کشمکش های صنفی در حوزه فناوری اطلاعات بر سر ارائه مجوز فعالیت

    کد خبر :345303

کشمکش های صنفی حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی در حالی بر سر ارائه مجوز بالا گرفته که فعالان استارتاپی کشور و کسب‌وکارهای نوپا را به شدت دلسرد و خسته از ادامه درگیری‌ها کرده است.

برخی موازی‌کاری‌ها در حوزه اجرا و نظارت بر اجرا در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، نهادهای خصوصی و صنوف را به مقابله لفظی و درگیری‌های رسانه‌ای کشانده است.

آسیبی که از سال‌ها قبل نسبت به آن هشدارهای رسانه‌ای لازم به مقام‌های مسئول دولتی و نمایندگان مجلس داده شده و حتی پیشنهاد شده بود تا با تصویب و راه‌اندازی «نظام مهندسی ICT»، به پیشگیری قبل از درمان بپردازند.

حال با توجه به شکل‌گیری و فراگیری کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌ها و از آن جهت که در سال‌های گذشته تجربه کمی در برخورد با فعالان این حوزه وجود داشت، خلأیی بر سر ارائه مجوزهای فعالیت یا همان پروانه‌های فعالیت این قبیل کسب‌وکارها دیده شد که براساس آن اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی شکل گرفت تا درگیری‌هایی که فرضا بر سر نوع و نحوه فعالیت امثال اسنپ وجود داشت را حل و فصل کند.

حال وجود این اتحادیه، ظاهرا منجر به نوعی موازی‌کاری با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای شده که حاضر به هشداردهی می‌شود.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درباره «اخطارهای اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی به اعضای این سازمان هشدار داده» و گفته است در پی ارسال اخطاریه از سوی اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی به یکی از شرکت‌های دارای مجوز فعالیت از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، این سازمان با ارسال نامه‌ای به اتحادیه مذکور، اخطار داد از ارسال چنین نامه‌های تهدیدآمیزی به شرکت‌های عضو سازمان خودداری کند.

در متن نامه مذکور آمده بود:

«عطف به نامه آن اتحادیه به یکی از اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، به آن اتحادیه اخطار داده می‌شود از این پس از ارسال نامه‌های تهدیدآمیز به شرکت‌های عضو این سازمان با عنوان موهوم «اقدامات بعدی» و تعیین ضرب‌الأجل و هرگونه اغتشاش در فضای کسب‌وکار، اکیداً خودداری کند.»

این پرخاش صنفی در حالی اتفاق افتاده که شاید اعضای هر دو، دل خوشی از حمایت‌ها و میزان پوشش‌دهی و گارانتی فعالیت‌های زیر نظرشان نداشته باشند و به این نتیجه برسند که راهکار برون رفت از این انفعال، تأسیس نظام مهندسی فناوری اطلاعات باشد.

بعد از این خط و نشان‌های صنفی یکی از فعالان حوزه استارتاپی کشور اقدام به انتشار متن نامه اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در یکی از شبکه‌های اجتماعی کرد که به شرح زیر است:

این قبیل رفتارها در شرایطی که تمامی مسئولان حاکمیتی و اجرایی کشور به این نتیجه رسیده‌اند یکی از مسائل و مصائب کسب‌وکارهای نوپا، وجود و تعدد مجوزهای بسیار در مسیر فعالیت‌شان است که آنها را از ادامه بیزینس دلسرد می‌کند، عجیب به نظر می‌رسد.

برخلاف تمامی انتظارات از تسهیل شرایط کسب‌وکار در کشور مخصوصا برای استارتاپ‌هایی که در دل بیزینس خود با ریسک‌های فراوانی مواجه هستند، اما شاهد رفتارهایی هستیم که در تعارض با شعارها و برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور است.

تأثیر کشمکش‌ها و درگیری‌های صنفی و نهادی تنها بر بیزینس‌ها خواهد بود و دود آن در چشم صاحبان ایده‌ای می‌رود که براساس قوانین کشور اقدام به دریافت مجوزهای مقتضی کرده‌اند اما یکباره پای مجوزهای جدیدی به میان باز می‌شود و برای آنها خط و نشان می‌کشد.

با این حال رضا الفت‌نسب؛ عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی نیز دیدگاه‌هایی درباره سیاست‌های مطرح در راستای کار این اتحادیه دارد و می‌گوید که « در نمایشگاه الکامپ امسال که نظام صنفی رایانه‌ای کشور برگزار کرد، غرفه یک استارتاپ حوزه سلامت در معرض پلمب شدن بود و زور سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به جلوگیری از این کار نرسید.»

وی حتی با بیان اینکه زور سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به خودش هم نمی‌رسد در توییتر نوشت: از یک طرف غرفه می‌فروشند و از یک طرف با یک کاغذ پاره دست‌نویس فلان سازمان، می‌خواستند پلمب کنند؛ بنابراین مشخص نیست که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای از کدام مجوزها حرف می‌زند.

الفت‌نسب تصریح کرد: ده بار گفته‌ام و دوباره می‌گویم اگر مجوز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اعتبار واقعی را داشت و جلوی پلمب استارتاپ‌ها را می‌گرفت، نیاز به تشکیل اتحادیه نبود؛ این سازمان وقتی می‌داند مجوزی که می‌دهد دردی دوا نمی‌کند چرا تقلا می‌کند؟!

به گزارش تسنیم، در حالیکه بسیاری از فعالان کسب‌وکارهای نوپا معتقدند که این گونه رفتارها تنها بر چالش‌های حوزه فناوری اطلاعات می‌افزاید و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و نمایندگان مجلس باید روال شفاف و مشخصی را برای احراز صلاحیت‌ها تبیین کنند، برخی دیگر هم می‌گویند که با چنین کارهایی تنها کسب‌وکارها از چاله به چاه می‌افتند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید