آیا محمود احمدی‌نژاد حامل اسرار مگو است؟

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ ۱۲:۳۶
    کد خبر :346739

محمود احمدی‌نژاد یک پرسش بی‌پاسخ است. یک سوال بی‌جواب برای همه ایرانیانی که او را از نزدیک دیده یا نامش را از دور شنیده‌اند. همه او را می‌شناسند و نمی‌شناسند. گاهی به او نزدیک می‌شوند و گاهی نیز فرسنگ‌ها از او دوری می‌کنند.
همه بر این باورند که او حامل سخنان ناگفته‌ای است که، نه کسی آنها را می‌داند و نه می‌تواند آنها را بازگو کند. او نماد اسرار مگو شده است. احمدی‌نژاد را می‌توان علی مطهری مجلس خواند یا محمود صادقی یا ایمن‌آبادی. اما یک تفاوت اساسی با همه آنها دارد، یعنی چیزی در این هست که در همه آنها نیست. و آن هم بسط ید در نقد مسئولین عالی مقام ایران است. احمدی نژاد به هر کس که بخواهد نقد می‌کند، بدون اینکه ککش بگزد، چون آن‌قدر مردم از نوع نقد احمدی‌نژاد دلهره دارند خود احمدی نژاد ندارد.

گویی خط قرمز احمدی‌نژاد، خود محمود احمدی نژاد است. گرچه تا کنون، پاسخ مستقیمی به نامه‌ها و سخنانش دریافت نکرده اما غیر مستقیم برخی از پاسخ‌ها را دریافت کرده است. نمونه بارز آن پاسخ آخرین نقد او که در قالب یک کلیپ تصویری نیز پخش شد، است. البته باز از زبان رهبر انقلاب. رهبر انقلاب روز دوشنبه در دیدار با قشرهای مردم از استان های مختلف بر ضرورت وحدت عمومی مردم و مسئولان تاکید و در بخشی از سخنان خود تلویحا محمود احمدی‌نژاد را مورد خطاب و سخنان اخیر او را مورد نقد قرار داد.

**کل سیستم
محمود احمدی‌نژاد در یک پیام ویدئویی ادامه حضور روحانی در مقام ریاست جمهوری را به ضرر ملت و خود او عنوان کرد. او می‌گوید سران سه قوه و هر دو جناح سیاسی در به صفر رساندن اعتماد عمومی به کل سیستم مسئول هستند.

کانال تلگرامی دولت بهار، رسانه حامیان رئیس دولت‌های نهم و دهم روز پنج‌شنبه، 18 مرداد بخش‌هایی از یک پیام ویدئویی احمدی‌نژاد را منتشر کرد و وعده داد فیلم کامل این پیام را به زودی منتشر کند. احمدی‌نژاد می‌گوید قصد دارد به طور مشخص درباره «دولت فعلی یعنی دولت یازدهم و دوازدهم» با مردم صحبت کند؛ دولتی که به گفته او «بر یک سلسله مبانی نادرست و طراحی شده شکل گرفت». او رئیس جمهوری کنونی را متهم کرد که در پنج سالی که دولت را در اختیار داشته یک رکود اقتصادی ادامه‌دار را به کشور تحمیل کرده است. روحانی و حامیانش بارها گفته‌اند که دولت یازدهم در حالی کار خود را آغاز کرد که تورم بالای 40 درصد و رشد اقتصادی منفی بود.

احمدی‌نژاد با بیان این که در مذاکرات هسته‌ای با شش قدرت جهانی «امتیازات داده شده و چیزی نصیب ملت نشده» می‌پرسد: «چه کسی مسئول این وضعیت است؟!» او گفته که پنج سال پس از بر سر کار آمدن دولت روحانی اقتصاد ایران «در آستانه متلاشی شدن» است و «اعتماد عمومی به کل سیستم به صفر نزدیک شده» اما مسئولان دولتی کماکان «خلاف واقع تحویل ملت» می‌دهند. احمدی‌نژاد بر این باور است «ملت کلا ناراضی است» و حسن روحانی را قبول ندارد و خطاب به او گفت: «ادامه حضور شما هم به ضرر ملت است و هم به ضرر خود شما».

رئیس جمهور پیشین همچنین گفته است: «آقای روحانی شما، تمام حامیانتان، دو جناح سیاسی کشور و دو رئیس قوه دیگر، همه در این وضعیت شریک هستند.» او توصیه کرد: «باید رضایت ملت را جلب کنید. شاید بهترین راهش این باشد که دیگر ادامه ندهید».

**دشمن شاد کن
رهبر انقلاب روز دوشنبه در دیدار با قشرهای مردم از استان های مختلف در بیانی تلویحی، سخنان اخیر محمود احمدی‌نژاد را که خواستار کناره‌گیری حسن روحانی شده بود، بی‌پاسخ نگذاشت و او را مورد نقد قرار داد. رهبر انقلاب گفت کشور به وحدت و انسجام ملی نیاز دارد و هرگونه اظهارنظر غیرمعقول سیاسی، دمیدن در آتش تفرقه و گِرا دادن به فرصت طلبان است.

در ادامه محمود احمدی نژاد را «آنها» خطاب کرد و گفت: «آنها که می‌گویند دولت باید برکنار شود در نقشه دشمن نقش آفرین هستند». رئیس جمهور پیشین در سخنان خود دولت را عامل و سبب تمامی مسائل و چالش های کشور معرفی کرده است. این پیام ویدئویی احمدی‌نژاد و درخواست کناره‌گیری از روحانی، در روزهایی منتشر شد که طرح سوال از رئیس دولت دوازدهم در دستور کار مجلس قرار دارد. البته نباید فراموش کرد که مدتی پیش شماری از اصول‌گرایان تندرو زمزمه طرح عدم کفایت سیاسی رئیس جمهوری را نیز مطرح کرده‌ ‌بودند.

**نقض ساختار
رهبر انقلاب در ادامه به اهمیت نقش و وظایف دولت در حل مشکلات تاکید و خاطرنشان کردند: «برخی به اسم این که طرفدار ضعفا هستیم و می خواهیم اوضاع را درست کنیم، خودشان ملتفت نیستند اما عملاً در چهارچوب نقشه دشمن حرف می‌زنند و اقدام می کنند. آنها که می‌گویند دولت باید برکنار شود در نقشه دشمن نقش آفرین هستند. دولت باید سرکار بماند و با قدرت، وظایف خود را در حل مشکلات انجام دهد».

گرچه این نخسنین بار نیست که رهبر انقلاب، محمود احمدی‌نژاد را مورد خطاب قرار می‌دهد. با این حال در ساختار جمهوری اسلامی ایران، دولت از ارکان مهم حاکمیت است و رئیس جمهور علاوه بر رای موافق و مقبولیت از سوی ملت، مشروعیت خود را از قانون اساسی و تنفیذ رهبری می‌گیرد. اما احمدی‌نژاد گوشش بدهکار «ساختار» نبوده و به راحتی در کلیپ تصویری‌اش خواهان کناره‌گیری «دولت» می‌شود. گویا نقض ساختار تنها از عهده احمدی‌نژاد بر می‌آید وبس! این کرده‌ احمدی نژاد افزون بر انکار رای ملت؛ جمهوریت نظام و تنفیذ حکم ولی فقیه را نیز زیر سوال برده است.

کما اینکه این نخستین بار نیست که احمدی‌نژاد مسئولان ارشد نظام را مورد نقد مستقیم قرار می‌دهد. او سال گذشته نیز در نامه‌ای به رهبری خواستار برکناری رئیس قوه قضائیه شده بود. احمدی‌نژاد 28 آذر و پس از خاتمه ضرب‌الاجل 48 ساعته‌ای که برای ارائه اسناد محکومیت خود و نزدیکانش به رئیس قوه قضائیه داده بود در یک پیام ویدئویی به طور تلویحی صادق لاریجانی را به باد انتقاد گرفت تا جایی که او را فتنه گر خواند و از او خواست از سمت خود کناره‌گیری کند.

رهبر انقلاب نیز در پاسخ به این نامه محمود احمدی نژاد عکس‌العمل نشان داد و گفت امروز «هزاران توپخانه‌ دروغ‌پردازی دشمن» مشغول به کارند تا مردم ایران را «ناامید و بدبین کنند و اعتماد به نفس مردم را بگیرند». به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی، احمدی نژاد را به نا امید کردن مردم متهم کرد. ایشان اینگونه گفت: «متاسفانه در داخل هم گروهی، درست همان کار دشمن را ادامه می‌دهند: «ناامید کردن مردم، متهم کردن، دروغ‌های شاخ‌دار دشمن‌ساز را در ذهن مردم جا انداختن؛ این‌ها کارهایی است که عده‌ای انجام می‌دهند».

رئیس دولت‌های نهم و دهم در در نامه‌ای که 22 آبان 96 برای رهبر انقلاب نوشت و متن آن را دو هفته بعد علنی کرد هشدار داده بود: «شرایط جاری کشور، امید به تحقق آینده بهتر را، از رهگذر ساز و کارهای موجود، به حداقل رسانده است». احمدی‌نژاد در این نامه به جز درخواست برکناری رئیس قوه قضائیه، شورای نگهبان و نهادهای نظامی را به مهندسی و دخالت در انتخابات متهم کرد.

**با احمدی‌نژاد تا محکومیت
به راستی محمود احمدی‌نژاد کیست؟ آیا حامل اسرار مگو است؟ آیا حاشیه امن محمود احمدی نژاد سخنانی است که برای نگفتن دارد؟ به نظر می‌رسد، محمود احمدی نژاد بیش از آنچه که هست شده و در یکی از این روزها، پرونده بازش حکم می‌خورد و ممکن است او نیز به سایر دوستانش بپیوندد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید