ناجی ۲۹۰ نفره اصلاحات؟!

  • سیاسی
  • پنجشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ ۱۳:۰۰
    کد خبر :347522

واقعیت این است که اصلاح‌طلبان تا امروز هیچ‌گاه تشکیلاتی با این سطح از فراگیری و جمعیت و گستردگی نداشته است و این می‌تواند یک موفقیت برای جریان اصلاحات باشد و تاثیر بسیاری بر تحزب و کار تشکیلاتی در درون جریان داشته باشد

پارلمان اصلاحات نخستین بار در آذرماه سال گذشته توسط دبیرکل حزب مردم‌سالاری طرح شد و بعد از مخالفت‌ها و موافقت‌های مختلف، حالا بنابر گفته برخی فعالان این جریان سیاسی قرار است در دوماه آینده کار خود را آغاز کند و آن‌ها امیدوارند که این تشکیلات بتواند نظر افکار عمومی را جلب و انتقادات به شورای عالی سیاستگذاری را رفع کند.

با بالاگرفتن انتقاد‌ها به عملکرد شورای عالی سیاستگذاری، برخی اصلاح‌طلبان مسئله تشکیل پارلمان اصلاحات را مطرح کردند و معتقد بودند تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی و جبران عملکرد ضعیف و بحث برانگیز شورای عالی، تشکیل پارلمان اصلاحات است. البته این پیشنهاد روز‌های نخست خیلی مورد توجه احزاب و فعالان سیاسی این جریان قرار نگرفت، اما با بالاگرفتن انتقاد‌ها و به اوج رسیدن نارضایتی از عملکرد شورای عالی، موجب شد که این پیشنهاد به صورت جدی تری مورد بررسی قرار بگیرد.

البته نباید این نکته را نادیده گرفت که هرچند شورای عالی سیاستگذاری طی انتخابات شوراهای، عملکرد بحث برانگیزی داشت، اما همچنان بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب بر این باورند که این شورا یک تجربه موفق برای جریان اصلاحات بوده است و معتقدند که این شورا تا کنون توانسته نوعی هماهنگی بین احزاب کوچک و بزرگ جریان اصلاحات به وجود آورد؛ بنابراین همین تفکرات در درون جبهه اصلاحات موجب شد که این ایده مطرح شود که در کنار تشکیل پارلمان اصلاحات، شورای عالی نیز به فعالیت خود ادامه دهد. با همه این تفاسیر حالا طبق آخرین اخبار به نظر می‌رسد که زمان زیادی به تشکیل پالمان باقی نمانده است و تشکیل آن قطعی شده است.

پارلمان اصلاحات انتقاد‌ها را برطرف می‌کند

در همین خصوص داریوش قنبری نماینده ادوار مجلس در گفتگو با فرارو اظهار کرد: «اصلاح‌طلبان از سال ۹۲ یک تجربه موفق در راستای ایجاد اتحاد و انسجام دارند و آن شکل دادن به شورای عالی سیاستگذاری است. خب یکی از انتقاد‌هایی که درخصوص شورا مطرح می‌شد این بود که باید دایره افراد حاضر در شورا را گسترش دهند. البته شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان توانسته است شخصیت‌های غیرحزبی این جریان را در کنار یکدیگر جمع کند و در مجموع این شورا تجربه بسیار خوبی در زمینه وحدت‌بخشی به اصلاح‌طلبان بوده است، اما با این حال برخی از احزاب بر این باورند که اصلاح‌طلبان نیازمند یک تشکیلات فراگیرتر هستند و به همین دلیل مسئله پارلمان اصلاحات مطرح شد.»

وی ادامه داد: «پارلمان اصلاحات با توجه به اینکه تعداد اعضای آن بسیار بیشتر از شورای عالی است بنابراین قاعدتا مشکل فراگیری که شورای عالی داشت را رفع خواهد کرد و اصلاح‌طلبان حزبی و غیرحزبی را به صورت گسترده در بر خواهد گرفت. واقعیت این است که اصلاح‌طلبان تا امروز هیچ‌گاه تشکیلاتی با این سطح از فراگیری و جمعیت و گستردگی نداشته است و این می‌تواند یک موفقیت برای جریان اصلاحات باشد و تاثیر بسیاری بر تحزب و کار تشکیلاتی در درون جریان داشته باشد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا پارلمان اصلاحات سازوکاری برای جلوگیری از سواستفاده افراد از جایگاهشان که بعضا عنوان می‌شد در شورای عالی اتفاق افتاده، در نظر گرفته شده یا خیر، اظهار کرد: «اول باید به این نکته اشاره کنم که من شخصا با این مسئله که برخی معتقدند که سواستفاده‌هایی در درون شورای عالی سیاستگذاری شده است کاملا مخالفم. ببینید من خودم جز افرادی بودم که در انتخابات شورا در لیست اصلاح طلبان قرار نگرفتم و به همین دلیل هم انصراف دادم، اما معتقدم که به هیچ عنوان زد وبندی اتفاق نیافتاده بود. حتی من اطلاع دارم که برخی از نزدیکان اعضای شورای عالی هم نتوانستند در لیست قرار گیرند.»

این فعال سیاسی تصریح کرد: «درست است که انتقاد‌های زیادی به لیست شورای شهر تهران مطرح بود، اما باید در نظر داشته باشید که شرایط انتخابات شورا به مراتب سخت‌تر و پیچیده‌تر از انتخابات مجلس بود. زیرا در انتخابات مجلس ما تعداد بسیار زیادی از کاندیداهایمان ردصلاحیت شده بودند و جمعیت زیادی کاندیدا نداشتیم و در این وضعیت بستن لیست خیلی ساده‌تر بود. اما در انتخابات شورا‌ها به دلیل اینکه نظارت کاملا دموکراتیک و منطقی و اصولی انجام می‌شد، تعداد ردصلاحیت شدگان خیلی زیاد بود. به همین دلیل هم لیست بستن کار بسیار سختی بود و در نهایت برخی از لیست بیرون ماندند؛ لذا من انتقاد‌ها را قبول دارم، اما معتقد نیستم که زد و بندی صورت گرفته است.»

قنبری در پایان گفت: «اما در خصوص سوال شما باید عرض کنم که گمان نمی‌کنم که این اتفاق در پارلمان اصلاحات نیز رخ دهد. زیرا اولا جمعیتی که در این پارلمان حضور دارند و میزان آرا موجب خواهد شد که هرگونه زد و بند امکان پذیر نباشد. ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم که برای اصلاح‌طلبان اولویت همیشه دیدگاه و نظرات مردم بوده و قاعدتا در اینجا هم همین مورد توجه و نظر قرار خواهد گرفت. اگر قرار باشد لیست‌های آینده و یا تصمیمات برگرفته از روابط باشد، قطعا با عدم استقبال عمومی مواجه خواهیم شد و گمان نمی‌کنم هیچ کس بخواهد چنین اتفاقی برای جریان اصلاحات رخ دهد.»

پارلمان اصلاحات مقدمه‌ای برای تشکیل حزب فراگیر است

همچنین علی‌محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفتگو با فرارو اظهار کرد: «آخرین خبری که من دارم مربوط به دوشنبه است که آقای طاهرنژاد دوباره در جلسه شورای هماهنگی مجددا به مسئله پارلمان اصلاحات اشاره کردند، اما هنوز دستورعمل تشکیل آن صادر نشده است. اما به هرحال اگر روزی این پارلمان تشکیل شود، اولین تاثیرش این است که اختلافات میان تشکل‌های اصلاح‌طلب از بین خواهد رفت. زیرا عملکرد شورای عالی سیاستگذاری موجب شده است که انتقاد‌هایی مطرح شود در پی آن‌ها اختلافاتی بروز پیدا کند و اتفاقا همین منتقدان و مخالفان شورای عالی بودند که مسئله پارلمان اصلاحات را مطرح کردند.»

وی افزود: «از سوی دیگر زمانی که چنین پارلمانی با تعداد اعضا که حدود ۲۹۰ نفر است، تشکیل شود و نماینده‌های حاضر بر اساس همان مدل مجلس شورای اسلامی که هر حوزه چندین نماینده دارد، انتخاب شوند باعث خواهد شد به جریان اصلاحات یک پوشش وسیع‌تری از لحاظ جغرافیایی بدهند. این روش باعث خواهد شد که همه بتوانند نظرات خود را مطرح کنند و مورد بحث و بررسی قرار دهند و دیگر اینگونه نیست که به عنوان مثال اصلاح‌طلبان استان فارس امکان کمتری نسبت به اصلاح‌طلبان پایتخت داشته باشد. البته تعداد نماینده‌ها در پارلمان متفاوت است و همانطور که عرض کردم همان مدل مجلس خواهد بود برخی شهر‌ها کمتر و برخی دیگر بیشتر خواهند بود و این براساس اهمیت و جمعیت و… تعیین می‌شود.»

او ادامه داد: «امتیاز بعدی پارلمان اصلاحات این است که بحث و گفتگو و به جمع‌بندی مشخصی رسیدن توسط اصلاح‌طلبان در زمان‌های مختلف به خصوص در ایام انتخابات موجب خواهد شد علاوه بر دقت بیشتر و فراگیری در تعیین لیست‌ها، مقبولیت خاصی نیز به این تصمیمات نهایی خواهد داد. زیرا دیگر این‌ها خروجی یک جمع محدود و خاص نیستند و همه در آن تاثیرگذار بودند و ایفای نقش کرده اند. زیرا اگر خاطرتان باشد یکی از انتقاد‌هایی که به لیست‌های انتخاباتی شورای عالی وارد می‌شد، این بود که آن‌ها نتیجه بررسی‌های یک گروه خاص هستند و یک عده خاص برای همه تصمیم گرفته اند.»

این فعال سیاسی اظهار کرد: «نکته بعدی که لازم است در خصوص پارلمان اصلاحات اشاره شود این است که اگر این کار به درستی پیش برود ممکن است مقدمه‌ای برای تشکیل یک حزب فراگیر اصلاح‌طلب باشد و ساماندهی شوند. اگر مشابه این کار را اصولگرایان هم انجام دهند، کشور را از این حالت فعلی که بیش از ۳۰۰ حزب و تشکل تاسیس شده و هیچ فعالیت خاصی هم ندارند، نجات دهند و باعث خواهد شد تحزب در کشور قدرت بیشتری پیدا کند و عرصه سیاسی تا حدود زیادی چارچوب‌های مشخصی پیدا کند و مانند کشور‌های توسعه یافته، ما نیز فعالیت سیاسی را محدود به دو حزب فراگیر خواهیم کرد و این به پاسخگویی مسئولان نیز کمک بسیاری می‌کند.»

وی در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که در این پارلمان نیز افراد از جایگاه و نفوذ خود سواستفاده نکنند و در تعیین لیست‌های انتخاباتی اعمال سلیقه نکنند، گفت: «ببینید با توجه برترکیب و تعداد نماینده‌ها که حدود ۲۹۰ نفر هستند و اینکه وزرا و استانداران ادوار و هنرمندان هم یک سری سهمیه دارند و به عبارت ساده‌تر فراگیری بالایی دارد می‌تواند بخش عمده جامعه را نمایندگی کنند، قطعا اشتباهات و سواستفاده کم خواهد شد. در چنین شرایطی زمانی که وارد ایام انتخابات می‌شویم تعیین لیست‌ها نیز با توجه به نظر ۲۹۰ نماینده انجام می‌شود و این راه را برای سواستفاده خواهد بست و تصمیمات نهایی با اشتباهات کمتری خواهند بود.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید