مزایای کشت محصولات تراریخته

    کد خبر :347056

عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به مزایای کشت محصولات تراریخته گفت: بهبود ارزش غذایی در برخی محصولات تراریخته موجب مقابله با برخی بیماری‌ها می‌شود.

به گزارش بازتاب به نقل از مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی ایران، مطهره محسن پور با بیان اینکه مهندسی ژنتیک یکی از راهکارهایی است که به تولید غذای سالم و کافی و دست یابی به امنیت غذایی کمک می کند، گفت: در سال ۲۰۵۰ جمعیت جهان به ۹ میلیارد نفر می رسد و پیش‌بینی شده تغییرات اقلیمی تا ۲۵ درصد از محصولات کشاورزی را از بین ببرد.

وی با اشاره به اینکه ما در ایران و سایر کشورهای جهان شاهد مصرف بیش از اندازه آب هستیم و حتی آمارهای رسمی نیز نشان می‌دهد با توجه خشکسالی موجود، به طور قطع در آینده با کمبود بیشتر در رابطه با زمین‌های کشاورزی مواجه خواهیم شد، افزود: در جدیدترین گزارش ناسا آمده که کشور ایران کمتر از نصف میانگین بارندگی را دارد و تغییر در اقلیم خیلی زودتر از متوسط جهانی در ایران شروع شده است.

محسن پور ادامه داد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد جنگل‌ها درختزار می شود، درختزارها بوته زار می شوند و بوته زارها بیابان می شوند. مخصوصا بیان شده است خاورمیانه بیشتر از سایر مناطق در دنیا تحت تاثیر تغییر اقلیم است و نکته حایز اهمیت این است که این خشکسالی روی امنیت غذایی اثر می گذارد.

وی یکی از راهکارهایی که برای مقابله با امنیت غذایی دنبال می‌شود، توسعه محصولات مقاوم به خشکی است، افزود: کشت ذرت تراریخته مقاوم به خشکی چند سالی است در آمریکا آغاز شده است. سطح زیرکشت این ذرت در مدت کوتاهی افزایش یافته و از ۵۰ هزار هکتار در سال ۲۰۱۳ با گذشت تنها سه سال در سال ۲۰۱۶ میلادی در ۱۲۳ استان سطح زیر کشتی بیش از ۱٫۷ میلیون هکتار را به خود اختصاص داد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان اینکه این ذرت می‌تواند در شرایط تنش خشکی، با کاهش تبخیر آب از گیاه تا ۱۷۵ درصد، نیاز ذرت به آب را کاهش دهد، توضیح داد: در حال حاضر کشورهای دنیا و غول‌های کشاورزی مانند برزیل و آمریکا، روی محصولات مقاوم به خشکی سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از روش‌های توسعه چنین محصولاتی، انتقال ژن مقاومت به خشکی و روش دیگر ویرایش ژن است، گفت: از سوی دیگر در جهت امنیت غذایی، تولید محصولات تراریخته به کاهش مصرف سموم کمک کرده و عملکرد کشاورزی را در استفاده از سموم بهینه می کند.

محسن پور افزود: محصولات تراریخته توانسته اند ۳۷ درصد از مصرف سموم را کاهش دهند. به نحوی که مصرف ماده موثره سم ها بعد از تولید محصولات تراریخته کمتر شده و بیش از ۵۵۰ میلیون کیلوگرم کاهش مصرف سموم را شاهدیم.

وی با بیان اینکه بهبود خواص تغذیه‌ای از اهداف دیگر گیاهان تراریخته است، ادامه داد: برای مثال برنج طلایی و افزایش ویتامین آ در برنج و افزایش اسید چرب و آمینه در خوراک دام، در این راستا به کار گرفته شده است. به نحوی که گفته می شود برنج طلایی می تواند از مرگ ۲۵۰ هزار کودک در سال جلوگیری کند. از سوی دیگر بهبود ارزش غذایی در برخی محصولات تراریخته موجب مقابله با بیماری‌هایی همچون سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اضافه کرد: نسبت اسید چرب امگا ۳ و ۶ خیلی مهم است که اگر این نسبت مناسب نباشد، می تواند باعث مشکل و بیماری شود. اما با فناوری تراریخته روغن های مطلوب مانند امگا ۳ در کلزا تولید می شود که یک هکتار این کلزا معادل ۱۰ هزار کیلوگرم ماهی است.

وی مزیت دیگر کشت محصولات تراریخته را کاهش انتشار دی اکسید کربن عنوان کرد و گفت: ایران کشور یکی مانده به آخر در لیست تغییر در فرایندهای تولید کربن است و باید رویکردهای خود را تغییر دهد.

محسن پور افزود: برخی مطالعات نشان داده کشت برخی محصولات تراریخته یکنواختی در کشاورزی را کاهش داده است. در سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ میلادی محصولات تراریخته بررسی شده و مشخص شد ۲۸ درصد یکنواختی پنبه در ایالات متحده کاهش یافته یعنی تنوع آن زیادتر شده است.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. ساسان گفت:

    اینجور دفاع کردن از تراریخته رو هر جای دنیا بری بگی بهت میخندن جز ایران چون دانش و آگاهی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید