درباره کمپین «مهرمام» چه می‌دانید؟

    کد خبر :346118

«مهرمام» چیست و اصلا چرا باید آن را بشناسیم؟ اصلا ما را چه به کمپین؟ اگر این پرسش ها در ذهن شما نیز جرقه خورده، بد نیست چند دقیقه از وقت گرانبهایتان را صرف خواندن این مطلب کنید تا دریابید چرا مهرمام مهم است و لازم است که درباره‌اش بدانیم.

اگر بخواهیم خیلی موجز و کوتاه به این سوالات پاسخ دهیم باید بگوییم «مهرمام» کمپینی است که برای حمایت از زنان باردار دچار سوءتغذیه در مناطق محروم تشکیل شده است؛ زنان بارداری که ممکن است در نتیجه سو تغذیه خودشان یا فرزندشان با آسیب های جدی مواجه شوند و آینده شان برای همیشه به این آسیب ها گره بخورد.

یافته‌ها و تحقیقات بالینی و آزمایشگاهی متخصصان و محققان علوم تغذیه و سایر منابع معتبر موید این حقیقت است که سوء تغذیه و کمبود مواد مغذی لازم در رژیم غذایی یک مادر در دوران بارداری و تغذیه نامناسب و ناکافی بعدی کودکان، سبب وقفه رشد جسمی و ذهنی، اختلال مغزی، بینایی، عصبی، بیماری های قلب و عروق، دیابت نوع دوم، برخی از سرطان ها و سایر بیماری های واگیردار و برخی از معلولیت ها در سنین آینده کودکان می شود و آنها را در برابر بیماری های عفونی مکرر مستعد می‌سازد.

یک دکتر تغذیه درباره این که مادران در دوران بارداری نیازمند مصرف چه نوع مواد غذایی‌ای هستند، می‌گوید: زنان باردار می‌بایست دریافت پروتئین را زیاد کرده و غذاها را با استفاده از حبوبات، گوشت قرمز، مرغ و ماهى، پودر شیر خشک، پنیر، ماست چکیده، مغزها و تخم مرغ غنى نمایند. همچنین غذاهای ایشان می‌بایست از کربوهیدرات غنى باشد و از گروه نان و غلات 7 تا 11 واحد در روز استفاده کنند. مصرف پوره سیب زمینى و جوانه گندم هم به زنان باردار توصیه مى‌شود.

او می‌افزاید: به ایشان توصیه می‌شود در صورت امکان غذاهایشان را با استفاده از مغزها، کره، خامه و روغن زیتون از نظر کالرى غنى کنند، مخلوط حبوبات و غلات را با تهیه غذاهایی مانند عدس پلو، لوبیا پلو یا ماش پلو در وعده هایشان بگنجانند، از جایگزین هاى مناسب گوشت، مثلاً ما کارونى با پنیر استفاده نمایند . علاوه بر اینها، میان وعده هاى غذایى مقوى مانند سوپ غلیظ، ساندویچ تخم مرغ، ماست چکیده، بستنى، فرنى، شیربرنج، شله زرد و… مصرف نمایند.

این فهرست توصیه‌های علمی را می‌شود ادامه داد و به مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه، دسرها، گوشت ماهی و حتی مکمل های تغذیه ای و دارویی نیز رساند؛ فهرست بلندبالایی که شاید برای بسیاری مان تا حدودی آشنا هم باشد اما آیا چنین برنامه کامل و جامعی را می‌توان برای همه مادران باردار در همه خانواده ها در کشورمان تجویز کرد؟

اندک تاملی در این پرسش و یادآوری وضعیت مردم در مناطق محروم کافی است تا پاسخ را بیابیم. درباره خانواده هایی سخن می‌گوییم که بسیاری شان با حداقل ها گذارن زندگی می‌کنند و در معرض آسیب های فراوانی هستند. آسیب هایی که سو تغذیه از جمله آنهاست. عارضه ای که سرمنشا بسیاری از مشکلات دیگر است.
مشکلاتی که البته برای مادران باردار و کودکانشان به شدت افزایش می‌یابد چراکه سلامتی ایشان را به مخاطره می‌اندازد، تا جایی که ممکن است جان مادر را بگیرد یا به تولد کودکی منجر شود که به عارضه هایی مبتلاست که تا پایان عمر همراه وی خواهد بود. عارضه هایی که طبیعتا درمان آنها یا حتی مراقبت از این کودک را برای خانواده اش غیرممکن خواهد کرد و سبب ساز سقوط این خانواده ها به اعماق فقر خواهد شد.

عارضه هایی که می‌شود با مراقبت از مادران باردار محروم از بروز و نمودشان جلوگیری به عمل آورد. مراقبتی از جنس در اختیار قرار دادن حداقل های تغذیه ای به ایشان. این همان هدفی است که کمپین مهرمام پیگیری می‌کند. کمپینی که شکل گرفته تا طرح تغذیه مادران بادار محروم را که حدود ده سال پیش بنیاد علوی کلید زده و تا به امروز پیش برده، توسعه دهد و به خدمت تمامی مادران بارداری درآید که از تغذیه مناسب بی بهره‌اند.

اکنون به ضرورت این اقدام بزرگ پی بردید و قصد دارید بیشتر درباره کمپین مهرمام و چگونگی پیوستن به آن بدانید، می‌توانید به سایت کمپین (http://www.mehremam.ir) مراجعه کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید