تجهیز ایستگاه متروی “شهر آفتاب” به سیستم ریلی هوشمند محققان کشور

    کد خبر :343486

با بومی‌سازی سیستم کنترل هوشمند ریلی از سوی یکی از شرکت‌های مستقر در پارک فناوری پردیس، ایستگاه متروی شهر آفتاب به منظور کنترل هوشمند قطار به این سیستم مجهز شده است.

غلامحسین جعفری نسبیان، مجری طرح، سیستم کنترل هوشمند ریلی را زمینه تحقیقاتی این شرکت عنوان کرد و گفت: سیستم‌های کنترل هوشمند موجب حفظ ایمنی در سیستم سیر و حرکت قطارها خواهد شد. این سیستم در قطارهای بین شهری و متروها قابل استفاده است و از این طریق می‌توان به کنترل و مانیتورینگ واگن‌ها و قطارها پرداخت.

وی با بیان اینکه سیستم هوشمند ریلی تولید شده به تایید شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری و حومه تهران رسیده است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر توانسته‌ایم در ایستگاه “جمکران” این سیستم را زیر تست برده و تا یک ماه دیگر از آن بهره‌برداری می‌کنیم. ایستگاه شهر آفتاب نیز به این سیستم مجهز شده است.

جعفری با بیان اینکه در نظر داریم این سیستم را در 8 ایستگاه راه‌آهن در محور غربی کشور پیاده‌سازی کنیم، اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته امیدواریم ظرف مدت سه سال، پروژه در دست را به اتمام رسانده و در صورت پشتیبانی لازم از طرف نهادها و سازمان‌های ذیربط این بهینه‌سازی در سراسر کشور گسترش یابد. با این اقدام ضریب ایمنی در سفرهای ریلی داخلی افزایش می‌یابد.

مجری طرح با تاکید بر اینکه تنها ایستگاه متروی “شهر آفتاب” به این سیستم مجهز شده است، یادآور شد: در نمایشگاه کتاب سال 1396، سیستم کنترل هوشمند در این ایستگاه پیاده‌سازی شد و قطارها به صورت هوشمند وارد ایستگاه شهر آفتاب شده و از ایستگاه خارج می‌شدند.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام پارک فناوری پردیس، وی با اشاره به استانداردهای جهانی در این حوزه گفت: اعطای استانداردهای ریلی بسیار سختگیرانه است، ولی سیستم طراحی‌شده شرکت برپایه الزامات استاندارد اروپایی cenelec بوده و دارای بالاترین سطح حفاظت و ایمنی است و برای اخذ استاندارد با تعدادی از شرکت‌های معتبر دنیا در این زمینه وارد مذاکره شدیم و تا دو سال آینده استاندارد SIL4 را نیز دریافت خواهیم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید