رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر تشریح کرد

جزئیات اجرای طرح “نذر آب” در سیستان و بلوچستان/توزیع بسته‌های حمایتی بین نیازمندان

    کد خبر :344835

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در مورد طرح نذر آب در استان سیستان و بلوچستان گفت: علاوه بر تعبیه تانکرهای آب در مناطق مختلف، ۱۹ کاروان سلامت خدمات درمانی، بهداشتی و آموزشی در استان ارائه کردند و بسته‌های حمایتی نیز میان ۵۰ هزار خانوار توزیع شد.

حبیب درگاهی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد اجرای طرح نذر آب در استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: پس از سفر رئیس جمعیت به استان سیستان و بلوچستان و رویت مشکلات ناشی از خشکسالی که برای مردم شریف این منطقه ایجاد شده و همین‌طور مشکلات مربوط به اشتغال و درمان این عزیزان، ریاست جمعیت دستور ویژه‌ای برای پیگیری ومطالبه‌گری در زمینه رفع نیازهای مردم خطه سیستان و بلوچستان صادر و جلسات متعددی تشکیل شد و با سفرهای دبیر کل جمعیت هلال احمر و همکاران ما و برگزاری جلسات، جمع‌بندی بر این شد که جمعیت هلال احمر بر اساس تکالیفی که به عهده دارد، در سه حوزه برای خدمت‌رسانی به مردم سیستان و بلوچستان ورود کند.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر اضافه کرد: یک بخش از این فعالیت‌ها مربوط به تأمین تانکرهای آب برای نگه‌داری آب‌های روستایی بود که بالغ بر ۱۲۷۰ تانکر با گنجایش‌های ۲۰۰۰، ۵۰۰۰ و ۱۰ هزار لیتری به تناسب جمعیت هر بخش در نظر گرفته شده که در روستاهای مختلف یا نصب شده و یا در حال نصب آن هستند. همچنین توزیع آب‌های معدنی اهدایی مردم نیز صورت گرفته است.

وی با اشاره به فعالیت‌های دیگر در کنار آبرسانی افزود: نزدیک به ۵۰ هزار خانواده هم شناسایی شدند که نیازمند حمایت‌های معیشتی هستند و برای آنها نیز سبدهای غذایی به ارزش ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان تهیه شد که توزیع آنها نیز آغاز شده است.

درگاهی در مورد ارائه خدمات درمانی در این مناطق نیز به فعالیت کاروان‌های سلامت ۱۹ استان اشاره کرد و گفت: برای ارائه کمک‌های درمانی ۱۹ کاروان سلامت در منطقه حضور پیدا کرده‌اند و پزشکان و پیراپزشکان داوطلب مأمور پوشش ۱۹ منطقه شده‌اند و چند استان نیز به عنوان پشتیبان این تیم‌ها فعال شدند. در این تیم‌ها پزشکان فوق تخصص، متخصص، متخصص عمومی و پیراپزشک نیز حضور دارند که در طول حضور آنها ۴۰۱ نفر روز پزشک و ۲۵۱ نفر روز پیراپزشک به ۴۴هزار و ۷۱۴ بهره ور، خدمات درمانی و دارویی ارائه داده‌اند.

وی اضافه کرد: از نظر تجهیزاتی نیز این تیم‌ها کاملا پشتیبانی شدند و تمام تجهیزات قابل حمل و مورد نیاز از جمله دستگاه نوار قلب، سونوگرافی، یونیت‌های دندانپزشکی،‌ دستگاه تعیین نمره چشم و … تامین شد. ضمن اینکه ظرفیت لجستیکی جمعیت نیز در این مدت آماده بود و همراهی کرد و دو فروند بالگرد نیز کاملا آماده بود.

درگاهی ادامه داد: در کنار این فعالیت‌ها، بحث حمایت‌های روانی برای کودکان نیز مورد توجه قرار گرفت و برای آنها جنگ‌های شادی و بازی برگزار شد. خدمات دیگری از جمله تهیه اقلام حمایتی مانند لوازم و التحریر، پوشاک و … هم توسط خیرین ۱۹ استان توزیع شد.

رئیس سازمان داوطلبان هلال اجمر همچنین افزود: اتفاقی که در حضور این پزشکان افتاد و قابل توجه بود این بود که پزشکانی که به منطقه مراجعه می‌کردند نه تنها خدمات داوطلبانه را ارائه می‌کردند؛ بلکه بارها خود این افراد علاوه بر خدمات تخصصی که انجام می‌دادند، مبالغ متفاوتی را به افراد کمک می‌کردند. حتی بسیاری از این افراد خواهان فراهم شدن شرایطی برای حضور مجدد و خدمت رسانی در منطقه شدند.

درگاهی با بیان اینکه به خدمات درمانی بلند مدت به بیماران در منطقه هم توجه شده است افزود: برخی افرادی که نیاز به خدمات درمانی بلند مدت داشتند هم مد نظر قرار گرفتند و روند ارجاع آنها در حال پیگیری است که این کار نیز از سوی جمعیت هلال احمر انجام می‌شود و هزینه‌های آن را نیز جمعیت متقبل می‌شود.

رئیس سازمان داوطلبان هلال احمر با اشاره به انجام فعالیت‌های آموزشی نیز گفت: در این زمینه نیز فعالیت‌هایی صورت گرفت و آموزش‌هایی برای جلوگیری از بروز بیماری‌های پوستی و بیماری‌های شایع که از قبل در منطقه شناسایی شدند ارائه شد. همچنین خیرین در بعضی از اماکن از جمله مدارس اقدام به تعمیر و تعویض تاسیسات کردند و به عنوان مثال در بعضی مدارس شیر آلات را تعویض کردند. مقابله با آثار ناشی از خشکسالی و بهداشت دندان و محیط نیز از جمله بخش‌های دیگری بود که در رابطه با آنها فعالیت آموزشی صورت گرفت.

وی در مورد راه‌های ارائه کمک‌های مردمی در راستای طرح نذر آب اظهار کرد: مرد می‌توانند از طریق شماره حساب ۶۶۶۶۶ و کد USSD (#۵۱۵۱*۷۳۳*) کمک‌های نقدی خود را ارائه کنند.

وی افزود: مردم همیشه به فکر محرومان بودند و هستند و این بار هم قطعا همین طور خواهد بود. ضمن اینکه این بار موضوع با آب گره خورده که جزوی از تعالیم دینی ما نیز هست و قطعا مردم مانند همیشه پای کار می‌آیند و کمک می‌کنند.

درگاهی در مورد اینکه مشکلات خشکسالی سیستان و بلوچستان مشکلاتی نیست که جمعیت هلال احمر به تنهایی بتواند از پس آن بر آید، افزود: این کار همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط و متولیان اصلی را می‌طلبد که ان شاء الله با توجه به برگزاری جلسات مختلف مسئولان استان و استاندار و مطالباتی که نمایندگان مجلس استان داشتند، انتظار است که بتوانیم با یک کار اساسی و یک کار مطالعه شده بزرگ برای برطرف کردن نیاز مردم شریف این خطه اقدامات لازم را انجام دهیم.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، افزود: با توجه به اطلاعاتی که داریم بعضی از کارها آغاز شده و چاه ژرفی در حال حفر است که می‌تواند قسمتی از مشکلات آبی منطقه را برطرف کند. همچنین در بحث معیشت و اشتغال نیز برای مردم این منطقه باید کاری هایی انجام شود. چرا که شغل اکثر مردم دامداری و کشاورزی است و با توجه به نبودن آب دچار مشکل شده‌اند که امیدواریم با همکاری مسئولان برای مردم شریف و صبور و بزرگوار منطقه خدمات بیشتری انجام شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید