مدیرعامل ایران ایر:بدنبال اتفاقات خلیج فارس روزانه 100 پروازبیشتر از حریم هوایی ایران عبور می کند

    کد خبر :34174

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر در گفت و گو با  ‘هواپیمایی’ با بیان اینکه ایران تشنه هواپیماهای مسافربری جدید است ودر 10 سال آینده به 300 هواپیمای نو نیاز دارد، گفت: بعد از تنش در روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، روزانه 100 پرواز بیشتر ازحریم هوایی ایران عبور می کند.
[مدیرعامل ایران ایر:بدنبال اتفاقات خلیج فارس روزانه 100 پروازبیشتر از حریم هوایی ایران عبور می کند]

هفتاد و سومین اجلاس سالانه انجمن بین‌المللی حمل‌ و نقل هوایی -یاتا- ( از 4 تا 6 ژوئن (14 تا 16 خرداد) در شهر کانکون (Cancun) مکزیک برگزار شد. نشریه آمریکایی تخصصی ایرویز (Airways) در حاشیه این اجلاس با فرهاد پرورش مدیر عامل هواپیمایی ایران ایر گفت و گویی انجام داد.
ایرویز: آیا از ژانویه 2017 که اولین هواپیمای غربی را تحویل گرفتید، وجهه ایران ایر در داخل تغییری کرده است؟
فرهاد پرورش: بسیار زیاد! مردم ایران از این موضوع بسیار خوشحال هستند. نه تنها کسانی که با این هواپیماها مسافرت می کنند بلکه افرادی که بستگانشان با این هواپیماها پرواز می کنند، خوشحال هستند. همه مردم هواپیماهای جدید را ثمره توافق هسته ای می دانند.
*** آیا شخص شما شاهد چنین رضایتی بوده اید؟
— بله، چند روز پیش برای سفر به اجلاس یاتا از تهران سوار یکی از ایرباس های 330A جدید به مقصد پاریس شدم. زمانی که منتظر تحویل بارهایم بودم، حدود پنج ایرانشریه تخصصی آمریکایینی من را شناختند و نزد من آمده و سپاسگذاری کردند.
آنان گفتند که قبلاً سوار هواپیماهای جدید شرکت های هواپیمایی دیگر می شدند ولی اکنون مایلند تا از این پس سوار هواپیماهای جدید ایران ایر شوند. برای نخستین بار می توانیم در مسیر های بین المللی با دیگر شرکت ها رقابت کنیم.
*** اوضاع در بازار داخلی نیز همین گونه است؟
— همینطور است. تنها هواپیمای ایرباس جدید 321A در مسیرهای داخلی و بین شهرهای بزرگ ایران پرواز می کند. اطلاع داریم که مردم برنامه پروازی ایران ایر را چک می کنند تا ببینند این هواپیما به کجا پرواز می کنند تا بلیط آن را خریداری کنند.
مردم تاکنون با ناوگان ما که برخی از هواپیماهایش 25 سال سن دارند می ساختند و دیگر می خواهند که این هواپیما را آزمایش کنند. از سوی دیگر بسیاری از مسافران هرگز سوار یک هواپیمای نو نشده اند.
*** چند هواپیمای جدید برای ایران ایر پرواز می کند؟
— در مجموع 7 هواپیما. دو ماه پس از دریافت اولین ایرباس 321A در ماه ژانویه، اولین ایرباس 200-330A و 20 روز بعد دومین و سومین ایرباس 330A را دریافت کردیم. در ماه مه نیز 4 هواپیمای ای تی آر 72 را یکجا تحویل گرفتیم.
این هواپیماها را از تولوز فرانسه و از طریق آتن به تهران منتقل کردیم و من مسافر هواپیمای اول بودم. بی نظیر بود. قدم به قدم شروع به عملیاتی کردن هواپیماهای ای تی آر در فرودگاه های کوچک کردیم.
*** چه شد که به این زودی توجه تان معطوف به پروازهای استانی شد؟
— این قصد دولت ایران بود تا نه فقط مسیرهای خارجی بلکه شهرهای کوچک نیز از هواپیماهای جدید توافق هسته ای بهره مند شوند. ما از این تصمیم بسیار خشنود هستیم.
به دلیل فقدان تجهیزات، فرودگاههایی که ای تی آرها به آنها پرواز می کنند تحت پوشش هیچکدام از پروازهای برنامه ریزی شده دیگر شرکت های هواپیمایی ایرانی نبودند. زیرساختهای فرودگاهی موجود است ولی پیش از این هواپیمای مناسبی برای خدمات دهی موجود نبود.
کوچکترین هواپیمای موجود در ایران ام دی 80 یا ایرباس 320A بودند که حدود 150 مسافر ظرفیت داشتند و با حداکثر 50 درصد ظرفیت به شهرهای کوچک پرواز می کردند. ما با این هواپیماهای بسیار مناسب سطح جدیدی از پروازهای استانی را عرضه می کنیم.
*** کدام ویژگی ای تی آر آن را تا این حد مناسب شما کرده است؟
— (این هواپیماها) بسیار به نفع ما هستند چون نیازی به سرمایه گذاری فراوان برای تجهیزات زمینی فرودآوردن هواپیما، ژنراتور، استارتر یا خودرو یدک کش (پوش بک) نداریم. امیدواریم که با اتصال شهرهای کوچک به ابرشهرها، هواپیماهای بزرگتر از مسافر بیشتری برخوردار شوند.
تاکنون حدود 90 درصد مسافران پروازهای داخلی بین حدود10 فرودگاه جابجا می شدند که اکنون امیدواریم با 50 یا 60 فرودگاه کل کشور را پوشش دهیم.
زیرساخت های ریلی و جاده ای ایران هنوز تکمیل نشده اند و مناسب نیازهای مردم نیستند و به دلیل بزرگی کشور ایران، مسافرت از طریق جاده یا راه آهن بسیار طول می کشد.
*** چرا دریافت نخستین هواپیماهای ای تی آر بیش از حد طول کشید؟
— مشکل اصلی، مسائل قانونی مرتبط با موتورها بود. چون نتوانسته ایم قرارداد با شرکت کانادایی پِرَت اند ویتنی (سازنده انواع موتورهای هواپیما) را نهایی کنیم، ای تی آر توافق کرد تا زمانی که شرکت کانادایی امور مربوط به پشتیبانی را بر عهده گیرد، تقبل مسئولیت نماید.
*** امسال چند هواپیمای جدید دریافت می کنید؟
— برنامه این است که تا پایان سال 2017، 5 هواپیمای ای تی آر دیگر دریافت کنیم که تحویل آنها از اوت یا سپتامبر (مرداد/شهریور) آغاز می شود. 11 ای تی آر دیگر نیز در سال 2018 تحویل داده می شوند و 20 فروند سفارش ما نهایی می شود. امیدواریم تا پایان سال 2 هواپیمای 320A نیز از شرکت ایرباس تحویل بگیریم.
ما به عمد ناوگان نوین خود را به آهستگی شکل می دهیم تا بتوانیم هواپیماهای جدید را مدیریت کرده و خلبانان و تکنیسین ها را آموزش دهیم. ما این کار را در مورد هواپیماهای 320A و 330A انجام داده ایم و روند آموزش مربوط به هواپیماهای ای تی آر رو به پیشرفت است.
*** آیا همزمان با دریافت هواپیماهای نو، هواپیماهای قدیمی را از رده خارج می کنید؟
— هنوز نه. برنامه ما این است که در آینده نزدیک که هواپیماهای جدید بیشتری دریافت کردیم دو هواپیمای قدیمی دیگر را از رده خارج کنیم. پیش از همه، هواپیماهای فوکر 100 و ام دی 80 اجاره ای را عودت خواهیم داد.
*** قراردادتان با بوئینگ چه شد؟ اولین هواپیما چه زمانی از سیاتل به ایران ارسال می شود؟
— این موضوع مربوط به آینده می شود ولی طبق برنامه، اولین بوئینگ ER300-777 در آوریل 2018 تحویل داده می شود.
کارشناسان فنی بوئینگ دو هفته پیش در تهران بودند و برای نهایی کردن موضوعات باقی مانده با کارشناسان فنی ما مشغول همکاری هستند.
*** با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن دولت ترامپ، انتظار دارید که موانع سیاسی مانع از تحول هواپیماهای بوئینگ شوند؟
— هر اتفاقی ممکن است رخ دهد اما تاکنون که همه چیز طبق برنامه پیش رفته است. اگر اتفاقی رخ داد باید با آن مواجه شویم. اما دلیل نمی شود که دست از کار بکشیم چون ممکن است اتفاقی رخ دهد.
ما باید کارمان را انجام دهیم. مقرراتی در توافق هسته ای وجود دارد و اتحادیه اروپا و آژانس بین المللی انرزی اتمی همیشه اعلام کرده اند که ایران به وظایف خود عمل کرده است. بنابراین به نظر من دلیلی ندارد که جلوی قرارداد بوئینگ گرفته شود.
اگر اوضاع به روال سابق بازگردد یا تحریم جدیدی وضع شود، سیاستمداران مان باید اقدام های لازم را انجام دهند.
*** آیا شرکت هواپیمایی ایرانی دیگری هواپیمای جدید دریافت کرده است؟
— هنوز نه. هواپیمایی آسمان تفاهم نامه ای با بوئینگ برای خرید 30 فروند MAX737 امضا کرده است اما بوئینگ برای توفیق این قرارداد باید مجوزهای لازم را کسب کند.
*** آیا تمام مجوزهای لازم برای قرارداد بوئینگ را در اختیار دارید؟
ما تمام محوزهای خرید از ای تی آر، بوئینگ و ایرباس را از اداره کنترل دارائی های خارجی (اوفک) وزارت خزانه داری آمریکا دریافت کرده ایم.
وزارت خزانه داری هنوز مجوز این قراردادها را بر اساس توافق هسته ای صادر نکرده است. ما بسیار امیدواریم که آنها چنین اقدامی را برای هواپیمایی آسمان نیز انجام دهند. ایران تشنه هواپیمای جدید است. ما در 10 سال آینده به شدت نیازمند حدود 300 هواپیمای جدید هستیم.
*** انتظار دارید تا پایان سال 2018 چند هواپیمای جدید دیگر به ناوگان شما افزوده شوند؟
— گمان می کنم 10 – 12 جت و 20 هواپیمای ملخ دار ای تی آر.
*** پس از آنکه این هفته، عربستان سعودی و دیگر کشورهای خاورمیانه حریم هوایی خود را بر هواپیماهای قطری بستند، بسیاری از این هواپیماها مسیر خود را تغییر داده و از حریم هوایی ایران عبور کردند. آیا این رخداد تاثیری بر فعالیت های شما گذاشته است؟
— بنابراطلاعات من، روزانه حدود 100 پرواز بیشتر از حریم هوایی ایران عبور می کند. اما این به هیچ وجه تاثیری بر ما ندارد. هیچ مسئله ای نیست. حریم هوایی ایران می تواند پذیرای هواپیماهای بسیار بیشتری باشد.
*** آیا خوش بین هستید که نوسازی هوانوردی ایران طبق برنامه پیش رود؟
— بله، بسیار خوشبینم. گر چه کار ساده ای نیست ولی تاکنون که انجام شده است. در کمتر از 5 ماه 7 هواپیما تحویل گرفتیم که عملیاتی هستند و این فراتر از انتظارها است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید