رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

هوا،‌ خاک، آب، پوشش گیاهی و منابع ژنتیکی ما دچار مشکلات جدی شده‌اند

    کد خبر :342387

رئبس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه امروز هوا،‌ خاک، آب، پوشش گیاهی و منابع ژنتیکی ما دچار مشکلات جدی شده‌اند،گفت: محیط زیست امانت نسل‌های دیگر است . ما بدترین امانتدار بوده‌ایم و چیزی از این امانت را باقی نگذاشته‌ایم.

به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری که به عنوان مهمان ویژه در هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها حضور پیدا کرده بود، گفت: در کشور از انرژی استفاده نابه جا شده که این کالر باعث تخریب محیط زیست شده است. سال‌ها استفاده از آب‌های زیرزمینی و بهره گیری از تکنولوژی‌های وارد شده باعث شده از آب‌های زیرزمینی بهره بیش از حد گرفته شود و در پی آن امروز شاهد خارج کردن درختان افتاده در جنگل‌های شمال کشور هستیم. در حقیقت بهره گیری بیش از حد از محیط زیست باعث تخریب آن شده است.

وی افزود: قطعا بهره‌گیری از تکنولوژی بدون وجود فرهنگ استفاده از آن باعث خواهد شد به محیط زیست ضربات سنگینی وارد شود. سیاست‌های غیرپایدار در کشور ما موجب شده که در طول سالیان گذشته شاهد فرسایش آب و خاک باشیم. بی‌تردید در این روند مردم مقصر نیستند. سیاست‌های تحمیلی و سیاست‌های حاصل از محدودیت‌ها سبب شده که اولین قربانی در کشور، محیط زیست باشد. هنگامی که در سال ۵۹ موضوع خودکفایی گندم مطرح شد حمله همه جانبه‌ای به مراتع و کشتزارها انجام شد تا کشور به استقلال دست پیدا کند اما از سوی دیگر با تخریب خاک و مراتع مواجه شدیم به شکلی که این موضوع ما را تبدیل کرد به اولین کشور در جهان در حوزه تخریب خاک.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه براساس گزارش‌های سالیانه ۱۲ تن در هر هکتار به صورت سالانه شاهد فرسایش خاک هستیم،گفت: سیاست‌های غلط چهار دهه گذشته باعث بروز چنین روندی در کشور شده است بطوری‌که سالانه ۱۲ تن در هر هکتار فرسایش خاک داشته باشیم. متاسفانه بدون توجه به پیامدهای اعمالی که انجام می‌دهیم و بدون توجه به حرف کارشناسان موجب شدیم که محیط زیست کشور بیش از هر زمان دیگری با مشکلات جدی روبرو شود. سیاست‌های احساسی و ناپایدار و کوتاه مدت وضع محیط زیست کشور را به گونه‌ای درآورده که امروز خیلی شرایط بدتر از آن چیزی است که اعضای شورای عالی استان‌ها گمان می‌کنند.

کلانتری افزود: متاسفانه اطلاعات نادرست به مردم می‌دهیم. ۵۰ سال پیش میزان منابع آب‌های زیرزمینی حدود ۱۳۲ میلیارد مترمکعب بود. روند بهره گیری از منابع آغاز شد و به جایی رسیدیم که نهایتا در زمان وزارت آقای چیت‌چیان در وزارت نیرو این رقم به زیر ۹۰ میلیارد مترمکعب رسید.

وی با طرح این سوال که چرا ما آلاینده‌ها را در شهر تهران مشاهده می‌کنیم، اظهارکرد: متاسفانه انتظار می‌رود هر کسی پشت فرمان خودرو می‌نشیند و وارد شهر می‌شود ،دولتی‌ها آلودگی‌های ناشی از خودروی او را کم کنند. کارخانه‌های دولتی هم آلودگی دارند. وقتی مردم بدانند که واقعا با معضل کمبود آب مواجه هستیم قطعا صرفه جویی خواهند کرد اما متاسفانه ما این موضوعات را کتمان می‌کنیم و اگر این روند ادامه پیدا کند ۵۰ سال آینده شرایط بسیار بدتری در بخش آب خواهیم داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: فرهنگ مردم ما باید در مصرف اصلاح شود. بی تردید ما این توان را نداریم که هر سال ۹۰ میلیارد مترمکعب مصرف آب داشته باشیم و باید این روند به ۴۰ میلیارد مترمکعب برسد و برای تحقق این موضوع همه باید کمک کنند.

وی افزود: باید مصرف آب را ۴۰ تا ۵۰ میلیارد مترمکعب کاهش دهیم و اگر این اتفاق نیفتد با مشکل جدی روبرو خواهیم شد. ما باید واقعیات را به مردم بگوییم و همه معضلات را با آنان مطرح کنیم. تصور می‌کردیم چند شهر دچار کم آبی شده اما همه کشور دچار کم آبی است و به همین جهت باید اطلاعات درست در اختیار مردم قرار گیرد تا جذب کمک آنان را شاهد باشیم.

کلانتری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در بحران آب قرار گرفته‌ایم،گفت: نباید مسائل را امنیتی کرد. برای حل مشکل باید تمام اطلاعات را به مردم بدهیم تا اطلاعات شهروندان نسبت به محیط زیست افزایش پیدا کند و در چنین شرایطی اقدامات آنها صد برابر دولت خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید