چرا اجرای تحریم‌های ایران به اقتصاد آمریکا آسیب می‌زند؟

    کد خبر :344894

دولت دونالد ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای و اجرای تحریم‌های ایران، باعث شد فروش ده‌ها هواپیما به ایران منتفی شود و در نتیجه هزاران شغل در آمریکا و اروپا از بین برود. در مقابل، روسیه و چین، بزودی به ایران هواپیما‌های مدرن خواهند فروخت.

به گزارش فرارو، خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اجرای تحریم‌های ایران، علاوه بر ایجاد تنش در روابط آمریکا و سایر کشور‌های جهان، بر اقتصاد خود آمریکا هم تاثیر گذاشته است.

اریک مارگولیس، طی یادداشتی در وبگاه کامن‌دریمز، به این مسئله پرداخت و نوشت: ” رئیس‌جمهور ترامپ، همواره قول می‌دهد که در آمریکا شغل‌های بیشتری ایجاد کند. اما اقدامات او چیز دیگری را نشان می‌دهد. برجسته‌ترین مثال در این زمینه، لغو توافق هسته‌ای چندجانبه ایران است”.

در ادامه یادداشت آمده: “آمریکا با لغو توافق بین المللی که توسط آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین امضا شده، متحدان و دشمنانش را که قویا از توافق حمایت می‌کردند، تحقیر کرد”.

مارگولیس افزود: ” از انقلاب سال ۱۹۷۹، ایران تحت تحریم تجاری شدید آمریکا بوده است. تحریم‌هایی که برای فلج کردن اقتصاد و نیروی نظامی ایران و نیز سوق دادن مردم به شورش علیه دولت‌شان طراحی شده بودند. واشنگتن بدون هیچ موفقیتی از همین تاکتیک‌ها علیه صدام حسین عراق و فیدل کاستور کوبا استفاده کرده بود”.

به گفته مارگولیس، شدت نفرت دولت ترامپ از ایران به حدی بود که تصمیم گرفت یک توافق چندجانبه‌ای را که پول‌های زیادی را نصیب شرکت‌های اروپایی و آمریکایی کرده بود، لغو کند. قرار بود فروش حدود ۲۱۰ هواپیمای تجاری به ایران از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، عنصر کلیدی توافق هسته‌ای باشد. ارزش این هواپیما‌ها چیزی حدود ۴۰-۵۰ میلیارد دلار بود.

در اثر خروج ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، تحویل اکثر این هواپیما‌ها به ایران منتفی شد. برهم خوردن توافقات فروش هواپیما ضربه‌ای به صنعت هواپیماسازی آمریکایی و اروپایی بود. مارگولیس به این نکته اشاره کرد: ” ممانعت واشنگتن از فروش هواپیمای بوئینگ و ایرباس به ایران، به معنی فقدان ده‌ها هزار شغل پردرآمد در آمریکا و اروپا بود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ادعا می‌کند که او ترامپ را به لغو توافق هسته‌ای و سفارش‌های بوئینگ متقاعد کرده است. تعیین صحت‌وسقم ادعای نتانیاهو دشوار است، اما واضح است که لابی قدرتمند اسرائیل در آمریکا و متحد بینادگرای آن، یعنی مسیحی‌های صهیونیست، در لغو توافق هسته‌ای و فروش هواپیمای تجاری نقش کلیدی داشتند. ما هنوز کل هزینه خسارت اشتغال در آمریکا برای منزوی نگه‌داشتن ایران را نمی‌دانیم. اما، می‌توان استدلال کرد که آن بخش از خسارت ۲۰ میلیارد دلاری باید بخشی از کمک سالانه آمریکا به اسرائیل حساب شود”.

به گفته این روزنامه‌نگار، صنایع هواپیماسازی روسیه و چین بزودی قادر خواهند بود هواپیما‌های جدیدی به ایران بدهند و به جای پول، نفت دریافت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید