محیط زیست قائم به فرد شده است/مجلس ورود کند

    کد خبر :344412

محمد درویش می‌گوید نگاه عیسی کلانتری که محیط زیست و توسعه را در مقابل هم قرار می‌دهد نگاه بسیار خطرناکی است که مجلس شورای اسلامی باید وارد عمل بشود و اجازه ندهد تا این روند ادامه پیدا کند.

عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع با اشاره به سخنان عیسی کلانتری مبنی بر رد تنها ۹ طرح از میان ۲۶۳ طرح پیشتر «معطل مانده» در محیط زیست به خبرنگار مهر گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در معاونت انسانی مجموعه‌ای به نام دفتر ارزیابی دارد که سال‌هاست در آن مو را از ماست می‌کشند و سعی می‌کنند ماتریس پروژه‌های توسعه‌ای کشور را مورد ارزیابی قرار دهند. این دستگاه بعد از بررسی‌های فراوان به این نتیجه می‌رسد که این تعداد طرح نمی‌تواند ضوابط لازم برای ادامه کار را پیدا کند چون مضراتش بیشتر از سودش است.

محمد درویش افزود: پرسش اصلی این است که چگونه می‌شود با تغییر رأس یک سازمان تمام آن ماتریس‌ها دگرگون شده باشد. این پرسش جدی است که همه فعالان محیط زیست دارند.

وی ادامه داد: در مورد شکار هم همین اتفاق افتاد. یعنی ما مدام می‌شنیدیم که با توجه به اینکه زیستگاه‌ها تخریب شده‌اند و تنوع زیستی ما در شرف نابودی است سازمان محیط زیست اعلام کرده است که پروانه شکار فعلاً صادر نمی‌شود. به مجرد اینکه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تغییر می‌کند و آقای کلانتری می‌آید ناگهان پروانه شکار داده می‌شود و آن هم در فصل زاد و ولد. چگونه است که با تغییر رئیس سازمان یکباره ظرفیت در زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت شده افزایش پیدا کرد و ما با مازاد حیات وحش رو به رو شدیم و می‌توانستیم آن‌ها را شکار کنیم. این‌ها سؤالات جدی است که نیاز به شفاف سازی دارد.

این فعال محیط زیست تأکید کرد: من نمی‌خواهم بگویم چه کسی درست می‌گوید اما سؤالم این است که چرا با تغییر یک آدم سیاست‌ها در یک سازمان ۱۸۰ درجه تغییر پیدا کند؟ سازمان محیط زیست سال‌ها تأکید می‌کرد که به خاطر حفظ ملاحظات ایمنی زیستی درباره محصولات دستکاری ژنتیکی باید با وسواس بیش از حد جلو برویم در صورتی که الان با تغییر رئیس سازمان حتی کلاس آموزشی در سالن سرو گذاشته‌اند و همه کارشناسان را مجبور کرده‌اند که در آن کلاس‌ها شرکت کنند تا یاد بگیرند که چرا محصولات دستکاری ژنتیکی خوبند و همه ملاحظاتی که در طول تصدی روسای مختلف سازمان حاکم بوده را کنار گذاشته‌ایم و یکباره همه سیاست‌ها دگرگون می‌شود. این خیلی پرسش‌برانگیز و خطرناک است.

درویش تصریح کرد: این تهدیدی جدی است که سازمانی که باید راهبردی باشد قائم به فرد است و همه ملاحظاتش، قوانینش و همه موازینش با رفتن و آمدن آدم‌ها این‌گونه تغییر می‌کند. این باعث می‌شود اعتماد عمومی به سازمان حفاظت محیط زیست مختل شود.

وی یادآور شد: سازمان حفاظت محیط زیست در خیلی از موارد دیگر دچار تناقضات جدی شده است. از یک سو رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید مملکت را نمی‌توانیم معطل توسعه نگه داریم و سازمان محیط زیست باید با گشاده‌دستی اجازه بدهد طرح‌های توسعه‌ای اجرا شود و از طرف دیگر می‌گوید ما با مردم عسلویه بد کردیم و فاجعه‌ای به بار آوردیم که مردم یا باید بمیرند و یا باید مهاجرت کنند!

عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع گفت: رئیس سازمان محیط زیست از یک سو بر اجرای قوانین محیط زیستی تأکید می‌کند و تأکید می‌کند که کارخانه‌های خودروسازی باید تعطیل بشوند و از طرف دیگر می‌گوید اگر بخواهیم قوانین محیط زیستی را اجرا کنیم ۸۰ درصد صنعت کشور باید تعطیل شود!

درویش هشدار داد: چنین حرف‌هایی درواقع به پروژه محیط زیست‌هراسی می‌دمد و باعث می‌شود هم مردم و هم دولت بگویند این چه سازمانی است که اگر بخواهد به وظایفش عمل کند ۸۰ درصد توسعه کشور باید متوقف شود پس بهتر است خود این سازمان متوقف و تعطیل شود و این خیلی خطرناک است.

وی تأکید کرد: هنر یک رئیس سازمان محیط زیست این است که به نحوی از محیط زیست دفاع کند که همه مردم و مدیران در هر سطحی متوجه بشوند که سرمایه‌گذاری برای حفظ محیط زیست به نفع زندگی پایدار و اقتصاد پایدار آن کشور خواهد بود نه اینکه طوری قلمداد کند که گویا ما باید یا اقتصاد را انتخاب کنیم و یا محیط زیست را و اگر هر جایی محیط زیست را انتخاب کردیم یعنی به اقتصاد ضربه می‌زنیم و هر جا اقتصاد را انتخاب کردیم یعنی به محیط زیست ضربه می‌زنیم.

درویش در پایان با بیان این که «این نگاه بسیار خطرناک است» خواستار شد: به نظرم مجلس شورای اسلامی باید وارد عمل بشود و اجازه ندهد تا این روند ادامه پیدا کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید