دلال ها دست بردار نیستند ، چون کاهش قیمت ارز و طلا را نمی پسندند

    کد خبر :342059

در شرایطی که اجرای بسته جدید ارزی بانک مرکزی، تاکنون قیمت دلار به سرعت روند کاهشی گرفته بود، برخی گزارش ها حاکی است که شماری از دلال ها به کمک تعدادی از کانال های دلالی، تلاش دارند تا در مقابل کاهش بیشتر قیمت مقاومت کنند.

به گزارش انتخاب، روز گذشته همزمان با اولین روز اجرای بسته ارزی جدید، در معاملات روز گذشته بازار غیررسمی نیز قیمت دلار بین 8800 تا 9 هزار تومان بود. در بازار دوم بعضی پتروشیمی‌ها که عمده‌ترین عرضه کنندگان در این بازار بودند، ارز خود را به قیمت ۸۰۷۴ تومان فروختند. همچنین نرخ دلار در حوالی ظهر امروز ۹۱۰۰ تومان بر روی تابلوی بعضی از صرافی‌های تهران درج شده بود. در بازار غیررسمی هم دلار بین۸۸۰۰ تومان تا ۹۲۶۰ تومان معامله می‌شود.

با اتفاقات دیروز، شرایط بسیاری از پیش بینی ها حکایت از آن داشت که قیمت دلار با برقراری آرامش نسبی در بازار باز هم کاهش می یابد. علاءالدین میرمحمد صادقی، فعال قدیمی اقتصادی یک روز پیش از اجرای بسته ارزی جدید درباره افزایش بی رویه قیمت دلار تا 11 هزار تومان به «انتخاب» گفته بود: نوسان ارز در این چند روزه به هیچ وجه جنبه اقتصادی نداشت و حساب شده نبود، در واقع نرخ ریال صرفا دستخوش بعضی از نوسانات سیاسی شده بود. او درباره نرخ واقعی دلار با توجه به ارز پول ملی ایران گفته بود: این موضوع بستگی به این دارد که ما چقدر ارز داشته باشیم. اگر به حد کافی و به اندازه نیازهای خود ارز داشته باشیم، نرخ دلار همان 5 تا 6 هزار تومان خواهد بود. اگر بیشتر داشته باشیم، حتی از این رقم هم پایین تر خواهد آمد و اگر به هر دلیلی کمتر از نیاز خود ارز داشته باشیم، مجبور هستیم نرخ بالاتر را نیز مشاهده خواهیم کرد.

با این وجود، قیمت دلار امروز بر خلاف انتظار روند کاهشی خود را دنبال نکرد. این در حالی است که بی تردید دصد زیادی از افزایش قیمت، صرفا دلایل روانی داشت. گزارش های دریافتی حاکی است برخی دلالان در این موضوع نقش داشتند. آنها که از افزایش ناگهانی قیمت در روزهای اخیر سود زیادی برده بودند، حاضر نیستند با کاهش قیمت، دلارهای خود را با مبلغ پایین تر عرضه کنند. از این رو، این دسته از دلالان با کمک برخی کانالهای دلالی، با ارائه نرخ های غیرواقعی فضای بازار را به این سمت بردند که قیمت دلار روی مرز 9 هزار تومان متوقف شده است.

کافی است سری به کانال های اطلاع رسانی مربوط به دلال ها در شبکه های اجتماعی بزنیم تا این موضوع روشن شود. آنچه مسلم است اینکه بسیاری از ارزهای خریده شده توسط مردم در روزهای گذشته صرفا به منظور پس انداز و ترس از کاهش ارزش ریال بوده و طبیعتا ددر روزهای آتی این ارزها به بازار باز خواهند گشت. اکنون باید منتظر ماند و دید نحوه عرضه و تقاضا در روزهای آینده بازار ارز را به کدام سو می برد و آیا دلال ها باز هم خواهند توانست با عملیات روانی جلوی این سقوط طبیعی قیمت را بگیرند؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید