جدیدترین اخبار
۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۱ اقتصادی کد خبر :341611

مخالفان «قرارداد رنو» چه پاسخی دارند؟

با آغاز تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا علیه صنعت خودرو از دو روز پیش، حالا شرکت‌های خودروساز خارجی با ریسکی بزرگ برای ماندن در ایران مواجه شده و به احتمال فراوان و طبق اعلام قبلی، کشور را ترک خواهند کرد.

در این بین، رفتن رنو قطعا بیش از سایر شرکا، حسرت‌انگیز است، چه آنکه این شرکت فرانسوی قصد داشت با مدلی جدید در ایران فعالیت کرده و مقدمه‌ساز اتفاقاتی بزرگ در صنعت و بازار خودرو‌ی کشور شود. طبق قراردادی که میان رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در تابستان سال گذشته به امضا رسید، طرف فرانسوی برای اولین بار در تاریخ خودروسازی کشور صاحب سهام مدیریتی شد و بر این اساس قرار بود به‌صورت مستقل در کشور فعالیت کند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، حضور مستقل رنو اتفاقی بزرگ به‌شمار می‌رفت که می‌توانست به رقابتی شدن بازار خودرو ایران کمک کرده و سبب نهادینه شدن فرهنگ جهانی فروش و خدمات پس از فروش و همچنین کیفیت، در خودروسازی کشور شود.

با این حال، مجموعه مخالفت‌های داخلی به‌ویژه از سوی شرکت‌های خودروساز بزرگ کشور، اجازه نداد این پروژه بزرگ به سرانجام رسیده و رنو سرمایه‌ای کلان را به دومین صنعت بزرگ ایران تزریق کند. محور مخالفت‌ها با حضور مستقل رنو، آنهایی بودند که اجازه ندادند یکی از بندهای مهم قرارداد با این خودروساز فرانسوی (واگذاری سایت بن‌رو سایپا به رنو) اجرایی شود و این ماجرا آن‌قدر طول کشید تا تحریم‌ها از راه رسید و قرارداد را به اصطلاح هوا کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، این در شرایطی است که قطعا اگر در فرصت پسابرجام مراحل واگذاری بن‌رو به رنو انجام می‌شد، این شرکت سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام و حتی وارد فاز تولید نیز می‌شد و در این صورت، به این راحتی‌ها نمی‌توانست ایران را ترک کند. به‌عبارت بهتر، عدم شروع تولید رنو در ایران (در قالب قرارداد جدید)، دست این خودروساز را برای خروج بی‌دردسر از ایران باز گذاشت و حالا خودروسازی کشور و مشتریان حسرت از دست رفتن فرصتی بزرگ (حضور مستقل یک خودروساز معتبر خارجی در صنعت و بازار خودرو ایران) را می‌خورند. با این شرایط، باید از مانع‌تراشان بر سر راه این پروژه بزرگ پرسید که با پراندن رنو، چه سودی نصیب خودروسازی ایران شد و آیا آنها خود را از این بابت مقصر می‌دادند یا نه. اگر پاسخ مثبت است، آیا آنها خود را خواهند بخشید؟

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • مطهری: آملی لاریجانی تندروی‌های آیت الله جنتی را ندارد
  • لهستان برای کاهش وابستگی به نفت و گاز روسیه، به دنبال نزدیکی به تهران است؛ پس چرا میزبان یک نشست ضدایرانی شده؟
  • فلاحت‌پیشه: مجمع تشخیص در بررسی پالرمو وارد فضای اصلاحی نشود
  • آموزش صفر تا صد بازاریابی
  • احتمال پایان بررسی برنامه ۵ ساله سوم شهر تهران ظرف دو روز آینده
  • گلبدین حکمتیار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شد
  • تاخیر در فیلم‌برداری «جانوران شگفت‌انگیز ۳»
  • سکه ۳میلیون ۹۷۰ هزار تومان شد/حباب سکه ۴۵۰ هزار تومان
  • مردم انگلیس خواهان حضور در اتحادیه اروپا هستند
  • آغاز اعتراضات دهمین شنبه سیاه در فرانسه
  • اتحادیه اروپا برگزیت را متوقف کند
  • تاخیر اروپا درSPVقابل قبول نیست
  • علی زندوکیلی در تدارک کنسرت مشهد
  • ۲ انتصاب جدید در صداوسیما
  • حفظ محیط زیست و کاهش بیماری با حذف رسید کاغذی خرید
  • مدیریت ریسک، هدف اصلی ابزار آتی سهام
  • سرنوشت فیلم‌های روی پرده در ایام جشنواره فجر
  • ادامه پیگیری‌ها برای آزادی خبرنگار پرس تی وی
  • بررسی تاخیر ساخت پاساژ پلاسکو در «تهران ۲۰»
  • کارگران هم بالاخره سبد کالا گرفتند
  • آمریکا: “مرضیه هاشمی” متهم نیست و به زودی آزاد می شود
  • دهمین شنبه اعتراضات در فرانسه
  • دیپلمات‌های اروپایی به وزارت خارجه آمدند، اما عراقچی حتی اجازه نداد حرف بزنند، گفت: دیدار تمام است و در را بست
  • آیت الله نوری همدانی: بر اساس آیات قرآن با کسانی که ظالم هستند نباید پیمان بست؛ در برجام دیدیم که چه کردند
  • آیت الله مکارم: در گذشته تریبون ها در اختیار امامان جمعه و خطبای مساجد بود، اما امروز فضای مجازی برای افراد بی مایه هم تریبون درست کرده
  • ترامپ: در مرز مکزیک، سجاده نماز پیدا شده
  • توکلی: روز چهارشنبه، برای بررسی «پالرمو» جلسه فوق‌العاده تشکیل خواهد شد
  • دستاورد پمپئو از دوره گردی در خاورمیانه؛ تقریبا هیچ
  • تاسیس ارتش اروپایی همچنان ضرورت دارد
  • رایزنی حریری و ابوالغیط درباره تحولات جهان عرب
  • Ad