وقت خروج از بازار ارز و سکه است؟

    کد خبر :344922

برخی‌ افراد در 7 ماه گذشته برای حفظ قدرت خرید پول خود اقدام به خرید ارز و سکه کرده‌اند. با توجه به سیاست‌های جدید این افراد چه تصمیمی باید بگیرند؟ قبل از پاسخ به این سؤال، سناریوهای مختلف بازار ارز و سکه تا پایان سال را مرور می‌کنیم:

سناریوی اول: کاهش نرخ دلار به کانال ۹۰۰۰ تومان یاحتی ۸۰۰۰ تومان.
سناریوی دوم: ثبات قیمت در کانال ۱۰ هزار تومان.
سناریوی سوم: افزایش قیمت دلار به میزان تورم.
سناریوی چهارم: افزایش قیمت دلار بیش از نرخ تورم.

به نظر می‌رسد سناریوی چهارم با توجه به سیاست‌های جدید ارزی کاملا غیرواقع‌بینانه باشد و روند آتی دلار را باید در بین سه سناریوی اول جست‌و‌جو کرد. سناریوی اول اگرچه خوشبینانه می‌نماید ولی در کوتاه‌مدت غیرممکن نیست و تداوم آن بستگی به سیاست‌های هماهنگ در حوزه سیاست‌های پولی و ارزی دارد. سناریوی سوم بدبینانه‌ترین سناریوی دلار تا پایان سال است و‌سناریوی دوم مابین این دو سناریو قرار گرفته است.

به گزارش مجله اقتصاد، با در نظر گرفتن سه سناریوی ممکن باید گفت که هم‌اکنون مناسب‌ترین زمان برای خروج از این بازار است (بازار سکه از بازار ارز تبعیت می‌کند). چرا که در بهترین حالت بازدهی این بازار تا پایان سال به اندازه تورم خواهد بود یعنی نرخ واقعی ثابت خواهد بود؛ در حالی‌که هم‌اکنون موقعیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری در بورس و خرید اوراق بدهی با سود بالا (مثلا سود ۳۰ درصدی اسناد خزانه) وجود دارد.

تحلیل‌گران معتقدند که در صورت رعایت کامل الزامات بسته ارزی، عمده واردات با دلار بالای ۱۰ هزار تومان توجیه اقتصادی نخواهد داشت و به همین دلیل تعدیل قیمت به سمت پایین گریز‌ناپذیر خواهد بود.

نظر شما در این مورد چیست؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید