هک کردن ارتباطات ماهواره‌ای به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود

  • آرشیو
  • جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ ۱۷:۵۱
    کد خبر :343249

شخصی در کنفرانس هکرهای کلاه سیاه‌ لاس‌وگاس، از احتمال حملات جدیدی گفته است که می‌تواند دستگاه‌های متصل به ماهواره را تحت تاثیر قرار دهد.

وقتی خبری از سیم تلفن و اینترنت یا آنتن‌های موبایل نباشد، سیستم‌های ارتباطی ماهواره‌ای (به اختصار ست‌کام) اولین گزینه‌ی معقول به‌نظر می‌رسند. تاکنون تصور می‌شد که امنیت این سیستم‌ها به‌دلیل حساسیت بسیار زیاد آنها در سطح بالایی قرار دارد؛ اما اکنون هکری در کنفرانس کلاه‌ سیاه‌های لاس‌وگاس روش‌هایی را فاش کرده است که نشان می‌دهد سیستم‌های ماهواره‌ای نسبت به حملات آسیب‌پذیر هستند و عواقب بسیار ناخوشایندی نیز در پی دارند.

روبن سنتامارتا که به‌عنوان مشاور امنیتی در شرکت IOActive فعالیت دارد، برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ خبر از آسیب‌پذیری سیستم‌های ماهواره‌ای داد. حال وی قصد دارد یافته‌های جدید خود را دوباره در کنفرانس امسال برای عموم شرح دهد. او قبل از کنفرانس اصلی سعی کرده است پیش‌نمایشی از آنچه یافته است، به ما نشان دهد. آزمایشات کنونی وی نشان می‌دهند که فرضیه‌های چهار سال پیش او تنها در حد تئوری نبوده‌اند و امکان اجرایی کردن آنها وجود دارد.

سه صنعت هوانوردی، دریانوردی و نظامی، بیشترین استفاده را از ارتباطات ماهواره‌ای دارند؛ به همین دلیل تحقیقات سنتامارتا بر سه عنوان گفته‌شده متمرکز شده است. او پی برد که تمامی صنایع این سه عنوان در مسیرهای گوناگونی آسیب‌پذیر هستند و ممکن است تمامی حملات از راه دور انجام شوند. تحقیقات اون منجر به یافتن خطرات جدیدی پیرامون استفاده از ماهواره در صنایع دریایی و نظامی شده است. برای مثال می‌گوید که هکرها می‌توانند از زمین به یک هواپیما حمله کنند و با مختل کردن یا ایجاد ارتباطات غیرایمن، امنیت پرواز را به خطر بیاندازند یا حتی کنترل وای‌فای عمومی داخل هواپیما را نیز به‌دست بگیرند. با این حال وی معتقد است که همکاری نزدیک با دولت و آژانس‌های هواپیمایی نشان می‌دهد که آسیب‌پذیری هوانوردی نسبت به دو حوزه‌ی دیگر بسیار کمتر به‌نظر می‌رسد و بیشتر موجب در خطر افتادن امنیت می‌شود؛ به‌طوری که دستگاه‌های دیجیتال مورد استفاده‌ی مسافران و خدمه نیز ممکن است آلوده شوند.

به گزارش زومیت، در روشی دیگر می‌توان با افزایش توان آنتن‌ها، موجب از کار افتادن سیستم‌های ناوبری در کشتی‌ها شد؛ در چنین حالتی خدمه‌ی کشتی بدون هیچ سیستم پیشرفته‌ی مسیریابی مطمئن در دریا سردرگم می‌شوند. هم‌چنین با استخراج اطلاعات دقیق GPS می‌توان موقعیت آنتن‌های ارتباطی نظامی را نیز یافت و سپس از طریق آنها، محل سایر تاسیسات را نیز مشخص کرد. چنین مواردی به‌صورت مستقیم موجب به‌خطر افتادن جان مردم عادی یا نیروهای نظامی می‌شوند.

با یک گام فراتر، تحقیقات سنتامارتا از حوزه موقعیت‌یابی آنتن‌های ماهواره‌ای خارج می‌شود و به‌سوی خود ماهواره‌ها و تجهیزات ارتباطی آنها معطوف می‌شود. او روشی یافته است که با افزایش قدرت مخابره‌ی امواج، می‌توان موجب آسیب رساندن به گیرنده‌ها و در نهایت خود ماهواره شد. چنین حمله‌ای ممکن است عواقب ناگواری برای ساکنان زمین و ماهواره در پی داشته باشد. او معتقد است که می‌توان میزان قدرت امواج را به‌حدی بالا برد که موجب آسیب رسیدن به تجهیزات الکترونیکی و حتی موجودات زنده شود. چنین امری برای انسان موجب ایجاد سوختگی در بافت پوست خواهد شد. اثر آنها بر روی لوازم الکترونیک نیز مانند اشعه‌ی مایکروویو توصیف شده است و در نهایت می‌تواند به‌دلیل حرارت زیاد موجب از کار افتادنشان شود. وی از واژه‌ی سایبرفیزیک برای این‌گونه حملات استفاده می‌کند.

به‌دلیل حساسیت بسیار بالای تحقیقات صورت‌گرفته، سنتامارتا و شرکت کارفرمای او، ارتباط نزدیکی با دولت‌ها و نهادهای مرتبط دارند تا در فاصله‌ی کوتاهی پس از یافتن آسیب‌پذیری‌ها، راه‌های نفوذ را برطرف کنند. البته حل تمامی مشکلات سیستم‌های ماهواره‌ای کمی دشوار به‌نظر می‌رسد؛ زیرا تجهیزات بسیار حساس و گران‌قیمتی هستند که بیشتر اوقات به وسایل نقلیه یا ساختمان‌ها اتصال دائمی دارند و دسترسی یا تعویض آنها دردسرساز است. در ادامه‌ی کنفرانس هکرهای کلاه سیاه، اخبار بیشتری پیرامون آزمایشات این محقق منتشر خواهد شد، اگرچه بعضی از جزئیات به‌دلیل مسائل اخلاقی بازگو نمی‌شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید