بی‌سابقه بودن سرعت وزش بادهای زابل در 33 سال اخیر

    کد خبر :347730

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای امسال تا کنون حدود 19 بار سرعت وزش بادهای منطقه ای زابل به بیش از 100 کیلومتر بر ساعت رسید که در 33 سال اخیر بی سابقه است .

محمود دیانتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بررسی داده‌های بلندمدت آماری نشان می‌دهد سال جاری میلادی، دومین سال وزش بادهای با سرعت بیش از 100 کیلومتر بر ساعت در 55 سال اخیر در زابل است که برخلاف میانگین بلند مدت که حدودا سالی دو بار این شهر را فرا می‌گیرد، امسال 19 بار زابل را در نوردید و موجب کاهش دید و کیفیت هوا شد.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه امسال وزش بادهای با سرعت بیش از 100 کیلومتر بر ساعت در زابل 950 درصد نسبت به میانگین بلند مدت افزایش یافته است، افزود: در 33 سال اخیر هیچ گاه تعداد روزهای همراه با باد با سرعت بیش از 100 کیلومتر بر ساعت در زابل از 6 روز تجاوز نکرده است.

وی ادامه داد: در برخی روزهای امسال سرعت وزش باد در چند سال اخیر بی سابقه بوده است برای نمونه طوفان ۱۱۹ کیلومتری ۲۱ و ۲۲ مرداد امسال در هفت سال اخیر بی سابقه بود و جزو سریع ترین بادهای رخ داده در ۵۵ سال اخیر به شمار می‌رود.

دیانتی با اشاره به موفقیت های هواشناسی در پیش بینی بهنگام پدیده های جوی استان، گفت: در همین طوفان ۲۱ و ۲۲ مرداد بر اساس اخطاریه جوی شماره ۲۰ و توصیه های هواشناسی، ستاد مدیریت بحران استانداری و فرمانداری های پنج شهرستان شمال استان اقدام به تعطیلی ادارات و نهادهای دولتی کردند.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود:بر اساس انتظار ما بی سابقه ترین طوفان سال جاری و حتی هفت سال اخیر در شمال استان رقم خورد و برای نخستین بار از سال ۹۱ تا کنون سرعت باد در زابل به مرز ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید