آفات جنگل های بلوط و شمشاد در حال پایش است

    کد خبر :34163

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری گفت: با توجه به بهره مندی از تجربیات سازمان های بین المللی و متخصصان داخلی آفات جنگل های بلوط و شمشاد در حال پایش است و اقدامات بهداشتی و بهسازی در دولت دوازدهم همچنان استمرار دارد.
[آفات جنگل های بلوط و شمشاد در حال پایش است/ استمرار اقدام های بهداشتی دردولت دوازدهم]

‘خداکرم جلالی’ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت جنگل های بلوط افزود: نخستین بار بیماری سوسک چوبخوار و آفت ذغالی در جنگل های بلوط زاگرس در سال 1388 در استان های فارس و ایلام مشاهده شد و تا سال 1392 به طغیان رسید.
وی اظهارداشت: سازمان جنگل ها با انجام اقدامات بهداشتی و بهسازی با کمک متخصصان ملی و بین المللی و همچنین ضمن بارندگی ها و سرمازدگی های مناسب توانست این آفات را در سال 1393 مهار کند.
جلالی با اشاره به اینکه در بحث کنترل آفات جنگل های بلوط تاکنون چندین گروه کارشناسان فائو از این مکان ها بازدید کرده اند، تصریح کرد: تاکنون از تجربیات کشورهایی که با پدیده خشکیدگی بلوط مواجه بوده اند و همچنین از ظرفیت و توان سازمان های بین المللی همچون فائو بهره مند شده ایم.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری افزود: همچنین در دولت یازدهم بخش حفاظت از جنگل ها و مراتع نیز در این سازمان تقویت شد تا این بخش بتواند با توان بیشتری عملیات کنترل و مهار آفات و بیماری ها را در جنگل های بلوط دنبال کند.
به گفته جلالی ، دراین مدت علاوه بر کمک های متخصصان ملی و سازمان های بین المللی، از ظرفیت سازمان های حفظ نباتات و گیاه پزشکی نیز حداکثر استفاده شده تا پدیده خشکیدگی جنگل های بلوط مهار شود.

** جنگل های شمشاد با دو آفت خطرناک درگیر است
معاون وزیر جهادکشاورزی درباره وضعیت جنگل های شمشاد نیز گفت: برای نخستین بار بیماری آتشک شمشاد در سال 1391 در جنگل های شمال کشور دیده شد که در سال 1393مسیر غرب به شرق یعنی دو سوم جنگل های شمشاد را در بر گرفت و خسارت های سنگینی را وارد کرد.
وی افزود: به دلیل قارچی بودن بیماری ذغالی بلوط کنترل و مهار آن به دشواری انجام می شود.
جلالی با بیان این که آفت شب پره شمشاد در خردادماه سال 1395 در شمال کشور دیده شد، اظهار داشت: سال گذشته در سطح چهار هزار هکتار این بیماری کنترل شد.
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری آفت شب پره شمشاد را خطرناک عنوان کرد و گفت در سال های گذشته زمانی که این آفت وارد اروپا شد به طور تقریبی تمامی شمشادها را نابود کرد و کشور ما در صورت مقابله نکردن از این امر مستثنی نیست.
وی اضافه کرد: اکنون در تلاشیم از تجربیات کشورهای درگیر با این آفات و همچنین از امکانات وتجربیات متخصصان سازمان های بین المللی و متخصصین حشره شناسی بهره مند شویم تا بتوانیم جنگل های شمشاد شمال کشور را حفظ کنیم.
به گفته وی، آفت شب پره شمشاد نیز بومی کشور ما نیست بلکه از دیگر کشورها وارد شده است.
وی علت کندی مهار آفات در جنگل ها را استفاده نکردن از مبارزه شیمیایی دانست و ادامه داد: سعی داریم با اقدامات بیولوژیک و مکانیکی و استفاده از محلول حشره کش بیولوژیک ( بی تی اچ )مشکل بیماری و آفات جنگل های بلوط زاگرسی و جنگل های شمشاد شمال کشور را برطرف کنیم.
وی تصریح کرد: اکنون در مناطق قرنطینه جنگلی به طور روزانه عملیات پایش توسط متخصصان امر انجام می شود.
این مقام مسئول پیش بینی کرد: با توجه به گرم شدن هوا احتمال طغیان آفات و بیماری ها در جنگل های بلوط زاگرسی و همچنین جنگل های شمشاد شمال کشور وجود دارد که باید تدابیر لازم برای کنترل آنها اندیشیده شود.
به گزارش ایرنا، آمار ها نشان می دهد بیماری خشکیدگی بلوط در زاگرس نخستین بار در سال 2009 در استان های فارس و ایلام و پس از آن در سایر استان های زاگرسی کشور گزارش شد.
در زمان طغیان آفت سوسک چوبخوار و بیماری قارچی ذغالی پدیده خشکیدگی جنگل های بلوط زاگرسی و آلودگی مناطق به وسعت 1.4 میلیون هکتار رسید که به علت نبود یک برنامه جامع این موضوع به یک مشکل منطقه ای تبدیل شد.
همچنین در تابستان سال 2012 نیز خشکیدگی شمشادها در اثر بیماری آتشک در جنگل های خزری واقع در شمال ایران گزارش شده بود که در سال 2014 این بیماری از غرب به شمال شرقی حدود 57 هزار هکتار از جنگل های شمشاد را در برگرفت.
این درحالیست که دفتر نمایندگی فائو در تهران در بخشنامه ای در سال 1394 به منظور کنترل این تهدید جدی، پروژه ای را با عنوان «تقویت سازگاری جنگل های زاگرس در مقابل خشکیدگی بلوط و جنگل های خزری در مقابل بیماری آتشک شمشاد و همچنین ایجاد سیستم ملی پایش جنگل» همکاری خود را با سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری ایران آغاز کرد.
پروژه فوق با اعتبار 360 هزار دلار از محل منابع فائو اختصاص یافت تا این پروژه به مدت 18 ماه اجرایی شود که این طرح شامل شناسایی روش های کنترل زوال بلوط ، آتشک شمشاد و راه اندازی سیستم ملی پایش جنگل بوده است.
به گزارش فائو عامل بیماری آتشک شمشاد نوعی قارچ است که باعث چروکیدگی و ایجاد لکه های قهوه ای در برگ گیاه و مرگ سریع و گسترده بافت ها در بخش عمده یا همه قسمت های هوایی گیاه می شود.
این درحالیست که برخی مسئولان امر از جمله « عباسعلی نوبخت» معاون امور جنگل های سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کشور ورود آفت شبپره شمشاد را به کشور یک عامل بیوتروریسم می داند.
آفت شبپره شمشاد گونه ای پروانه با نام علمی Cydalima perspectalis است که به طور طبیعی در شرق آسیا زندگی می کند و نخستین بار در سال 1385 در آلمان و سپس در چند کشور اروپایی طغیان کرد و از خردادماه سال 1395 (2016) در بخشی از اراضی جلگه ای و جنگلی گیلان و مازندران دیده شد که تاکنون خسارت زیادی به درختان شمشاد وارد کرده است.
طبق آمارها مناطق جنگلی آستارا 32 هزار هکتار است که در این میان بیش از 150 هکتار از اراضی جنگلی این شهرستان را درختان شمشاد تشکیل می دهند.
همچنین طبق آمارهای پارسال بیش از سه هزار و 500 هکتار از اراضی جلگه ای و جنگلی شمشاد به دلیل شیوع آفت برگ خوار (شب پره) به طور کامل خشک شده است.
این آفت توانسته حدود هشت هزار هکتار از اراضی جلگه ای و جنگلی شمشاد را تحت تاثیر قرار دهد.
شمشاد هیرکانی با نام علمی بوکسوس هیرکانا (Buxus hyrcana) درختی همیشه سبز و بومی جنگل های هیرکانی در شمال ایران است که در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت (IUCN) قرار دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید