7+2 گزینه برای جانشینی ربیعی/ از معرفی گزینه اصلاح‌طلبان تا تلاش قومی برای معرفی وزیر!

    کد خبر :345924

پس از آنکه مجلس چهارشنبه هفته گذشته برای سومین بار در یک سال به بررسی صلاحیت «علی ربیعی» وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت و در جلسه ای که با حواشی بسیاری همراه بود، این بار رأی اعتماد خود را از او پس گرفت. رئیس جمهور هم پس از گذشت سه روز ضمن قدردانی از زحمات ربیعی در طول تصدی کرسی این وزارتخانه در دولت های یازدهم و دوازدهم «انوشیروان محسنی بندپی» نماینده سه دوره مجلس و معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی را به سپرستی این وزارتخانه معرفی کرد.

به گزارش تابناک, پس از استیضاح و برکناری اولین وزیر در دولت دوازدهم از سوی مجلس، «حسن روحانی» برای جلوگیری از توقف کار این وزارتخانه نسبت به معرفی سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام کرد. اقدام قابل توجهی که رئیس جمهور در جریان معرفی سرپرست این وزاتخانه انجام داد، این بود که فردی را به عنوان سرپرست معرفی کرد که در جریان استیضاح «علی ربیعی» برخی استیضاح کنندگان عملکرد او را زیر سؤال برده بودند.

پیام رئیس‌جمهور به استیضاح کنندگان

استیضاح کنندگان چهارشنبه هفته گذشته اتهاماتی را در حیطه کاری او (سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) یعنی سازمان بهزیستی مطرح کرده و خواستار پاسخگویی وزیر سابق در این خصوص شده بودند؛ هرچند آن اتهامات در همان جلسه تکذیب شد، برخی این انتخاب سرپرست از سوی روحانی را حاوی پیام مهمی به مجلس و استیضاح کنندگان می خوانند.

در فاصله کوتاهی پس از رأی عدم اعتماد مجلس به «علی ربیعی»، رایزنی ها و البته گمانه زنی ها پیرامون گزینه های احتمالی جانشینی او آغاز شد و اسامی متعددی به عنوان افرادی که از آنها به عنوان گزینه های احتمالی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی یاد می شود، مطرح شدند. حالا پس از گذشت چند روز گزینه های دیگری به جمع اسامی اولیه اضافه شده و البته جریانات پشتیبان آنها نیز تا حدودی مشخص شده اند.

طبیعی است تا زمانی که دولت تصمیم نهایی خود را نگرفته و گزینه خود را برای این وزارتخانه معرفی نکند، هم رایزنی ها از سوی جریانات مختلف ادامه خواهد داشت و هم اینکه اسامی متعددی در رسانه ها و محافل مختلف به عنوان گزینه های احتمالی تصدی کرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح خواهد شد.

آنچه تاکنون در ارتباط با گزینه های مطرح شنیده شده، شامل اسامی و افراد مختلفی است که در دولت، مجلس، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر مسئولیت ها اشتغال داشته یا دارند. «کاظم جلالی» رئیس مرکز پژوهش های مجلس، «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رئیس جمهور، «رضا رحمانی» قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تولید، «انوشیروان محسنی بندپی» رئیس سازمان بهزیستی و سرپرست وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی، «احمد میدری» معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، «سید تقی نوربخش» رئیس سازمان تأمین اجتماعی از سال 92 تاکنون، «سید کامل تقوی‌نژاد» معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان امور مالیاتی و «بهروز نعمتی» نماینده تهران و سخنگوی هیأت رئیسه مجلس از مهمترین اسامی است که تاکنون در رسانه ها و محافل مختلف از آنها به عنوان گزینه های احتمالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یاد شده و می شود.

طیف تأثیرگذار مجلس دنبال معرفی جلالی و نهاوندیان

«کاظم جلالی» و «محمد نهاوندیان» گزینه های بخش تأثیرگذار مجلس در جریان استیضاح «علی ربیعی» هستند که تلاش می کنند با هماهنگی رئیس جمهور، یکی از گزینه های خود را به عنوان وزیر احتمالی تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کنند. کاری که به نظر می رسد خیلی آسان نیست و گزینه های جدی در مقابل این دو نفر قرار گرفته اند. البته محدودیت هایی هم در معرفی این دو گزینه به عنوان وزیر پیشنهادی وجود دارد.

در ارتباط با موضوع «کاظم جلالی» 51 ساله که 4 دوره نمایندگی مردم شاهرود را در مجلس بر عهده داشته و در دوره دهم به عنوان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به مجلس راه یافته است می توان این نکته را یادآور شد که تحصیلات او در دانشگاه امام صادق(ع) و در رشته علوم سیاسی بوده و عضویت او در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و همچنین ریاست مرکز پژوهش های مجلس نمی تواند رزومه خوبی برای تصدی وزارت تخصصی تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشد. در ارتباط با «محمد نهاودیان» هم که سوابق مرتبطی با این حوزه دارد، احتمالا مسأله دو تابعیتی بودن مانع از معرفی وی به عنوان وزیر پیشنهادی خواهد شد.

جدی ‌شدن بحث رحمانی و تلاش زاگرس‌نشینان برای معرفی تقوی‌نژاد

گزینه دیگری که از روز گذشته بحث های جدی پیرامون مطرح شدن وی به عنوان یکی از گزینه های احتمالی وزارت تعاون شده، «رضا رحمانی» قائم مقام 52 ساله وزارت صنعت، معدن و تجارت در امور تولید است. رحمانی سه دوره طی مجالس هفتم تا نهم نمایندگی مردم تبریز در مجلس را بر عهده داشته و سابقه ریاست کمیسیون صنایع را در کارنامه اش دارد. البته یک فراکسیون قومیتی مجلس هم نظر مساعدی نسبت به معرفی او دارد و رایزنی هایی هم بدین منظور داشته است.

«سید کامل تقوی نژاد»، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان امور مالیاتی که زاده شهرستان لنده (کهگیلویه و بویراحمد) است، هم یکی از گزینه هایی است که «غلامرضا تاجگردون» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و زاگرس نشینان مجلس تلاش دارند تا او را به عنوان گزینه احتمالی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی کنند.

اصلاح‌طلبان به دنبال وزیر شدن میدری؛ آیا این بار سرپرست وزیر می‌شود؟

بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران یکی از گزینه هایی که می تواند جانشین «علی ربیعی» شود و وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی را بچرخاند، «احمد میدری» معاون رفاه اجتماعی این وزارتخانه می دانند. آنها در ارتباط با پاکدست بودن میدری و توان او برای ادراه این وزارتخانه به واسطه عملکردش در معاونت رفاه اجتماعی متفق القول هستند، اما محدودیت هایی هم در خصوص معرفی او به عنوان وزیر پیشنهادی احتمالی وجود دارد.

نام میدری به عنوان یکی از گزینه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ابتدای دولت دوازدهم شنیده شد، اما در نهایت رئیس جمهور تصمیم گرفت که همچنان به ربیعی برای اداره این وزارتخانه اعتماد کند. حالا با کنار رفتن وزیر سابق تعاون، تنها گزینه ای که اصلاح طلبان با محوریت حزب اتحاد ملت او را مورد حمایت قرار داده اند، «احمد میدری» است، ولی شاید وجود نام او در بین متحصنین مجلس ششم – میدری در مجلس ششم نماینده آبادان بود – مانع از معرفی او به عنوان وزیر پیشنهادی و جایگزین ربیعی بشود.

«انوشیروان محسنی بندپی» رئیس 62 ساله سازمان بهزیستی با گذشت سه روز از استیضاح «علی ربیعی» از سوی رئیس جمهور به عنوان سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شد. محسنی بندپی مدتی در آغاز به کار دولت تدبیر و امید، معاون قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دومین مدیرعامل بیمه سلامت کشور بود، اما در سال 94 یک باره از این مسئولیت کنار رفت.

محسنی بندپی که در دوره های ششم، هفتم و هشتم مجلس نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت بود، پس از پایان کارش در وزارت بهداشت بلافاصله از سوی «علی ربیعی» به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی معرفی شد و در جریان استیضاح چهارشنبه هفته گذشته موضوعات و اتهاماتی از ناحیه عملکرد او به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وارد شد که البته با تکذیب او و وزیر سابق مواجه شد. او همچنین عضو هیأت علمی و استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی است.

هرچند بسیاری معرفی او به عنوان سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را پیامی روشن از سوی رئیس جمهور خطاب به مجلس و استیضاح کنندگان می خوانند، رویه «حسن روحانی» تاکنون این گونه بوده که معمولا برای وزارتخانه هایی که وزیران یا گزینه های پیشنهادی او به واسطه استیضاح یا عدم کسب رأی اعتماد مجلس کنار می روند، سرپرست معرفی کرده و در نهایت پس از پایان مهلت قانونی نسبت به معرفی وزیر اقدام می کند. باید دید این رویه در مورد محسنی بندپی تغییر خواهد کرد یا نه؟

«سید تقی نوربخش» که یک پزشک است هم دیگر گزینه ای است که از سال 92 تاکنون در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به عنوان رئیس سازمان تأمین اجتماعی مشغول به کار بوده است و اکنون از او به عنوان یکی از چهره های احتمالی جانشینی ربیعی نام برده می شود. بخشی از چهره های درون دولت که در جریان استیضاح ربیعی با بخشی از مجلس همکاری هایی داشتند تا مانع از رأی آوری مجدد وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی شوند، از مهمترین حامیان وزارت نوربخش هستند.

نعمتی تکذیب کرد؛ معرفی کمرنگ نوبخت

جدای از گزینه های یاد شده که نامشان خیلی پررنگ در محافل مختلف مطرح می شود، از گزینه هایی نظیر «بهروز نعمتی» نماینده تهران و سخنگوی هیأت رئیسه مجلس به عنوان گزینه بخشی از استیضاح کندگان ربیعی برای وزارت تعاون نام برده می شود که البته نعمتی در تماسی این مسأله را رد کرد و یادآور شد، در این زمینه صحبتی با او انجام نشده است. در روز استیضاح ربیعی از «محمدباقر نوبخت» که احتمالا بزودی از سازمان برنامه و بودجه کنار گذاشته خواهد شد هم به عنوان یکی از گزینه های احتمالی که رئیس جمهور نظر مساعدی نسبت به او دارد هم یاد شد.

رئیس جمهور پس از گذشت سه روز از استیضاح ربیعی، تصمیم به معرفی سرپرست برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرفت تا مطابق با رویه گذشته خود پس از گذشت سه ماه و با انجام بررسی های لازم، گزینه مورد نظر خود را به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی معرفی کند. هرچند شرایط نامساعد اقتصادی کشور حاکم است، باز هم روحانی ترجیح نداد به منظور جلوگیری از مشکلات در حوزه تعاون و کارگری، تکلیف این وزارتخانه را زود مشخص کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید