زباله‌های پلاستیکی تا۸۰ درصد زباله‌های دریایی را تشکیل می‌دهند

    کد خبر :345712

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: پرداختن به موضوع محیط زیست تعامل بین کشورها را افزایش می دهد و می توان از این فرصت برای برقراری ارتباط بیشتر در منطقه استفاده کرد.

پروین فرشچی در نشست تخصصی با روسا و کارشناسان حفاظت محیط زیست مازندران افزود: از ابتدای شکل‌گیری برنامه محیط زیست دریای خزر، یکی از اهداف عمده این برنامه تشویق کشورهای ساحلی به ایجاد یک کنوانسیون زیست محیطی بوده است.

وی ادامه داد: تدوین یک چارچوب حقوقی زیست محیطی به منظور ایجاد تعهدات برای کشورهای ساحلی بوده که این سند تحت عنوان کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر در سال ۱۳۸۲ (نوامبر ۲۰۰۳) به امضای وزرای محیط زیست و نمایندگان تام الاختیار کشورهای ساحلی دریای خزر در تهران رسید و عنوان کنوانسیون تهران را نیز کسب کرد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست یکی از بزرگترین افتخارات این سازمان را نامگذاری عنوان «کنوانسیون تهران» دانست و اظهارکرد: این کنوانسیون در ۲۱ مردادماه ۱۳۸۵ لازم الاجرا و از آن به بعد این روز به عنوان «روز دریای خزر» نامیده شد.

فرشچی با اشاره به اینکه کنوانسیون تهران و پروتکل‌های الحاقی آن، موضوع محیط زیست دریای خزر را پیگیری می‌کند، گفت: پروتکل ارزیابی زیست‌محیطی دریای خزر پیش‌شرط کنوانسیون رژیم حقوقی خزر به حساب می‌آید و به عنوان ابزار قانونی، زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا فعالیت‌های توسعه‌ای بزرگ صرفا با برخورداری از ارزیابی زیست محیطی اجرا شوند.

وی تصریح کرد: بر اساس این پروتکل الحاقی به کنوانسیون تهران، همه کشورهای حاشیه دریای خزر باید در جریان جزییات طرح‌های توسعه‌ای قرار بگیرند و از خطرات احتمالی ناشی از اجرای پروژه‌های توسعه‌ای بزرگ پیشگیری شود.

وی با اشاره به شعار« مقابله با زباله های دریایی» گفت: زباله‌های پلاستیکی، ۶۰ الی۸۰ درصد از زباله‌های دریایی را تشکیل می‌دهند و این زباله‌ها مانند مواد ارگانیک ، تغییر نیافته و به همان شکل باقی می مانند و در جریانات و جزر و مدهای دریایی آنها را هزاران کیلومتر با خود حمل می‌کنند.

فرشچی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست با سازمان صنایع دریایی اظهارکرد: بر اساس این تفاهم نامه، تمام تجهیزات و نیازهای پایش و نظارت استان‌های ساحلی تهیه می‌شود و در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از استان‌ها خواست تا ارتباط و تعامل کاری بیشتری با معاونت محیط زیست دریایی سازمان داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی محیط زیست در این نشست تخصصی، الماسی – مدیر کل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی و داوود میرشکار – مدیرکل دفتر زیست بوم و اکولوژی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست – به بیان مطالبی در خصوص آلودگی‌ها و مسائل مرتبط با دریای خزر پرداختند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید