احداث «شهرک اورژانس»

    کد خبر :344342

رییس سازمان اورژانس کشور ضمن تشریح اقدامات اورژانس در سال‌های اخیر، درباره اقداماتی مانند درمان سکته‌های حاد قلبی و مغزی، تکمیل ناوگان اورژانس کشور، شهرک اورژانسی و… توضیحاتی ارائه داد.
دکتر پیرحسین کولیوند در جمع خبرنگاران، با اشاره به شکل‌گیری سازمان اورژانس کشور با حمایت وزیر بهداشت، گفت: مدت‌ها پیگیر بودیم تا اورژانس به سطح بالاتری برسد و بتواند تصمیمات لازم را دور از بروکراسی‌های اداری اتخاذ و با سرعت در مناطق عملیاتی حضور پیدا کرده و به مددجویان کمک کند.

وی افزود: نگاه جدی و اهتمام وزیر بهداشت باعث شد که ما در این زمینه برنامه‌هایمان را ارائه دهیم و مجلس شورای‌اسلامی نیز در همین راستا به ما کمک کرد. بنابراین اورژانس با رای مجلس به سازمان اورژانس تبدیل شد. اساسنامه سازمان اورژانس هم به سرعت در دولت پیگیری و مصوب و در شورای‌ نگهبان تایید شد.

کولیوند در ادامه به برخی چالش‌های گذشته اورژانس کشور اشاره و اظهار کرد: در گذشته ناوگان زمینی اورژانس مستهلک شده بود و آمبولانس‌هایی که با آنها مصدومان را جابجا می‌کردیم، دیگر قابل اعتماد نبودند. بر همین اساس ۲۴۰۰ دستگاه آمبولانس جدید، بروز و با امکانات خوبی چون دستگاه‌های الکتروشوک، نوار قلب تولید داخل و… به ناوگان اورژانس کشور اضافه شد.

به گزارش ایسنا ،رییس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اگر کسی برای تقویت اقتصاد کشور و برای منافع کشور فعالیت کند، جهاد کرده است و شعارهای ایشان درباره اقتصاد مقاومتی را در بخش اورژانس ۱۰۰ درصد عملیاتی کرده‌ایم، گفت: در سازمان اورژانس به‌گونه‌ای اقدامات‌مان را انجام دادیم که بتوانیم سیاست‌های مقام معظم رهبری را عملیاتی کنیم؛ زیرا معتقدم هرچند درصد که از فرمایشات ایشان را عملی کنیم، موفق‌تر خواهیم بود.

ایجاد ۴۰ پایگاه اورژانس هوایی در کشور
کولیوند با بیان اینکه در گذشته اورژانس کشور تنها دو بالگرد ملکی داشت و جز اینها بالگردی برای انتقال هوایی مصدومان وجود نداشت، افزود: به دلیل حواشی و خطرات این اقدام هیچکس هم جرات نمی‌کرد به دنبال راه‌اندازی اوراژانس هوایی رود، اما امروز می‌بینیم که نزدیک به ۴۰ پایگاه اورژانس هوایی داریم و قرار است تعداد آنها را به ۵۴ پایگاه افزایش دهیم. بر همین اساس می‌خواهیم با فاصله هر ۱۵۰ کلیومتر هوایی از هر پایگاه، بالگرد داشته باشیم و بتوانیم به سرعت بر بالین مصدومان برسیم.

هزینه ۲۰ میلیون تومانی بابت هر پرواز اورژانس هوایی
وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۲ هزار نفر را با اورژانس هوایی جابجا کرده‌ایم که ۶۵ درصد آنها مستقیما به اتاق عمل رفته‌اند، افزود: این افراد یا از مرگ حتمی و یا از عوارض بعدی نجات پیدا کرده‌اند. باید توجه کرد که تقریبا برای هر پرواز به طور متوسط مبلغ ۲۰ میلیون تومان متوسط هزینه می‌کنیم، اما ارزش نجات جان مردم بیش از این حرف‌هاست؛ به‌طوریکه گاهی اوقات در یک روستا مادر باردار و فرزندش را نجات می‌دهیم و این اقدامات قیمت ندارند. خداوند می‌فرماید اگر شما یک نفر را نجات دهید، انگار همه بشر را نجات داده‌اید.

تجهیز آمبولانس‌های هوایی به گروه خونی O منفی
کولیوند با اشاره به مزایای استفاده از اورژانس هوایی در حادثه کرمانشاه، ادامه داد: نکته مثبت این است که حتی یک تن از مصدومانی که با بالگرد منتقل شد، دچار عارضه‌ یا مرگ نشد و این بسیار ارزشمند است. باید توجه کرد که با این اقدامات دیگر مرگ به علت خونریزی بین محل حادثه تا بیمارستان را نداریم. در عین حال گروه خونی –O را در بالگردهای اورژانس قرار داده‌ایم که در انتقال مصدومان و نجات آنها بسیار موثر بوده است.

۴۰۰ دستگاه آمبولانس در گمرک
وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: امسال ۴۰۰ دستگاه آمبولانس به ناوگان زمینی اورژانس کشور افزوده خواهد شد که در حال حاضر در گمرک بندرعباس هستند و امیدواریم زودتر ترخیص شده و در خدمت مردم قرار گیرند. همچنین ۳۰۰ دستگاه آمبولانس هم در تهران است که به زودی به ناوگان اوژانس کشور اضافه می‌شوند. از طرفی تمام آمبولانس‌های قدیمی و فرسوده را هم بازسازی کردیم تا بتوانیم از آنها هم استفاده کنیم. زیرا برند خودروهایمان، برند خوبی است و با نوسازی می‌توان آنها را به دایره کار و خدمت‌رسانی اورژانس وارد کرد. در این صورت می‌توانیم بسیاری از هزینه‌هایمان را ذخیره کنیم.

درمان سکته‌های حاد قلبی؛ ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته
رییس سازمان اورژانس کشور به برنامه‌ درمان سکته‌های حاد مغزی و قلبی که با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت و اورژانس کشور اجرا می‌شود، اشاره و اظهار کرد: در حوزه‌های سکته‌های حاد قلبی و مغزی کار بی‌نظیری انجام شد. باید توجه کرد که مقام معظم رهبری سه اقدام مهم شامل حمایت از تولید داخل، اشتغال و اقتصاد مقاومتی را اعلام کرده بودند و سازمان اورژانس در سال گذشته توانست این سه اقدام را محقق کند. بر این اساس در حوزه درمان سکته‌های حاد قلبی دستگاه‌های نوار قلب را به شرکت‌های داخلی سفارش دادیم و دو سیم‌کارت به این دستگاه‌ها اضافه کردیم؛ یک سیم‌کارت دیتا را ارسال می‌کند و یک سیم‌کارت صدا را. بر این اساس به محض اینکه کسی به دلیل درد قلب با ۱۱۵ تماس بگیرد، تکنیسین ما بر سر بالینش می‌رسد و از او نوار قلب می‌گیرد. بلافاصله بعد از گرفتن نوار قلب پزشک قلب، آن را می‌بیند و گویی که پزشک بر سر بالین بیمار حضور دارد.

وی ادامه داد: اگر مشخص شود که فرد دچار سکته حاد قلبی شده، کد ۲۴۷ که به معنی ۲۴ ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته است، فعال و اقدامات لازم برای بیمار انجام می‌شود. به‌طوری که دیتای بیمار به اولین بیمارستانی که امکانات آنژیوگرافی، آنژیوپلاستی و جراحی قلب دارد، ارسال و او بلافاصله و مستقیما وارد “کت لب” می‌شود و در آنجا آنژیوگرافی شده و رگ‌های بسته قلبش باز می‌شود.

کولیوند تاکید کرد: در موارد سکته حاد قلبی اگر بتوانیم زیر ۹۰ دقیقه بیمار را به بیمارستان برسانیم، هم نجات پیدا می‌کند و هم دچار عارضه نخواهد شد، اما اگر تاخیر در این زمینه صورت گیرد به احتمال ۳۰ الی ۳۵ درصد بویژه جوانان و افراد زیر ۵۵ سال فوت می‌کنند، اما اگر زنده بماند، عضله قلب از بین رفته و فرد دچار عارضه خواهد شد. بنابراین لازم است افراد به محض احساس درد در قلب با شماره ۱۱۵ تماس بگیرند.

حمایت «اورژانسی» از تولید داخل، اشتغال و اقتصاد مقاومتی
وی با بیان اینکه دستگاه نوار قلبی که برخی آمبولانس‌ها به آن مجهز شده‌اند، تولید داخلی بود و اشتغال هم ایجاد کرده است، گفت: به‌طوریکه برای این اقدام تعدادی از مهندسین کشور کار تولید را پیش بردند و از طرفی به اندازه خودمان در حوزه اقتصاد مقاومتی هم کار کردیم. بر این اساس هم افراد را نجات دادیم و هم این افراد بدون عارضه و سالم به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند. باید توجه کرد که اگر کسی بیمار و دچار عارضه شود، علاوه بر اینکه سرمایه‌های اجتماعی‌مان را از دست می‌دهیم، هزینه‌های زیادی را هم باید پرداخت کنیم. بنابراین وقتی از طریق بالگرد مصدومی را منتقل کرده و اجازه نمی‌دهیم از بین برود، به کشور کمک کرده‌ایم. باید توجه کرد که بدون در نظر گرفتن عوارض روحی، روانی و اجتماعی، فوت هر فرد بیش از یک میلیارد تومان و گاهی تا دو میلیارد هزینه برای کشور ایجاد می‌کند.

درمان سکته حاد قلبی بدون حتی یک ریال
کولیوند در ادامه چند مثال را از فعالیت کد ۲۴۷ درمان سکته‌های حاد قلبی را شرح داد و گفت: در یکی از موارد فعال شدن کد ۲۴۷، فردی در یکی از روستاهای آمل، دچار قلب درد می‌شود، اطرافیانش با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته و وقتی اورژانس به آنجا می‌رود، متوجه می‌شود که این فرد مشمول کد ۲۴۷ است. بر همین اساس و با توجه به صعب‌العبور بودن منطقه، تکنسین‌های اورژانس درخواست می‌کنند بالگرد به محل اعزام شود، اما این فرد می‌گوید «من کاره‌ای نیستم که می‌خواهید مرا با بالگرد ببرید». به هر ترتیب بالگرد به منطقه اعزام شد. تکنسین‌های حاضر در آنجا، بعدها تعریف می‌کردند که وقتی بالگرد آمد، این فرد می‌گفت «من پول ندارم که بابت بالگرد بدهم». به هر حال این فرد توسط بالگرد به بیمارستان منتقل شد و سه رگ قلبش که بسته بود، باز شدند و دو روز بعد به سلامت و بدون یک ریال هزینه، از بیمارستان مرخص شد.

وی افزود: در موردی دیگر یکی از متخصصان کشور برایم تعریف می‌کرد که یک پروفسور آمریکایی به ایران آمده و در خانه این فرد می‌ماند و شب دچار درد قفسه سینه می‌شود، این فرد با اورژانس تماس گرفته و تکنسین اورژانس با موتورلانس می‌آید. بعد از گرفتن نوار قلب، کد ۲۴۷ برای وی فعال شد و بلافاصله این فرد به بیمارستان قلب تهران منتقل، در آنجا آنژیوگرافی شد و نجات پیدا کرد. همین پروفسور آمریکایی بعدها گفته بود که خدا خیلی مرا دوست داشته که این اتفاق در ایران برایم افتاد. زیرا اگر در ایالت خودمان بودم، این سیستم را نداشتیم و فقط برخی از ایالات‌ آمریکا این سیستم را دارند. او گفته بود که از این به بعد به عنوان سفیر سلامت ایران می‌گویم که عملکرد ایران در این حوزه بسیار عالی است.

کولیوند با بیان اینکه در بسیاری از شهرها و استان‌های کشور این اقدام را انجام داده‌ایم و سعی می‌کنیم این طرح را گسترش داده و همه آمبولانس‌هایمان را تجهیز کنیم، گفت: پزشک مقیمی که در دیسپچ تهران مستقر است، می‌تواند تمام کشور را پوشش دهد، اما اینکه در داخل آمبولانس‌هایمان این دستگاه‌ها را داشته و به پرسنل‌مان آموزش دهیم، جزو تکالیف اورژانس است که به تدریج باید بودجه‌هایش را تامین کرده و آن را توسعه ‌دهیم. امیدوارم خدا کمک کند تا بتوانیم تا پایان امسال یا نیمه سال آینده این طرح را در کشور تکمیل کنیم.

رییس سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه مشابه این اقدام را برای سکته‌های مغزی هم انجام داده‌ایم، اظهار کرد: باید توجه کرد که اگر بیماری دچار سکته مغزی شده و بتوانیم او را زیر سه ساعت به بیمارستان برسانیم و اگر دچار خونریزی مغزی نشده نباشد، فرد نجات پیدا می‌کند. مردم توجه کنند که به محض اینکه سینه‌شان درد گرفت یا دردی سنگین را در سینه خود احساس کردند و تعریق شروع شد، بلافاصله باید با اورژانس تماس بگیرند و اورژانس اعزام شده و تعیین تکلیف می‌شوند. در سکته مغزی سه ساعت زمان داریم که اگر فرد را در این مدت به بیمارستان برسانیم، ۶۰ درصد آنها با تزریق دارو بدون اینکه فلج شوند، مرخص می‌شوند.

نجات اورژانسی ۱۱۰۰ نفر در تهران در سال گذشته
کولیوند افزود: در سال گذشته در تهران بالغ بر ۱۱۰۰ نفر را با این سیستم نجات دادیم. اما بیماران سکته مغزی دیر متوجه سکته می‌شوند. زیرا در سکته مغزی احساس درد وجود ندارد، اما زبان فرد می‌گیرد و بدنش بی‌حس می‌شود و اگر کسی اطراف بیمار باشد، می‌تواند به اورژانس خبر دهد. افرادی که با تشخیص سکته مغزی توسط اورژانس اعزام می‌شوند، مستقیما سی‌تی‌اسکن می‌شوند و اگر خونریزی مغزی نداشته نباشند، بلافاصله دارو برایشان تزریق می‌شود. از آنجایی که این اقدامات در راستای منافع مملکت بوده، اقدامی جهادی است. اولین فرمانده جهادی ما در حوزه سلامت وزیر بهداشت است که به این موضوعات بویژه در مناطق محروم اهمیت می‌دهد و به دنبال توسعه و ارائه امکانات در این حوزه‌هاست.

کولیوند با بیان اینکه خوشبختانه در سازمان اورژانس کشور اقدامات خوبی انجام شده و در حال حاضر اقدامات دیگری را هم انجام می‌دهیم، ادامه داد: به عنوان مثال در نظر داریم که آمبولانس‌ها را به دستگاه سونوگرافی پرتابل مجهز کنیم و از همانجا بیمار را سونو کنیم تا متخصصین ببینند و نظر دهند.

شهرک اورژانس ساخته می‌شود
رییس سازمان اورژانس کشور با اشاره به اقدام این سازمان برای ایجاد شهرک اورژانس، گفت: در صورتیکه بتوانیم آموزش همگانی درباره فوریت‌های پزشکی را به مردم ارائه دهیم، بسیار خوب و موثر است. در حال حاضر آموزش‌های همگانی فوریت‌های پزشکی را ویژه اقشار مختلف شروع کردیم و معتقدیم هر چه سطح آگاهی مردم در این حوزه بالاتر رود، بیشتر می‌توانیم از خسارت‌ها پیشگیری کنیم. در حال حاضر برای طلاب، دانشجویان، اساتید، دانش‌آموزان، رانندگان و… آموزش‌هایی گذاشته‌ایم. در تابستان هم این کار را آغاز کرده‌ایم، اما قرارمان این است که یک شهرک اورژانس بسازیم که از طریق آن هم مهارت‌های عمومی و هم مهارت‌های اختصاصی را آموزش دهیم و وقتی افراد در آن دور می‌زنند اورژانس را درک کنند. البته گروهی از بخش خصوصی هم وارد شدند که امیدواریم در این باره خبرهای خوبی را در هفته آتی بشنویم.

کولیوند در ادامه در پاسخ به سوالی درباره خشونت علیه تکنیسین‌ها، پزشکان و کادر درمانی به عنوان اولین افرادی که در حوادث با افراد متاثر مواجه می‌شوند، گفت: باید توجه کرد به همان میزانی که مصدوم حادثه ترافیکی داریم، مصدوم ناشی از نزاع هم داریم و تعدادشان هم کم نیست. به عنوان مثال در هفته گذشته فردی با چاقو، خودش و فرد دیگری را مصدوم کرده بود. مردم هم با اورژانس تماس گرفته بودند و تکنسین‌ ما برای کمک جلو رفته بود، اما فرد ضارب او را هم مورد اصابت چاقو قرار داده بود.

وی تاکید کرد: در این زمینه هیچ چیز مانند فرهنگسازی، آموزش و اعمال قانون جواب نمی‌دهد. قانون و قوه قضاییه باید با این مسائل به صورت جدی‌تر برخورد کند و از طرفی باید در این باره آموزش داده و فرهنگسازی کنیم تا این خشونت‌ها کمتر شود. همه این مسائل قابل پیشگیری است، اما بسیاری از دستگاه‌ها باید دست به دست هم دهند تا این اقدام انجام شود. هر چند که ما عامل بروز این مسائل نیستیم، اما از آنها متضرر شده، مصدوم می‌شویم و حتی پرسنل‌مان کتک هم می‌خورند. گاهی ما با بحران‌هایی مواجه می‌شویم که غیرقابل تصور است.

قانون ارتقاء بهره‌وری برای اورژانسی‌ها اصلاح می‌شود
کولیوند در ادامه درباره اعمال قانون ارتقاء بهره‌وری برای پرسنل اورژانس نیز گفت: چالش‌های قانون بهره‌وری حل شده و قرار شد یک دستورالعمل جدید از طریق وزارت بهداشت ابلاغ شود که مشکل تکنسین‌های ما هم حل شود.

«قلعه‌مرغی» اورژانسی شود
وی با اشاره به قدمت بالای بیمارستان‌های پایتخت و مقاومت نه چندان مناسب آنها در قبال حوادثی مانند زلزله، به رایزنی‌های سازمان اورژانس با شهرداری از زمان محمدباقر قالیباف اشاره کرد و گفت: بر همین اساس یکی از درخواست‌هایمان از شهرداری این بود که جهت احداث بیمارستان‌های صحرایی، پادگان «قلعه‌مرغی» را تحویل بگیریم؛ چراکه در حال حاضر قدمت بیمارستان‌هایمان در تهران بالای ۴۰ سال است و در صورت بروز اتفاق، بیمارستان‌ها هم در معرض خطر قرار می‌گیرند. زیرا بیمارستان‌ها، ساختمان‌های پیری هستند و از طرفی هم این بیمارستان‌ها در وسط شهر هستند و دسترسی به آنها بسیار مشکل خواهد بود.

وی در این باره افزود: پادگان قلعه‌مرغی تعدادی سنگر دارد که می‌توانیم آنها را به بیمارستان صحرایی تبدیل کنیم و تجهیزات و امکانات درمانی در آن آماده کنیم. از طرفی این پادگان یک رمپ پرواز هم دارد که می‌توان برای پرواز بالگردها از آن استفاده کرد. در حال حاضر در تهران دو بالگرد مجهز داریم، اما باید پرسید این بالگردها در کجای تهران می‌توانند بنشینند. در حال حاضر با بالگردهای اورژانس مصدومان را از اطراف تهران به تهران می‌آوریم، اما از داخل شهر تهران هنوز نتوانستیم جابجایی انجام دهیم و هنوز پایگاهی در تهران نداریم که بتوانیم در آن مستقر شویم.

کولیوند ادامه داد: البته همه دستگاه‌ها موافقت کردند که بهره‌برداری این قسمت از پادگان قلعه‌مرغی را به اورژانس هوایی دهند تا هم بیمارستان‌های صحرایی در آن راه‌اندازی کنیم و هم پایگاه هوایی داشته باشیم تا اگر خدایی نکرده اتفاقی رخ داد، بتوانیم مصدومان را به صورت هوایی به آنجا منتقل کنیم و توسط بیمارستان‌های صحرایی وضعیت‌شان را پایدار کرده و مجددا از طریق هوایی آنها را به استان‌ها و شهرهای دیگر منتقل کنیم. باید توجه کرد که تجربیات ما در حوادث در مناطقی بوده که نهایتا ۱۷۰ هزار نفر جمعیت داشته است، اما باید بداینم که هر محله تهران این میزان جمعیت را دارد و ما باید این آمادگی را داشته باشیم که بتوانیم در زمان حادثه خدمات لازم را ارائه کنیم.

ساخت ۴ بیمارستان تروما در تهران در انتظار تصمیم شهرداری
رییس سازمان اورژانس کشور همچنین گفت: در عین حال با شهرداری صحبت کرده‌ایم که در چهار نقطه تهران به ما زمین دهد تا در آنجا بیمارستان‌های مرکز تروما بسازیم. اگر زمین را شهرداری برایمان تامین کند، به سرعت این بیمارستان‌ها را می‌سازیم تا دسترسی به این بیمارستان‌ها تسهیل شده باشد. در حال پیگیری این موضوع هستیم. البته هنوز زمین‌ها را به ما تحویل نداده‌اند. از طرفی با مترو هم هماهنگ کردیم تا بتوانیم از شبکه زیرزمینی مترو هم برای خدمت‌رسانی استفاده کنیم. به عنوان مثال برای رسیدن به بیمارستان امام ۶۰ متر و برای رسیدن به بیمارستان شهدای تجریش ۱۷۰ متر باید تونل بزنند. بر همین اساس مراکز بیمارستانی بزرگ‌مان به مترو نزدیکند.

شبکه‌ای زیرزمینی برای انتقال مصدومان
کولیوند تاکید کرد: اگر این رمپ را برای اورژانس ایجاد کنند، می‌توانیم از شبکه زیرزمینی برای انتقال مصدومان استفاده کنیم. در این زمینه توافقات اولیه بین اورژانس، سازمان پدافند غیرعامل و مترو انجام شده است، اما هنوز این طرح عملیاتی نشده است. باید توجه کرد که اگر این طرح عملیاتی شود، می‌توانیم از شبکه ریلی به خوبی استفاده کنیم. به هر حال می‌بینیم که ترافیک تهران راه آمبولانس‌های اورژانس را می‌بندد، اما از طریق شبکه ریلی می‌توانیم حجم انبوهی از بیماران را مستقیما به بیمارستان منتقل کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید