واعظ آشتیانی :نمی توان از مردم خواست که مطالبات خود را بیان نکنند

  • سیاسی
  • شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۴۴
    کد خبر :343437

واعظ آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا بیان اعتراضات و نارضایتی ها را حق مردم می داند اما با تاکید بر قانون گرایی و بصیرت توصیه می کند که در پیگیری مطالبات کار را به جایی نرسانیم که جمع کردن آن با هزینه های بسیار و خسارات جبران ناپذیر همراه باشد.
اوضاع و احوال اقتصاد خوب نیست و بخشی گسترده ای از مردم برای گذران زندگی به سختی افتاده اند. همین است که جامعه به هر خبر بد تازه ای واکنش نشان می دهد. می توان گفت یکی از دلالیل اعتراضات در ماه های اخیر همین است . در این میان اما عده ای بر موج نارضایتی ها سوار شده و به دنبال منافع سیاسی خود هستند. از جریان موسوم به برانداز گرفته تا طیف های تندور داخلی. هنوز یک سال هم از ناآرامی های دی ماه 96 نگذشته و همه به خاطر دارند که یک تجمع اعتراضی علیه دولت در مشهد کار را به کجا رساند. این طور که به نظر می رسد اما موج سواران سیاسی قصد عبرت گرفتن ندارند و همچنان بر مدار دولت ستیزی حرکت کرده و به گروه های اپوزیسیون و برانداز و بیگانه پاس گل می دهند. بدون توجه به اعلام مقامات مسئول در مورد غیرقانونی بودن تجمعات از مردم دعوت می کنند که به صحنه بیایند و از بالا گرفتن این ماجرا پروا ندارند.
امیررضا واعظ آشتیابی فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با نامه نیوز ضمن تاکید بر ضرورت بیان اعتراضات مردمی از ضرورت بصیرت و قانون گرایی در بیان اعتراضات سخن گفت.

مشروح این گفت و گو به شرح زیر است:

*یکی از امامان جمعه این هفتهدر حالی از مردم دعوت کرده بودند که به صحنه بیایند و اعتراض کنند که مقامات استانی برگزاری تجمع را غیرقانونی و ممنوع اعلام کرده بودند. برخی از چهره های اصولگرا نیز اصرار دارند که راهپیمایی های اعتراضی باید مطالبه جریان انقلابی باشد. به نظر شما ادامه این رویه چه نتیجه ای خواهد داشت؟

این نکته را در نظر داشته باشید که مشکلات فعلی در زمینه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی محصول کار مدیران دولت است و ضعف مدیریت، عدم انتخاب مدیران کارآمد و صرفا رعایت نکردن شایسته سالاری در انتخاب مدیران موجب این وضعیت شده است. البته مورد آخر مختص به این دولت نیست و در اداوار گذشته نیز همین رویه وجود داشته و باعث شده که توانمندی های اجرایی کشور آنطور که شایسته است خود را نشان دهند. وضعیت فعلی ناشی از یک ضعف مشهود است و همه گروه های سیاسی به آن اذعان دارند لذا اکنون نمی توان گفت که مردم مطالبات خود را در عرصه های به خصوص اقتصادی نادیده بگیرند.
به نظر من اینکه دولت خود را پشت وضعیت موجود پنهان کند منصفانه نیست و باید مطالبات مردم را مد نظر قرار دهد و شرایط را مدیریت کند.

*اینکه نقش دولت در وضعیت کنونی چقدر است و باید اوضاع را مدیریت کند، بحث دیگری است. در مورد ضرورت بیان و شنیده شدن مطالبات مردم نیز تردیدی نیست اما سوال من این بود که دعوت از مردم برای برگزاری راهپیمایی اعتراضی در اوضاعی که عده ای به دنبال سوءاستفاده از آن هستند، چه نتیجه ای دارد؟

نکته مهم در برگزاری تجمعات اعتراضی مر قانون است. باید دید که قانون چه تعریفی از تجمع دارد و همان را جاری و ساری کرد. اگر مجریان قانون بلد نیستند که قانون را خوب اجرا کنند بحث دیگری است اما مطالبات امروز صرفا از سوی نیروهای انقلابی و اصولگرا طرح نمی شود. حتی اصلاح طلبان نیز همین حرف ها را می زنند و مطالبات را بیان می کنند پس نباید صف بندی سیاسی کرد.
من به قانون گرایی اعتقاد دارم. اگر قانون را اجرا کنیم و طبق مقررات عمل کنیم شاهد رفتارهای غیرمتعارف نخواهیم بود. مساله ما این است که ترس از بی قانونی در ذهن افراد ریخته شده است. اصلا برای قانون احترام قائل نیستم و تصور میکنیم بر مبنای فکر خود می توانیم تصمیم بگیریم. آن بصیرتی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید می کنند را فراموش کرده ایم. فقط مسئولان نیاز به بصیرت ندارند. بصیرت مسئولاین در این است که بدانند در هر مقطعی چگونه تصمیم گیری، موضع گیری و اقدام کنند تا منافع ملی و منافع انقلاب حفظ شود. این درست نیست که با تصمیمات و مواضع خود هم منافع ملی را خدشه دار کرده و هم انقلاب را در معرض تهدید قرار دهیم.

*اجازه دهید صریح تر صحبت کنیم. مر قانون مشخص است و برگزاری تجمع نیاز به مجوز دارد. یک جریان خاص سیاسی اما بی توجه به این نکته از مردم می خواهد که تجمع کرده و به دولت اعتراض کنند. اسم این کار چیست؟

من نمی توانم نام خاصی برای آن بگذارم اما فکر می کنم که اگر تصمیم سازان به قانون توجه کرده و مردم را برای استیفای حقوق خود به قانون مدرای تشویق کنند به مراتب شاهد اثرگذاری بهتری خواهند بود. تصمیم گیری های یک سویه و عملکرد خارج از چارچوب قانون درست نیست و نتیجه خوبی هم ندارد.

*پس می توان انتظار داشت که همه از ناآرامی های دی ماه درس عبرت گرفته باشند و محتاط تر با اعتراضات مردم برخورد کنند.

تاکید می کنم که نمی توانیم مانع از بیان خواسته های مردم شویم. مطالبات مردم باید به صورت منصفانه مورد بررسی قرار بگیرد. به زبان بهتر می توان گفت که شرایط امروز دستپخت دولت بوده است. اگر امروز در حوزه اقتصادی شاهد لطمه دیدن ارزش پول کشور که ثروت همه مردم است و در سبد معیشتی همه تاثیر دارد، هستیم ناشی از عملکرد دولت است و مردم هم حق دارند که بپرسند چرا چنین شده است.

*در دولت های قبلی نیز شاهد لطمه دیدن ارزش پول ملی کشور و شرایط اقتصادی دشوار بودیم اما کسی از مردم نمی خواست که تجمع کرده و به دولت اعتراض کنند.

نرخ ارز در دولت احمدی نژاد از هزار و سیصد، چهارصد تومن شد به سه هزار تومان رسید نه اینکه از سه هزار دویست تومان ظرف پنج ماه به یازده هزار تومان برسد. این خیلی متفاوت است.

*یعنی چون افزایش نرخ ارز بیشتر از دولت احمدی نژاد بوده است از مردم می خواهند که به خیابان بیایند. اگر ارز از این همه بالاتر برود چه پیشنهاد و توصیه ای به مردم می شود؟! با جریانی که منتظر سوار شدن بر موج اعتراضات مردم است تا به اهداف سیاسی خود برسد چه خواهیم کرد؟

جان کلام این است که مردم باید مطالبات خود را بیان کنند و دولت نیز باید پاسخگو باشد اما ما باید مراقب باشیم که مطالبات مردم با مطالبات فرصت طلبان و مطالبات هدایت شده آن طرف آبی مخلوط نشود. اگر بنا است که مطالبات مردم را پیگیری کنیم باید مراقب که کار به جایی نرسد که بعد برای جمع و جور کردن با چالش های دشورای مواجه شویم. این برمی گردد به همان بصیرتی که اشاره کردم . مطالبات مردم باید به گونه ای پیگری شود که به افراد فرصت طلب فرصت داده نشود. نباید پیگیری مطالبات مردم به نحوی انجام شود که جمع کردن آن هزینه و خسارت زیادی به کشور و نظام وارد نشود. باید تدبیر و مدیریت داشته باشیم و با بصیرت و تعقل سود و زیان طرح مطالبات را بررسی کنیم. سود و زیان از این جهت که پیگیری یک موضوع موجب ایجاد چالش های بیشتر شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید