آزادی واردات مصنوعات طلا به شرط دریافت مجوز

    کد خبر :346551

رئیس­ کمیسیون تخصصی طلا و جواهر از آزاد شدن واردات مصنوعات طلا به شرط دریافت مجوز از بانک مرکزی و سازمان حمایت از مصرف کننده خبر داد.

به گزارش بازتاب به نقل از ایبنا، محمد کشتی آرای با اشاره به اخبار منتشره در خصوص ممنوعیت واردات مصنوعات طلا، توضیح داد: واردات طلا شامل دو بخش مواد اولیه به صورت شمش و مصنوعات است.

وی افزود: طبق تعرفه و کتاب صادرات و واردات سال ۹۷، واردات مصنوعات طلا ممنوع و واردات شمش طلا آزاد بوده اما در بسته ارزی جدیدی که از سوی دولت ارائه شد، واردات شمش طلا آزاد و معاف از عوارض گمرکی است.

رئیس­ کمیسیون تخصصی طلا و جواهر توضیح داد: این روند پیش از این بسته نیز وجود داشت اما تنها موضوعی که وجود دارد این است که پیش از این در صورت واردات شمش طلا یا مواد اولیه به کشور باید مبدا ارز مشخص می شد و به دلیل اینکه ارز دولتی به آن اختصاص نداشت، اقدامی برای واردات از سوی فعالان این بازار انجام نمی شد.

کشتی آرای گفت: اما در سیستم جدید ارزی واردات ارز و شمش طلا به هر میزانی، به کشور آزاد است و پس از واردات و اظهار گمرکی آن، درباره مبدا ارز و طلا جست و جویی نمی شود و طبق مقررات قانونی گمرک وارد کشور خواهد شد.

وی ادامه: اما موضوع دیگری که وجود دارد این است که در دستورالعمل جدید واردات مصنوعات طلا به شرط دریافت مجوزهای جدید از بانک مرکزی آزاد است در حالی که برای مورد اول اخذ مجوز بانک مرکزی لزومی نداشت و در این بندی که برای مصنوعات طلا ایجاد شده، برای واردات مصنوعات باید مجوزهای لازم اخذ شود که سازمان حمایت از مصرف کننده، بانک مرکزی از جمله نهاد های دخیل در این خصوص هستند.

رئیس­ کمیسیون تخصصی طلا و جواهر افزود: اگر بانک مرکزی و سازمان حمایت از مصرف کننده مجوز چنین اقدامی را ندهند، بدون شک مشکلاتی دراین زمینه ایجاد خواهد شد.

این در حالی است که براساس اخبار منتشره و اظهارات فعالان این بازار درباره نامه گمرک برای واردات طلا به خصوص مصنوعات، پیگیری هایی از بانک مرکزی به عمل آمده و این بانک از عدم ابلاغ این نامه خبر داده است.

همچنین فعالان این بازار در این باره جلساتی با محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت داشته که وزیر نیز از وجود چنین نامه ای اظهار بی اطلاعی کرده و قول پیگیری به فعالان بازار را داده است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید