پیش‌فروش سکه کمک به تحریم بود

    کد خبر :343544

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با بیان اینکه اقداماتی مانند پیش فروش سکه به تحریم‌ها کمک می‌کند، راهکارهای مقابله با تحریم‌ها را تشریح کرد.

عبدالرضا مصری در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به آغاز اجرای تحریم‌های آمریکا از اواخر هفته گذشته و در خصوص ساز و کار مقابله با تحریم‌ها، اظهار داشت: من دو سه روز قبل از شروع تحریم‌ها گفته بودم که اعلام تحریم‌ها باعث کاهش قیمت‌ها در بازار ایران می‌شود و بعضی‌ها از این تحلیل من تعجب کردند که چطور چنین چیزی ممکن است.

وی افزود: معتقد بودیم و هستیم که متأسفانه پیش از آغاز تحریم‌ها، یک شوک غیرضروری به دلیل بی‌تدبیری‌ها و اینکه برنامه مقابله را از قبل آماده نکرده بودیم، وارد شد؛ بنابراین این یک موفقیت است که به محض اعلام تحریم، شاهد سقوط قیمت‌ها در بازار بودیم و این نشان می‌دهد که خود تحریم نمی‌تواند اثر آنچنانی بر روی اقتصاد ما داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بی‌اثر بودن تحریم مشروط به آن است که خودمان تمهیداتی در داخل داشته باشیم و سیاست‌های اقتصادیمان ناخواسته باعث کمک به تحریم‌ها نشود.

مصری ادامه داد: گاهی‌ اوقات کارهایی می‌کنیم که نه تنها در جهت مقابله با تحریم‌ها نیست، بلکه به تحریم‌ها کمک نیز می‌کند مانند پیش‌فروش سکه، کاهش سود بانکی و امثال آن.

سیاست های «اقتصاد مقاومتی» را دنبال کنیم، تحریم بی‌اثر خواهد بود

وی تأکید کرد: پس از این هم اگر معیار ما برای برنامه‌ریزی و اقدام، سیاست‌های «اقتصاد مقاومتی» باشد و نگاهمان این باشد که به سمت تقویت تولید داخل حرکت کنیم و تقاضا را بیش از حد تحریک نکنیم، تحریم‌ها قطعاً اثرگذار نخواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شانسی که امروز پیش‌روی اقتصاد ما قرار دارد، این است که جبهه مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران به تدریج شکل گرفته و باید بتوانیم به عنوان نوک پیکان این جبهه، یک بسیج عمومی علیه این تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی راه بیندازیم و این ظرفیت در حال حاضر وجود دارد.

مصری ادامه داد: در حال حاضر از پنج عضو دائم شورای امنیت که حق وتو دارند، دو عضو یعنی روسیه و چین رسماً مقابل تحریم‌های ترامپ ایستاده‌اند و ضلع سوم یعنی سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس هم بعید نیست که به این جبهه بپیوندند؛ یعنی فشارهایی که آمریکا به اروپا بابت تعرفه واردات فولاد آورده، قطعاً می‌تواند یک فرصت را برای جذب این کشورها به جبهه مقابل تحریم‌های آمریکا فراهم کند.

لزوم برخورد با مفسدان اقتصادی و احتکارکنندگان/ دولت نیازهای اساسی مردم را با ارز کمتر از ۴۲۰۰ تومان تامین کند

وی تصریح کرد: امروز بیش از هر زمانی باید بنیه‌ی کاری خود را برای مبارزه با کسانی بگذاریم که در داخل به تحریم‌های آمریکا کمک می‌کنند؛ در این رابطه مفسدان اقتصادی و کسانی که به دنبال مخفی کردن و احتکار مایحتاج عمومی هستند، در اولویت قرار دارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: هر چقدر بازار آزاد واقعی را هم در حوزه ارز و سکه و هم در دیگر حوزه‌ها باز بگذاریم، به گونه‌ای که عرضه و تقاضا در وضعیت متعادلی قرار داشته باشد، قطعاً تحریم‌ها بی‌اثر خواهد بود اما هر چقدر تلاش کنیم تا فاصله بین قیمت‌های رانتی و قیمت‌های واقعی افزایش یابد، قطعاً به تحریم‌ها کمک کرده‌ایم.

مصری اظهار داشت: علاوه بر این، دولت باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که نیازهای اساسی مردم تا حد مقدور با ارز کمتر از ۴۲۰۰ تومان نیز تأمین شود؛ به ویژه برای اقشار مستضعف و نیازمند این اقدام ولو به صورت سهمیه‌بندی و کوپنی صورت بگیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید