“لابی ضد ایرانی” تعارف را کنار گذاشت!

    کد خبر :343029

در روز‌های اخیر، چهره‌های بارز جریان نئوکان‌ها، که مخالفت شدیدی با جمهوری اسلامی ایران دارند، تلاش خود را برای وارد کردن سیاست تغییر رژیم در ایران به کاخ سفید بیشتر کرده‌اند.

به گزارش فرارو، با روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا، انگیزه جریان‌های مخالف ایران در آمریکا دو چندان شد. ترامپ از دوران تبلیغات انتخاباتی از توافق هسته‌ای انتقاد می‌کرد و امکان اینکه محافل ضدایرانی در واشنکتن دیدگاه او درباره ایران را سختگیرانه‌تر کنند، وجود داشت.

شاید بتوان گفت که هیچ نهادی برای لغو توافق هسته‌ای در آمریکا، به اندازه اندیشکده دست‌راستی بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها (FDD) و کارشناسان آن، تلاش نکرده است. اعضای این اندیشکده و در رأس آن‌ها، مارک دوبوویتز، مدیرعامل آن، تقریبا به صورت روزانه در رسانه‌های برجسته غربی مشغول تبلیغ علیه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بودند.

اکنون که آمریکا از برجام خارج شده و دور نخست تحریم‌هایش علیه ایران را اجرا کرده، نئوکان‌ها تلاش کمی برای پنهان کردن شادی‌شان انجام می‌دهند. البته افرادی همچون دوبوویتز، صریحا خود را مسئول خروج ترامپ از برجام نمی‌داند و حتی ادعا کرده که او برای اصلاح این توافق تلاش کرده است. وبگاه لوبلاگ طی یادداشتی به قلم بن آرمبراستر به همین نکته اشاره کرد و آن را بی‌معنا دانست. لوبلاگ نوشت: ” همین چند ماه پیش، مارک دوبوویتز، مدیرعامل اندیشکده تندرو بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها، سعی می‌کرد استدلال کند که تصمیم ترامپ برای کشتن توافق هسته‌ای ایران هیچ ارتباطی با او ندارد و او در مقابل، واقعا خواسته آن (توافق) را نجات دهد. البته، هرکسی که طی سال‌ها کمترین توجهی به این مسئله داشته، می‌داند که این کاملا بی‌معناست”.

به گفته لوبلاگ، دوبوویتز، حتی قبل از امضای برجام، تلاش کرده این توافق را از بین ببرد و زمانی که هم اجرا شد سعی کرد جلوی اجرای آن را بگیرد. هدف واقعی او، تغییر رژیم در ایران، یا به تعبیر خودش “دموکراسی‌سازی زوری”، است. سال گذشته به ترامپ یادداشتی نوشت و از دمکراسی‌سازی اجباری در ایران سخن گفت. ادعای دوبوویتز در خصوص اینکه او می‌خواسته برجام را نجات دهد، چنان انگشت‌نما بوده که حتی روزنامه نیویورک‌تایمز هم در یادداشتی به آن پرداخت. به گفته این روزنامه، در انتقاد از برجام، در خارج از دولت ترامپ هیچکس موثرتر و بااصرارتر از دوبوویتز وجود ندارد.

اکنون که ترامپ در هفته جاری نخستین دور تحریم‌ها را رسما اجرا کرده، دوبوویتز و همکاران او در اندیشکده دفاع از دمکراسی‌ها و سایر مخالفان ایران، به سختی توانستند شادمانی‌شان از پدید آمدن یک فرصت جدید برای تغییر رژیم یا جنگ با ایران را مهار کنند. روئل مارک گرخت، کارشناس FDD، و ری تکیه، پژوهشگر شورای روابط خارجی، طی مقاله‌ای طولانی در نشریه ویکلی استاندارد پا را فراتر گذاشته و خواستار تغییر رژیم در ایران توسط سازمان سیا شده‌اند. این دو نوشتند: “بسته به اینکه ایرانی‌ها چه انجام می‌دهند، بار دیگر ممکن است در افق، جنگ وجود داشته باشد”.

به نوشته لوبلاگ، مداخلات سیا در ایران و انجام کودتا در گذشته، نتایج خوبی به بار نیاورد. گرخت و تکیه، با ادعای اینکه سیا واقعا ارتباط چندانی با کودتای ۲۸ مرداد نداشته، سعی می‌کنند چنین نتایج را نادیده بگیرند. بنابراین، آن‌ها استدلال می‌کنند که آمریکایی‌ها باید بر “حساسیت‌شان درباره کودتا” غلبه کنند. زیرا که چنین امری، “مانع خلاقیت می‌شود”. این در حالی است که خود سیا اذعان کرده که در کودتای ۲۸ مرداد که نخست‌وزیر منتخب را کنار زد، دست داشته است. البته گرخت و تکیه هم اذعان می‌کنند که سیا چنین کودتایی را شروع کرده، اما ادعا می‌کنند که این سازمان، برنامه کودتا را لغو کرد. امری که نادرست است.

دوبوویتز، لینک مقاله گرخت و تکیه را در توئیتر خود به همراه جمله‌ای از آن توئیت کرد. حساب اندیشکده FDD در توئیتر هم چنین کرد و مدعی شد که فوری‎ترین چالش آمریکا، ایران است. علاوه بر این، نقل‌قولی از یکی از کارمندان خود را توئیت کرد که برای مقابله با ایران خواهان “اقدام جنبشی” (یعنی حملات نظامی) در خاورمیانه شده بود. البته توئیت این کارمند بعد‌ها حذف شد.

این روزها، دوبوویتز ظاهرا تلاش می‌کند همه اروپایی‌هایی که می‌خواهند برجام را حفظ و با ایران تجارت کنند را تنبیه کند. کارشناسان معتقدند این تلاش، شکاف میان آمریکا و اروپا را بیشتر خواهد کرد و احتمالا برای اتحاد فراآتلانتیکی تبعات ویرانگری خواهد داشت.

لوبلاگ نوشت: ” این تلاش تازه برای جنگ و تغییر رژیم، از خلأ یا صدا‌های گمنام در واشنگتن صادر نمی‌شود. باوجود مواضع سیاستی غیرمنطقی و نادرست، FDD به خوبی تامین مالی شده و کارمندان آن به طور منظم در رسانه‌های جریان اصلی ظاهر می‌شوند و در کنگره و کاخ سفید نفوذ دارند”.

در این میان، مخالفان ایران در کنگره هم هیجان‌زده به نظر می‌رسند. روز دوشنبه سناتور لیندسی گراهام، در تلویزیون گفت: او صریحا از براندازی حکومت ایران حمایت می‌کند. او اخیرا با تقلید از شعار انتخاباتی ترامپ، توئیت کرده که برای بزرگ کردن دوباره ایران، باید روحانیان را برانداخت. در کنار این‌ها، عده‌ای از سناتور‌های جمهوریخواه به تازگی به اروپا درخصوص تلاش برای حفظ برجام هشدار شدیدی داده‌اند.

به گفته لوبلاگ، با توجه به همه این موارد و همچنین حضور اشخاصی مانند جان بولتون، مشاور امنیت ملی، و مایک پومپئو، وزیر خارجه، که برای سال‌ها خواستار مقابله با تهران بودند، احتمال جنگ یا درگیری بین ایران و آمریکا وجود دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید