استقبال از کمک های مهارتی وتخصصی اولیا/تعیین تکلیف لباس فرم مدارس

    کد خبر :344411

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان گفت: کمک‌های تخصصی و مهارتی والدین که سال گذشته در اختیار مدارس قرار گرفت، معادل ریالی ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است و کمک های مالی ۳۴۱ میلیارد تومان محقق شد.

دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش حوزه های مختلف عملکردی دارد، از بحث سرویس مدارس و ساماندهی آن تا روپوش مدارس، از بحث مراکز مشاوره تا کمک های مالی اولیا به مدارس. از همین رو نشست خبری صبح امروز نورعلی عباسپور مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش با سوژه های مختلف خبری و سوال های متنوع خبرنگاران دنبال شد.

مبنا مشارکت دادن بیشتر اولیا در مسائل مدرسه است

وی در ابتدای نشست خبری با اشاره به همین تنوع فعالیت ها در انجمن اولیا و مربیان از جمعیت ۲۶ میلیون نفری مخاطبان این حوزه خبر داد و گفت: مبنای ما در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها سند تحول بنیادین است و در زیرنظام مدیریت و راهبردهای سند قرار می گیرد. در این اسناد آنچه مورد توجه و تاکید قرار دارد، مشارکت والدین در نظام تعلیم و تربیت است چرا که برخی از خانواده ها گمان می کنند در ساعاتی که فرزندانشان در مدرسه هستند، مسئولیتی در قبال آنها ندارد.

وی اضافه کرد: یکی از ایراداتی که همواره به انجمن وارد بوده است این است که انتخابات و ورود انجمن واقعی نیست. از همین رو قصد داریم انتخابات انجمن را به صورت الکترونیکی در ۵ هزار مدرسه برگزار کنیم و در سال های بعد این تعداد را گسترش دهیم. همچنین منشور حقوق والدین نیز تدوین شده است که باید فضایی در مدارس ایجاد شود تا امکان مشارکت والدین در مدرسه ایجاد شود. در سند تحول بنیادین نیز تاکید شده است بخشی از فعالیت های مدرسه را باید خانواده ها به عهده بگیرند.

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش از همین رو تحقق کمک های مالی والدین به مدارس را به دو بخش تقسیم کرد که یک بخش آن مربوط به کمک های تخصصی و مهارتی والدین است که در اختیار مدارس می گذارند و سال گذشته معادل ریالی این کمک های تخصصی و مهارتی معادل ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است و کمک های مالی ۳۴۱ میلیارد تومان.

وی تاکید کرد در راستای حواشی مربوط به کمک های مالی خانواده ها تاکید این مرکز علاوه بر اینکه باید کمک های مالی والدین به مدارسی که فرزندانشان در آن تحصیل می کنند، بسیار کمک کننده است، کمک های تخصصی و مهارتی والدین به مدارس را در اولویت قرار قرار داده اند.

همکاری سه وزارتخانه در بحث سرویس مدارس

عباسپور در ادامه در خصوص بحث سرویس مدارس، تعرفه ها و میزان دانش آموزانی که از این سرویس ها استفاده می کنند و همچنین امنیت آنها، گفت: تصمیم گیری و ساماندهی درباره سرویس مدارس به عهده سه وزارتخانه است. آموزش و پرورش، وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی در این موضوع مسئولیت دارند. قرار است نشست کارگروه ماده ۱۹ آیین نامه اجرایی حمل و نقل دانش آموزان هر ماه میان سه وزارتخانه برگزار شود تا مشکلات این حوزه حل شود. در این موضوع تامین خودرو، بیمه و مواردی از این دست جزو وظایف ذاتی شهرداری و وزارت راه است. شهرداری نیز موظف شده است سامانه این موضوع را طراحی کند.

وی ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش در واقع کارفرما و وزارت راه و شهرسازی پیمانکار بحث سرویس مدارس است. تامین خودروی استاندارد برای سرویس مدارس از اولویت های کارگروه ماده ۱۹ است و معرفی شرکت های پیمانکار در این حوزه به عهده شهرداری هاست و تایید آنها به عهده آموزش و پرورش است. اولویت ما هم شرکت هایی است که خانواده ها رضایت بالایی از آنها داشته باشند.

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش همچنین تامین سرویس مدارس مناطق روستایی را از وظایف راه و شهرسازی دانست و گفت: آموزش و پرورش تنها جایی که بودجه ای برای سرویس مدارس تامین می کند برای سرویس مدارس روستایی است که سال گذشته این رقم ۸۰۰ میلیون تومان بود که ۵۰۰ میلیون تومان آن محقق شد.

وی از شرایط رانندگان سرویس مدارس به داشتن سن ۲۳ سال تمام، عدم ابتلا به بیماری مسری، نداشتن سوء پیشینه، تاهل و… اشاره کرد و تصریح کرد: همچنین در دستورالعمل آمده سرویس‌هایی چون ون و مینی بوس که بالای چهار نفر ظرفیت دارند باید مراقب های بیشتری در تامین امنیت دانش آموزان داشته باشند.

وی همچنین در پاسخ به سوال مهر مبنی بر تامین سرویس کم هزینه برای دانش آموزان افغانستانی که عمدتا دبستانی هستند و از امکان مالی برخوردار نیستند، گفت: می توان این موضوع را در دستور کار قرار داد اما در حال حاضر تسهیلاتی برای این منظور نداریم.

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره گرانی سرویس مدارس که باعث می شود اولیا ترجیح بدهند از سرویس مدارس خارج از مدرسه استفاده کنند، گفت: در حال حاضر حدود ۵۰ درصد همین سرویس‌هایی که داریم، حمل و نقل توسط آزادبرها صورت می‌گیرد. هرچند توصیه می‌کنیم خانواده‌ها از سرویس‌های مورد تایید استفاده کنند. چرا که در سال گذشته تنها ۵ مورد حادثه در سرویس مدارس کشور رخ داد که خسارات جدی نداشت در حالیکه در بخش آزاد بر ما تلفات جانی هم متاسفانه داشته ایم.

وی درباره نصب جی پی اس بر روی سرویس مدارس گفت: در حال حاضر جی پی اس گران است، اما سال قبل در برخی استان ها نصب جی پی اس انجام شد. برای امسال در سامانه سرویس مدارس، اپلیکیشنی طراحی شده است و دستور اکید وزیر این است که همه سرویس مدارس باید این اپلیکیشن را داشته باشند تا خانواده مسیر رفت و برگشت فرزندشان را رصد کنند. البته اجباری روی نصب جی پی اس نیست.

وی همچنین عنوان کرد که سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز در مناطق شهری و ۴۰۰ هزار دانش آموز در مناطق روستایی از سرویس مدارس استفاده کردند.

تدوین دستورالعمل لباس فرم مدارس

عباسپور همچنین درباره لباس فرم دانش آموزان گفت: امسال ما دستورالعمل لباس فرم مدارس را تهیه می کنیم که در قانون دو راه تهیه دستورالعمل برای لباس فرم یکسان و یا دستورالعمل برای تهیه لباس فرم متنوع وجود دارد. بنای ما نیز تا کنون این بوده که انجمن های مدارس خودشان آزادی عمل در این زمینه داشته باشند. امسال دستورالعملی را نهایی می کنیم که از سال بعد اجرا شود.

جذب هزار مدرس خانواده در سال تحصیلی جدید

وی به برگزاری دوره‌های آموزشی والدین برای تمام مقاطع تحصیلی اشاره کرد و گفت: دوره‌ها از شهریور شروع می‌شود و تا اسفند ادامه دارد. دوره‌ها غیرحضوری از طریق تلویزیون تعاملی برگزار می‌شود، البته دوره‌های حضوری هم پیش بینی شده است.

مدیرکل دفتر انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: سال قبل ۱۳۰۰ نفر جذب مدرس خانواده داشتیم و امسال هزار نفر دیگر جذب می‌کنیم. به تدریج کمبودهایی که در حوزه مدرس خانواده داریم برطرف می کنیم اما تاکید ما این است که باید مدرسین خانواده گواهی انجمن اولیا را داشته باشند. سال تحصیلی گذشته با همکاری قوه قضائیه برنامه‌ای اجرا و ۲۳ مهارت برای پیشگیری از آسیب‌ها طراحی کردیم و دوره آموزشی برای مدرسین استانی برگزار شد. قرار است امسال این دوره‌ها در مدارس هم اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه امسال کار پالایش مراکز مشاوره که فعالیتی ندارند را در دستور کار دارند با اشاره به افزایش ۳۰ مرکز مشاوره در کشور، گفت: ۳۰ درخواست جدید برای راه‌اندازی مراکز در سال جدید داریم. همچنین به دنبال درجه بندی و رفع مشکلات مراکز مشاوره در سال جدید هستیم.در حال حاضر ۳۲۵ مرکز مشاوره داریم و آن دسته از مراکز که امسال امتیازات لازم را در قالب بررسی و رتبه بندی‌ها بدست نیاورند، غیرفعال و تعطیل می‌کنیم و ادامه کارشان منوط به بدست آوردن شاخص‌های لازم می‌شود.

عباسپور عنوان کرد: سال گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانش آموز در مناطق شهری و ۴۰۰ هزار دانش آموز روستایی از سرویس مدارس استفاده کردند. آمار امسال هم پس از تکمیل ثبت نام ها و در شهریور مشخص می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید