چند نکته درباره ژست اپوزسیونی احمدی نژاد ؛ مهلت ۱۵ روزه چه زمانی فرا می‌رسد؟

    کد خبر :345494

ایین روزها احمدی‌نژاد ژست اپوزسیونی گرفته و در مسیر مخالفان نظام قدم بر می‌دارد. تصور می‌کند مصلح اجتماعی است و می‌تواند فلک را سقف بشکافد و طرحی نودراندازد اما غافل از آنکه نه فقط در بین مردم بلکه حتی در بین دوستان نزدیکش نیز حرف‌هایش خریدار ندارد.
گوشه نشینی، محمود احمدی نژاد را آشفته کرده است، او روزی در انتقاد به دستگاه قضایی و رئیس مجلس کم نمی گذاشت و بسیار در فضای مجازی برای آنها خط و نشان می کشید تا برای حلقه نخست اطرافیانش مصونیت بخرد اما با وجود بست نشینی ها در حرم عبدالعظیم و سخنرانی های خط قرمزی، وقتی بقایی و مشایی به زندان هدایت شدند، انگار نه انگار که خانی آمده و خانی رفته. دوره ای رویه سکوت پیش گرفت تا آب ها از آسیاب بیفتد و فرصت جدیدی برای موج سواری پیدا شود.

در روزی که کشور با چالش جنگ اقتصادی آمریکا دست و پنجه نرم می کند و طبعا اقشاری از جامعه تحت فشار معیشتی هستند، احمدی نژاد دوباره اوضاع جوی را برای موج سواری مساعد می بیند بنابراین از پستوی خانه بیرون آمده و به هر دری می زند تا سروصدایی راه بیاندازند و جلب توجه کند.

به گزارش خبرآنلاین، او ابتدا مردم را به حضور در تجمعات اعتراضی تشویق کرد اما چون اقبالی از جامعه به سوی خود ندید، در فیلمی وضعیت کشور را بغرنج و بحرانی خواند و گفت: «آقای روحانی شما، تمام حامیانتان در دو جناح سیاسی و دو رئیس قوه دیگر، همه در این وضعیت شریک هستند. باید رضایت ملت را جلب کنید. شاید بهترین راهش این باشد که دیگر ادامه ندهید».

در واقع احمدی نژاد تلاش می کند حمایت طبقات فقیر جامعه را به دست آورده و هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا را زیر سوال ببرد. این بار او با نزدیک شدن به معارضان نظام، خواسته های خود را مطرح کرد؛ در حالی که سوال منتقدان وی آن است که هدفش از درخواست کناره گیری روسای قوا چیست؟ آیا واقعا مشکلات اقتصادی در سایه این اقدام از بین می رود؟

احمدی نژاد قصد دارد خود را سخنگوی ملت نشان دهد و معتقد است پیروزی اش در انتخابات سالهای 1384 و 1388 نشانه محبوبیت اوست. به نظر او، با خروج آمریکا از توافق هسته ای، پیروزی روحانی در انتخابات، باطل شده است. ظاهرا احمدی نژاد این مساله را فراموش کرده که در زمان بوش و اوباما، شخصا خواستار مذاکره با آنها شد، اما روسای جمهور وقت آمریکا به او پاسخی ندادند.

هنگامی که توافق هسته ای بین دولت روحانی و شش دولت دیگر امضا شد، احمدی نژاد تلاش کرد مذاکره با ایالات متحده و «دست یافتن» به توافق هسته ای را از اقدامات دولت خود به شمار آورد. اما با خروج ایالات متحده از برجام، رئیس جمهور سابق ایران اعلام کرد از اول موافق مذاکرات مستقیم بین آمریکا و ایران نبوده است.

گرچه اغلب ایرانی ها اتفاق نظر دارند که از سرگیری تحریمهای آمریکا موجب دشواری های اقتصادی و معیشتی شده است و تمام مسئولیت این سختی ها متوجه دولت روحانی نمی شود؛ اما همین مشکلات دستاویزی شده است برای کسانی که به دنبال شعله ور کردن اختلافات سیاسی و رساندن پیام هایی به رقبای خود هستند. این اتهام متوجه احمدی نژاد است که با نادیده گرفتن وخامت اوضاع کنونی کشور، از هیچ تلاشی برای تضعیف نظام کوتاهی نمی کند. وی قصد دارد خود را منجی جلوه دهد که می تواند تمام موانع را از سر راه زندگی مردم بردارد؛ حال اینکه خود درگیر موضوعات بزرگی است.

دولتمردان او یکی پس از دیگری بازداشت و در اوین پذیرایی می شوند. محمدرضا رحیمی، مرتضوی، بقایی، مشایی و جوانفکر از جمله چهره های شاخصی هستند که گذرشان به زندان افتاد. اما فقط آنها نیستند پای شخص احمدی نژاد نیز گیر است.

غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه در نشست اخیر خود با اصحاب رسانه درباره اتهامات احمدی نژاد و احتمال بازداشت او گفت: برای ایشان پرونده قبلا تشکیل شده و بعضا شاکی خصوصی و عمومی وجود دارد. این که بپرسید تا کی رسیدگی می شود من نمی توانم جواب بدهم، این که ایشان به کسی می‌گوید کنار برو، او هم می‌گوید نمی روم، به هر حرفی نباید توجه کرد.

محمود احمدی نژاد

هر کسی با گذشته اش تعریف می شود، علت آنکه این روزها سبک صحبت های احمدی نژاد برخلاف دهه هشتاد نه تنها موج نمی آفریند بلکه حسی هم در شنوندگان و خوانندگان ایجاد نمی کند، این است که جامعه ایران بعد از 2 سال زعامت شهرداری تهران، دو دوره ریاست جمهوری و 5 سال اکت و کنش سیاسی به زوایای مختلف شخصیتی او اشراف و آگاهی پیدا کردند. سخنان شاذ او را در ذهن دارند و فراموش نکردند. واقعیتی که احمدی نژاد نمی خواهد بپذیرد.

یکی از محورهای اصلی تبلیغات انتخاباتی محمود احمدی نژاد که به باور بسیاری از تحلیلگران سياسي، اثر چشمگيري بر آرای وي نیز داشت، بر مبارزه علیه فساد اقتصادي بود. نوک پیکان این نوع تبلیغات بی پرده و صریح نیز به سوی مرحوم هاشمی رفسنجانی بود.

محمود احمدي نژاد كه با شعار قطع يد مفسدان اقتصادي توانست سكاندار دولت نهم و دهم شود، طي چهار سال مسئوليت دولتمردي، تنها اقدام به طرح برخي ادعاهاي ثابت نشده در مجامع عمومي و مناظرات انتخاباتی کرد. صحبت هایی که از سوی رهبر معظم انقلاب نیز تذکر گرفت.

رهبر معظم انقلاب در خطبه‌هاي تاريخي نماز جمعه 29 خردادماه سال 88 با انتقاد از نام بردن برخي افراد به عنوان متخلفان اقتصادي توسط محمود احمدي نژاد فرمودند: “من همان وقت – بعد از مناظره – به آقاى رئيس جمهور هم تذكر دادم”.

اما آقاي احمدي نژاد راه خود را رفت و در مقاطع مختلف با راه اندازي موجي به طرح مباحثي چون بيمه ايران، بانك پارسيان، وزارت نفت، مافياي سيگار و شام مشهد و… پرداخت و به جای آنکه به سئوالات و ابهامات جامعه پاسخی شفاف دهد بیشتر ابهام، سئوال و بدبینی را درباره ارکان حاکمیت به ساحت افکارعمومی پمپاژ کرد.

وقتی که رییس جمهور بود

«افرادی صدها‌میلیون تومان در سال‌های گذشته برای حفظ خود و دوستانشان از بیت‌المال استفاده مي‌کردند و بعد دیدم آنها را به عنوان قهرمان ملی نشان دادند»، «در بخش نفت یکی از محصولات نفتی را که در کشتی‌ها مصرف مي‌شد، یکجا به دلال اماراتی مي‌فروختند. بنده پس از بررسی دیدم که نفر دوم آقازاده‌ای است»، «گفتند چرا اسامي افشا نمي شود؟ افشا مي شود ولي خيلي وقت ها بايد اصل مسير را زد. مبارزه با فساد سخت است»، «(بعضي)گفتند چرا زمينهاي دماوند و لواسانات را پس نمي گيريد، اميدوارم ليست 180 نفره اي را که در همان دوره زمين گرفتند و فوراً هم برايشان سند صادرشده روزنامه اي جرأت کند»، «متاسفانه عده قلیلی پیدا شده اند که خود را تافته جدابافته دانسته اند، باور کرده اند که آنها مالک کشورند» «هر جا به سراغ يك فساد ريشه‌دار و گسترده مي رويم به يك مشت گردن‌كلفت بر مي‌خورديم آنها مي‌گويند اين محدوده جزو دم ماست»، «وقتي مفسدان اقتصادي به دستگاه قضايي معرفي مي شوند 50 نفر از آدم‌هاي گردن کلفت و صاحب نفوذ دست به کار مي شوند و مدام به دولت فشار مي آورند که نبايد به اين افراد کاري داشته باشيد»، «به مفسدان اقتصادي كه با رابطه‎بازي وامهاي ميلياردي از بانكها گرفته اند، فقط 15 روز وقت ميدهم تا حساب خود را با آن بانكها تسويه كنند؛ در غير اين صورت، اسامي آنان را براي ملت ايران افشا خواهم كرد»،«بدانيد كه خادم شما و برادر كوچك‌تان و اعضاي دولت پاي حرف خود ايستاده‌اند و در مبارزه با تبعيض‌ها از پا نمي‌نشينند. به ياري خدا و با پشتوانه شما در سال 87 دست همه‌ اين‌ها را از بيت‌المال قطع خواهيم كرد.»،«هر جا به سراغ يك فساد ريشه‌دار و گسترده مي رويم به يك مشت گردن‌كلفت بر مي‌خورديم كه پيغام مي‌دهند كه اينجا حريم فلان حزب و خانواده است. … آنها مي‌گويند اين محدوده جزو دم ماست در حالي كه يكي از كارهاي اصلي ما اين است كه پا روي دم شما بگذاريم. »

این سخنان احمدی نژاد نه الان که در دوران ریاست جمهوری وی بیان شده است. دورانی که وی قدرت پیگیری و برخورد با متخلفان ادعایی اش را داشت. وی هر روز این و آن را متهم به فساد می کرد و خود را منجی ملت ایران و انقلاب اسلامی معرفی می کرد اما دولت وی با درآمد بیش از 700 میلیارد دلاری به پایان رسید و نه خبری از اسامی مفسدان شد و نه تحرکی از معجزه هزاره سوم دیده شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید