پیش بینی آمریکا درباره کاهش ۵۰ درصدی فروش نفت ایران

    کد خبر :343146

دولت ترامپ پیش بینی می‌کند که کشورهای مشتری نفت ایران را متقاعد خواهد کرد تا واردات نفت خام از تهران را به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

به گزارش تسنیم به نقل از بلومبرگ، دو مقام نزدیک و آشنا به تلاش های دولت ترامپ برای قطع فروش نفت خام تهران، گفتند: دولت ترامپ پیش بینی می کند که کشورها را متقاعد خواهد کرد تا واردات نفت از ایران را حداکثر یک میلیون بشکه در روز کاهش دهند، آن هم زمانی که تحریم های انرژی از اوایل نوامبر اعمال گردد.

بر اساس این گزارش پیش بینی های اعلام شده درباره کاهش فروش نفت ایران بین 700 هزار تا یک میلیون بشکه در روز در نوسان است. گرچه این رقم یک کاهش چشمگیر و مهم برای جمهوری اسلامی به شمار می رود ولی کمتر از هدف تعیین شده قبلی از سوی دولت ترامپ است که قصد داشت کل فروش نفت ایران را از اوایل نوامبر قطع کند.

آمارهای بلومبرگ نشان می دهد که ایران طی سال گذشته به طور میانگین روزانه 2.1 میلیون بشکه نفت خام صادر کرده است. هرگونه کاهش صادرات نفت می تواند تبعاتی را برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد.

تحریم های آمریکا در شرایطی مجددا علیه ایران اعمال می شود که ترامپ در ماه می خروج ایالات متحده از توافق هسته ای را اعلام کرده است.

در ماه جولای برایان هوک از مقام های ارشد دولت آمریکا که تلاش های واشنگتن برای اعمال تحریم های نفتی علیه ایران را هدایت می کند، گفته بود که هدف اصلی از اعمال تحریم ها، به صفر رساندن درآمد ایران از محل فروش نفت خواهد بود.

پیش از توافق هسته ای 2015 میلادی و زمانی که تحریم های نفتی علیه ایران اعمال می شد، حدود 1.2 میلیون بشکه از نفت خام ایران از بازارهای جهانی حذف شده بود. ولی دولت اوباما توانست به این هدف درباره کاهش صادرات نفت ایران همراه با حمایت متحدان اروپایی اش دست یابد، متحدانی که امروز مخالف تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته ای و اعمال مجدد تحریم ها هستند .

بلومبرگ افزود: در شرایطی که آمریکا برای متقاعد کردن برخی از متحدانش مثل ژاپن و کره جنوبی برای قطع واردات نفت از ایران مشکل خاصی نداشته است ولی به نظر می رسد با کشورهایی مثل چین و هند که 50 درصد نفت صادراتی ایران را تشکیل می دهند، با مشکلات بیشتری روبرو است.

دو مقام آگاه اعلام کردند که مقام های چینی ماه گذشته به یک هیئت وزارت خارجه آمریکا گفته اند که واردات نفت از ایران را کاهش نخواهند داد.

مایک پامپئو وزیر خارجه و جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا این شانس را دارند تا در نشست هایی که اوایل سپتامبر با مقام های هندی دارند، دهلی نو را برای قطع خرید نفت از ایران تحت فشار قرار دهند.

وزارت خارجه آمریکا حاضر نشده است تا پیش بینی های نفتی را به صورت علنی تایید کند ولی یک مقام رسمی وزارت خارجه آمریکا گفته است که هدف همچنان به صفر رساندن واردات نفت از ایران در مدت زمانی هر چه سریعتر است.

چالش دیگر کشورهای اروپایی خواهند بود که 20 درصد صادرات نفت ایران را دریافت می کنند. به نظر می رسد کشورهای اروپایی تمایل چندانی برای موافقت با درخواست های دولت ترامپ ندارند. آنها وعده داده اند که توافق هسته ای را حفظ خواهند کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید