فناوری در سلامت محصولات کشاورزی نقش آفرینی می کند

    کد خبر :343386

رئیس کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری گفت: فناوری نقش مهم و کاربردی در سلامت محصولات کشاورزی ایفا می کند که در صدد هستیم این اقدام را در قالب برنامه «تغذیه تلفیقی» اجرا کنیم.

دکتر محمد ملبوبی گفت: ترکیب مواد شیمیایی موجود در برخی کودها با جذب در ریشه گیاه و عمق خاک، موجب مشکلات و بیماری‌های مختلفی در مصرف‌کنندگان محصولات کشاورزی می‌شود.

رئیس کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری گفت: مصرف سالانه دو تا چهار میلیون تن کود شیمیایی در هکتار یک رقم بسیار بالایی است که برای طبیعت و انسان ضررهای جبران ناپذیری خواهد داشت. بنابر این مصرف کودهای شیمیایی با تکیه بر روش های جدید علمی باید متعادل شود و به نظر می رسد برنامه تغذیه تلفیقی بهترین گزینه در این زمینه است.

وی گفت: از فواید اجرای طرح تغذیه تلفیقی می توان به ۱۱۰ تا ۲۴۰ هزار تومان صرفه جویی ناشی از استفاده از کود شیمیایی در هر هکتار اشاره کرد. هم چنین سلامت محصولات کشاورزی بالا می رود و می توانیم شاهد افزایش ۱۰درصدی این محصولات به طور میانگین باشیم.

به گزارش مهر، وی اظهارداشت: استفاده از فناوری های جدید در حوزه کشاورزی ضمن کاهش هزینه های تولید، محصولات با ارزش افزوده بالا و قیمت رقابتی می تواند در سلامت محیط زیست نیز بسیار نقش آفرین باشد.

ملبوبی گفت: هم اکنون در هر هکتار به میزان ۴۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم کودشیمیایی در مزارع مصرف می شود در حالیکه استفاده کودهای زیستی بصورت گرمی است یعنی ۱۰۰ تا ۳۰۰ گرم در هر هکتار است.

رئیس کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست فناوری بیان داشت: تلفیق کود زیستی وشیمیایی نتایج بهتری نسبت به مصرف تنهایی کودهای شیمیایی و زیستی دارد.

ملبوبی ضمن اشاره به برنامه برنامه ای برای رفع این مشکل گفت: در برنامه تغذیه تلفیقی هدف استفاده از کود شیمیایی، آلی و زیستی به تناسب آنالیز خاک است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید