تولیدکنندگانی که چشم انتظار تدبیرند

    کد خبر :344449

یک کارشناس ارشد حوزه تولید گفت: در شرایطی که همه جا بانگ حمایت از تولید و کالای ایرانی را سر داده شده که تولیدکنندگان در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی عدیده ای هستند.

شاهین جوانمردی در گفتگو با مهر گفت: در شرایطی که همه جا بانگ حمایت از تولید و کالای ایرانی را سر داده ایم، تولیدکنندگان در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی عدیده ای هستند؛ مشکلات تامین ارز، تغییر سیاست های کمرگی و عدم ثبات در فرآیند ثبت سفارش کالا از این دست مشکلات هستند که تاکنون هیچ تدبیری برای رفع آنها اندیشیده نشده و ادامه فعالیت های تولیدی را در کشور با اما و اگرهای زیادی مواجه کرده است.

این کارشناس ارشد مسائل تولید، عدم ثبات سیاست‌های ارزی در نحوه تخصیص ارز با قیمت دولتی و یا ثبت سفارش های جدید، شرکت های تولیدی را با مشکلات جدی در تامین مواد اولیه روبرو کرده است که ادامه این روند، تعطیلی کارگاه ها و کارخانه ها را در کشور به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: همچنین، شرکت‌های واقع در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با مشکل عدم هماهنگی گمرک ایران و گمرک مناطق آزاد روبرو هستند که این موضوع تامین تجهیزات و فرآیند ترخیص آنها را دچار مشکل کرده است.

جوانمردی خود تحریمی را عامل مخرب تری دانست و گفت: در حال حاضر شاهد فرآیندی به نام خودتحریمی در کشور هستیم که با راه اندازی سامانه‌های جدید برای خودمان ایجاد کرده ایم و ضرورت عضویت شرکت‌ها از سوی حاکمیت در آنها، کاغذ بازی گذشته را به فرآیندهای دیگری با عنوان «سامانه بازی» تبدیل کرده است.

وی درباره میزان تولید سخت افزارهای بانکی در سال جاری گفت: در سال ۹۵، ۴۰ هزار دستگاه و سال ۹۶، حدود ۱۰۵ هزار دستگاه تولید کردیم که امسال در مقایسه با شش ماهه اول سال ۹۶، صد در صد کاهش داشته ایم و اکنون نیز بالغ بر یک ماه است که خط تولید به دلیل عدم تامین قطعات مورد نیاز و مشکلات ارزی تعطیل شده است.

اما موضوع مهمتر آن است که تولید دستگاه های بانکی در داخل کشور ۲۰ تا ۳۰ درصد صرفه جویی ارزی و کاهش خروج ارز از کشور را به همراه داشته است، به علاوه اینکه اشتغال زایی حداقل ۵۰ نفر را به طور مستقیم و ۶۰ نفر را به صورت غیرمستقیم در یکی از نقاط محروم کشور باعث شده است که در صورت ادامه تعطیلی کارخانه به دلیل عدم تامین ارز مورد نیاز، این افراد بیکار خواهند شد.

جوانمردی در این باره گفت: با روندی که در جذب همکاران کارخانه داشتیم پیش بینی می کردیم تا پایان سال ۹۷، افزایش ۶۰ درصد تعداد نیروی انسانی و به تبع آن ۹۰ درصد افزایش تولید را داشته باشیم، ولی متاسفانه در حال حاضر علاوه بر کاهش تولید، بیکاری همکارانمان را شاهد هستیم.

بنابراین نیاز به توجه آنی بانک مرکزی به این مساله از آنجایی نشات گرفته که روند فعلی موجب تعطیلی کارخانه های تولید سخت افزار های بانکی شده است که علاوه بر ضربه زدن به مصرف کنندگان نهایی و کاربران این سیستم ها، باعث بیکار شدن افراد شاغل و همچنن خروج ارز از کشور بابت خرید خارجی، حق دلالی و … می شود

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید