هدفگذاری برای تولید ۲۰۰ هزار تن انواع آبزیان در سواحل مکران

    کد خبر :346054

رییس سازمان شیلات ایران اعلام کرد: تولید یک میلیون و ۴۵۰ هزار تن انواع آبزیان تا پایان برنامه ششم توسعه هدفگذاری شده که ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار تن آن مربوط به پرورش و صید در سواحل مکران است.

به گزارش بازتاب به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، حسن صالحی گفت: یکی از سازمان هایی که در دبیرخانه حوزه مکران فعال است و مطالعات توسعه ای خود را در این نواحی انجام داده، سازمان شیلات ایران است به طوری که سرمایه گذاران دقیقا می دانند که اگر بخواهند در زمینه پرورش ماهی در دریا فعالیت کنند در چه نقاطی و با چه نوع قفس هایی باید کار را آغاز کنند.

وی افزود: در حوزه مکران از میناب تا گواتر در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان، مهمترین فعالیت بومیان و ساحل نشینان، فعالیت شیلاتی در قالب پرورش میگو، ماهی، صیادی و صنایع فرآوری و سردخانه ها است و ما به طور متوسط در این مناطق به فاصله هر ۳۰ کیلومتر یک بندر صیادی داریم تا بتوانیم سهم بیشتری ماهی تون از اقیانوس هند برداشت کنیم.

صالحی اظهار داشت: برای توسعه فعالیت های شیلاتی در سواحل مکران، اخیرا برای شناورهای پشتیبان، موافقت اصولی صادر کرده ایم تا این شناور ها آذوقه برای لنج ها و شناورهای مان در اقیانوس ببرند و سپس صید آنها را به بنادر و اسکله های کشور منتقل کنند.

وی از توافق با دبیرخانه مکران و وزارت دفاع برای معرفی الگوهای جدید سرمایه گذاری داخلی و خارجی در سواحل مکران خبر داد و گفت: الگوهای جدید سرمایه گذاری در زمینه پرورش جلبک های دریایی، خیار دریایی و برخی سخت پوستان مانند لابستر و شاه میگو است.

رییس سازمان شیلات ایران، افزود: در بخش مربوط به تولید لابستر و خیار دریایی و جلبک ها، یک پروژه مشترک تحقیقاتی را به طور پایلوت با بعضی از کشورهای آسیای جنوب شرقی در استان سیستان و بلوچستان بین چابهار و کنارک در دست اجرا داریم.

وی با بیان این که ظرفیت های بسیار زیادی برای سرمایه گذاری در بخش شیلات در سواحل مکران وجود دارد، اذعان داشت: سرمایه گذاری های جدید نیاز به توسعه زیر ساخت ها مانند توسعه فرودگاه ها و پروازهای متعدد، توسعه بنادر در چابهار و جاسک برای تخلیه بار شناورها و مراکز فرآوری و همچنین امکانات حمل و نقل دریایی و جاده ای دارد.

صالحی بر تولید محصولات شیلاتی با هدف صادرات تاکید و تصریح کرد: امروز ما دارای تشکل های توانمند در حوزه صنعت شیلات هستیم که ارتباطات خوبی با بازارهای هدف دارند ضمن آن که برگزاری نمایشگاه بین المللی شیلات طی سه سال اخیر در انتقال یافته های داخلی و خارجی و همچنین صادرات موثر بوده است.

وی بازار بین المللی را موتور محرکه شیلات خواند و گفت: سازمان دامپزشکی، تشکل های صادر کننده آبزیان و سفیران جمهوری اسلامی ایران باید به این موضوع بیشتر بپردازند و ارتباط خوبی برای معرفی محصولات شیلاتی مان با سایر کشورها برقرار کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید