمیانه، ممکن است باعث بی‌ثباتی و ناامنی شود. به همین دلیل، اروپا باید با سیاست‌ها ترامپ در برابر ایران ایستادگی کند.

به گزارش فرارو، صف‌های طولانی مهاجران خاورمیانه‌ای، که در اثر ناامنی و جنگ از دریا و خشکی به سمت قاره سبز سرازیر شدند، اروپایی‌ها را به این نتیجه رساند که بی‌ثباتی در خاورمیانه به طور مستقیم بر امنیت و شکوفایی آنها تاثیر می‌گذارد. در سال‌های اخیر، اروپا با بحران‌های متعددی، از اوکراین گرفته تا مناقشات درونی اتحادیه اروپا درباره آینده این اتحادیه، دست وپنجه نرم کرده است که بعضی از آنها تاکنون حل نشده‌اند.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، بخصوص پس از خروج یکجانبه او از توافق هسته‌ای، اروپایی‌ها احساس کردند منطقه خاورمیانه در آستانه بحران جدیدی قرار گرفته است.

مجله آلمانی دیر اشپیگل در سرمقاله خود به این نگرانی‌های اروپا پرداخت و نوشت:” سیاست دونالد ترامپ در قبال ایران، تهدیدی برای امنیت اروپاست. وقت آن است که اتحادیه اروپا در برابر رئیس‌جمهور آمریکا ایستادگی کند”.

اشپیگل ادامه داد:” بسیار محتمل است که بزودی درباره بحران ایران صحبت خواهیم کرد. پس از بحران یورو، بحران اوکراین و بحران پناهندگان، این (بحران ایران)، ممکن است اتفاق سرنوشت‌ساز بعدی دوران صدارت آنگلا مرکل باشد. بار دیگر، آلمان و اروپا ممکن است به درون بحرانی بلغزند که بسیار قابل‌پیش‌بینی است. پس از بحران پناهندگان، مرکل خودش گفت که سیاست ‘بی‌تفاوتی’ اشتباه بوده است. ما بایستی متوجه می‌شدیم که چه چیزی در حال اتفاق افتادن بود و زودتر تدبیری می‌اندیشیدیم”.

بنا به ادعای این مجله، چنین امری درباره ایران هم صدق می‌کند. این کشور بی‌قرار است.

به نوشته اشپیگل، تحریم‌های سختی که ترامپ قصد دارد علیه ایران اجرا کند، وضعیت را بدتر خواهد کرد. دولت او درباره هدف خود صریح بوده است: به زانو درآوردن نظام اسلامی ایران. تحریم‌ها برای وادار کردن ایران به بازگشت به میز مذاکرات طراحی شده‌اند در غیر این صورت، ایران را بی‌ثبات خواهند کرد.

اشپیگل تصریح کرد: “این رویکرد بسیار خطرناکی است. به لحاظ سیاسی، ایران تنها کشوری در منطقه است که ثبات دارد.”

این مجله آلمانی، نگرانی‌های اروپایی را اینگونه تشریح کرد:” خاورمیانه همسایه اروپا است. آنچه آنجا اتفاق می‌افتد، تبعات فوری برای اروپا خواهد داشت. همانگونه که بحران پناهندگان نشان داد. جنگ داخلی سوریه، به گروه پوپولیست و راستگرانی جایگزین برای آلمان کمک کرد تا محبوبیت پیدا کند. این گروه، سپهر سیاسی در آلمان و اروپا را تغییر داد و رهبری مرکل را تضعیف کرد. اگر آمریکا آتش بی‌ثباتی در منطقه را برافروزد، امنیت اروپا در خطر خواهد بود. خود آمریکا، در یک موقعیت بسیار متفاوتی قرار دارد.”

اشپیگل در ادامه از سیاست منفعلانه آلمان در برابر اقدامات ترامپ انتقاد کرد و نوشت:” تاکنون، پاسخ آلمان به سیاست آتش‌افروز ترامپ در قبال خاورمیانه، بسیار منفعلانه بوده است. در ماه می، هنگامی که او قصدش برای خروج از توافق هسته‌ای را اعلام کرد، مرکل با بریتانیا و فرانسه همراه شد و فقط انتقاد ملایمی بیان کرد”.

به گفته این مجله، ایران و خاورمیانه در قعر لیست اولویت‌های سیاست خارجی آلمان قرار داردند. در ژوئن گذشته هنگامی که اورسولا وان دیر لین، وزیر دفاع آلمان، با مشاور امنیت ملی، وزرای دفاع و خارجه ترامپ در واشنگتن دیدار کرد، حتی ایران را ذکر هم نکرد. این حذف جدی، به مثابه بی‌پروایی است.

اشپیگل در پایان خاطرنشان کرد: “در اوایل نوامبر، ترامپ قصد دارد دور دوم تحریم‌های سخت‌تر را اجرا کند. این تحریم‌ها صادرات نفت ایران را غیرممکن می‌کند. کاخ سفید می‌خواهد، خط حیات اقتصاد ایران را قطع کند. اتحادیه اروپا تلاش می‌کند توافق هسته‌ای را نجات دهد و با تحریم‌های آمریکا مخالفت کند و راه‌هایی برای حفظ تجارت با ایران و دفع اقدامات(آمریکا) پیدا کند. این، کار درستی است اما کافی نیست. پایان توافق هسته‌ای، تنها خطری نیست که در پیش رو وجود دارد. کافی نیست که اروپا توافق هسته‌ای را حفظ کند. نیاز است که به واشنگتن گفته شود که سیاست بی‌ثبات‌سازی در ایران و خاورمیانه، با منافع امنیتی اروپا در تضاد است. سیاست ترامپ در قبال خاورمیانه باید در اولویت اروپا قرار گیرد. این بار برخلاف بحران‌های سابق، آلمان و اروپا به یک سیاست خارجی پیشگیرانه و آینده‌نگرانه نیاز دارند”.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید