بخشی از بودجه فرهنگی سازمان‌ها در اختیار صنایع‌دستی قرار بگیرد

    کد خبر :34405

به گفته رییس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی برای رشد صادرات باید بخشی از بودجه فرهنگی ارگان‌ها در اختیار صنایع دستی قرار گیرد تا پیام دوستی ایران به مردم دنیا از طریق ارسال شود.

به گزارش  بازتاب به نقل از روابط عمومی معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور؛ مجیدرضا حریری رییس انجمن صادر کنندگان صنایع دستی، ضمن تبریک روز جهانی صنایع دستی و ابراز خرسندی از ارتقا جایگاه صنایع دستی کشور در چند سال گذشته، عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنیم برای ارتقا هرچه بیشتر و بهبود وضعیت صادرات صنایع دستی بخشی از بودجه های فرهنگی ارگان ها و سازمان هایی که کار  انجام می دهند؛ مثل سازمان فرهنگ و ارتباطات، وزارت ارشاد اسلامی و… در اختیار حوزه صنایع دستی و صادرات آن قرار گیرد.

وی با بیان اینکه از گذشته چالش های صادرات صنایع دستی دوبخش است، گفت: بخش اول همان چالش های کلی در صادرات غیرنفتی است، عدم گستردگی بازار فروش، بخش بعدی مربوط به صدور یک کالای فرهنگی است که صنایع دستی جز این دسته است و آن حضور مستقیم نام کشور صادرکننده در کنار محصول است که به طور چشمگیری در معرفی فرهنگ و هنر ایران زمین تاثیر گذار است.بین المللی

وی ادامه داد: در صادرات کالاهایی مثل مواد خام اولیه طرف مقابل شرکت های بزرگ هستند ودر نهایت برروی محصول حاصله اسمی از کشور مبدا نیست. اما درمحصولات فرهنگی، مثل صنایع دستی ایران، تصویر ذهنی مثبت مخاطب در خرید و ارائه آن محصول مهم است و اینجا اهمیت دیپلماسی سیاسی در راستای دیپلماسی فرهنگی و اقتصادی کشورمان دیده می شود تا این دید مثبت به وجود آید.

حریری در ادامه با اشاره به عدم وجود یک سیستم جامع تامین کالا جهت هدایت تولید کننده به سمت بازارهای هدف برای تولید انبوه، بیان کرد: چالش بعدی ناشناخته ماندن تجارت در حوزه صنایع دستی است، اولین و ساده ترین صادرات صنایع دستی خرید توریست ها است، تا وقتی که آمار توریست واقعی و خاص ما از آمار کلی ورود خارجی ها به کشور جدا نشود، این چالش باقی است. نکته بعدی ناشناخته ماندن تجارت صنایع دستی برای تجار و سرمایه داران بزرگ بوده است؛ که آسیب های جدی دو دهه قبل آنها را از این بازار دور کرد اما خوشبختانه اکنون این حوزه در میان تجار درحال بازیابی اهمیت و جایگاه خود است.

رییس انجمن صادرکنندگان صنایع دستی تصریح کرد: البته ناگفته نماند که از سال ۹۳ تا ۹۵، وقتی شیب رشد بسیاری از اقلام صادراتی صفر بود، صادرات صنایع دستی به طور متوسط هرسال میانگین رشد ۳۰ درصدی را نسبت به سال قبل داشته است و این سیر صعودی نشان از فعالیت های خاص و برنامه های درست دست اندرکاران صنایع دستی دارد. به هر حال این برنامه ها زمان بر هستند و احتیاج به برنامه های پایدار در این حوزه داریم.

مجیدرضا حریری یادآور شد: این نکات به آن معنی نیست که به نقطه مطلوب نرسیدیم در حال حاضر نسبت به گذشته در وضعیت قابل قبولی قرار داریم که رو به رشد دارد، برخی از موانع صادرات در اختیار معاونت صنایع دستی کشور نیست و باید ارگان های مربوطه دیگر مانند وزارت امورخارجه، وزارت ارشاد، وزارت صنعت ومعدن و کشاورزی و سازمان فرهنگ و ارتباطات و … به این حوزه کمک کنند.

وی در پایان تاکید کرد: باید مسئولان ارگان های مرتبط مذکور نگاه صرف اقتصادی به صنایع دستی را به نگاه فرهنگی و صدور فرهنگ و تمدن کشورمان تبدیل کنند و بخشی از بودجه فرهنگی در اختیارشان را به صادرات حوزه صنایع دستی اختصاص دهند. زیرا رساندن پیام صلح و دوستی ایران به مردم دنیا همین ارسال کالای فرهنگی کشورمان به جهان است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید