برگزاری هفته جهانی فضا با شعار «فضا جهان را متحد می کند»

    کد خبر :346431

نخستین جلسه هماهنگی تدوین برنامه‌های هفته جهانی فضا با حضور نمایندگانی از شرکت ها و سازمان‌های ذی‌ربط و مسئولان ستاد برگزاری هفته جهانی فضا برگزار شد.

به گزارش بازتاب به نقل از سازمان فضایی ایران، محمدجعفر محمدی دبیر ستاد برگزاری هفته جهانی فضا در این جلسه با اشاره به اهمیت حوزه فضایی در کشور گفت: با توسعه فناوری فضایی در دنیا و اثرگذاری آن در زندگی جاری مردم، بخش فضایی بیش از پیش مورد توجه مجامع بین المللی و به تبع آن ایران، قرار گرفت.

وی ادامه داد: مجمع بین المللی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۹ طی قطعنامه ای، ۴ تا ۱۰ اکتبر ( ۱۲تا ۱۸ مهر) را به عنوان هفته جهانی فضا نامگذاری کرد و دلیل آن هم دو رویداد مهم در حوزه فضایی بود. یکی از این رویدادها پرتاب ماهواره اسپوتنیک در سال ۱۹۵۷ است که ورود بشر به عرصه فضا را به دنبال داشت و دومین رویداد هم مربوط به سال ۱۹۶۷ و تصویب معاهده استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو است.

محمدی با بیان اینکه اهمیت هفته جهانی فضا را می توان از دو زاویه مورد بررسی قرار داد، گفت: یکی اینکه فضا میراث مشترک بشریت است و هفته جهانی فضا می تواند فرصتی باشد برای همه کشورها، چه آنها که در این بخش پیشرفته هستند و چه کشورهایی که فقط کاربرد فناوری فضایی را سرلوحه خود قرار داده اند تا نقطه نظرات خود را بیان کنند. مورد دوم نیز اشتراک‌گذاری دستاوردها و تحقیقات همه کشورهای دنیا است.

دبیر هفته جهانی فضا افزود: «فضا جهان را متحد می کند» شعار امسال این هفته است که از سوی انجمن هفته جهانی فضا اعلام شده و ما درصدد هستیم با محوریت این شعار و با رویکرد معرفی و کاربردهای فناوری فضایی، برنامه های متناسبی را با مشارکت تمام سازمان ها و نهادها در سراسر کشور تنظیم و اجرا کنیم.

وی در مورد دو کمیته ستاد برگزاری این هفته نیز گفت: دو کمیته علمی و اجرایی _هماهنگی در ستاد برگزاری تشکیل شده و طبق تاکیدات وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، برنامه های ترویجی با رویکرد کاربردی مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت.

محمدی ادامه داد: با توجه به سیاست سازمان فضایی در برنامه های ترویجی، از ظرفیت های موجود در کشور به ویژه مراکز مردم نهاد و بخش خصوصی فعال استفاده خواهد شد.

دبیر هفته جهانی فضا با استقبال از طرح ها و ایده های نو در برگزاری این هفته گفت: تمامی برنامه های مصوب در ستاد برگزاری، در وبسایت رسمی انجمن هفته جهانی فضا به منظور اطلاع رسانی فراگیر ثبت خواهد شد. درهمین حال بعد از جمع بندی تمام پیشنهادات، در جلسه آتی برنامه جامع که شامل برنامه های پیشنهادی تمام نهادها است اعلام می شود و در سایت سازمان فضایی ایران هم اطلاع رسانی خواهد شد.

در این جلسه نمایندگانی از سازمان های دولتی و نهادهای مردمی و بخش خصوصی نقطه نظرات و پیشنهادات خود را تبیین و تشریح کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید