جدیدترین اخبار
۱۷ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۱ اقتصادی کد خبر :341611

مخالفان «قرارداد رنو» چه پاسخی دارند؟

با آغاز تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا علیه صنعت خودرو از دو روز پیش، حالا شرکت‌های خودروساز خارجی با ریسکی بزرگ برای ماندن در ایران مواجه شده و به احتمال فراوان و طبق اعلام قبلی، کشور را ترک خواهند کرد.

در این بین، رفتن رنو قطعا بیش از سایر شرکا، حسرت‌انگیز است، چه آنکه این شرکت فرانسوی قصد داشت با مدلی جدید در ایران فعالیت کرده و مقدمه‌ساز اتفاقاتی بزرگ در صنعت و بازار خودرو‌ی کشور شود. طبق قراردادی که میان رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در تابستان سال گذشته به امضا رسید، طرف فرانسوی برای اولین بار در تاریخ خودروسازی کشور صاحب سهام مدیریتی شد و بر این اساس قرار بود به‌صورت مستقل در کشور فعالیت کند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، حضور مستقل رنو اتفاقی بزرگ به‌شمار می‌رفت که می‌توانست به رقابتی شدن بازار خودرو ایران کمک کرده و سبب نهادینه شدن فرهنگ جهانی فروش و خدمات پس از فروش و همچنین کیفیت، در خودروسازی کشور شود.

با این حال، مجموعه مخالفت‌های داخلی به‌ویژه از سوی شرکت‌های خودروساز بزرگ کشور، اجازه نداد این پروژه بزرگ به سرانجام رسیده و رنو سرمایه‌ای کلان را به دومین صنعت بزرگ ایران تزریق کند. محور مخالفت‌ها با حضور مستقل رنو، آنهایی بودند که اجازه ندادند یکی از بندهای مهم قرارداد با این خودروساز فرانسوی (واگذاری سایت بن‌رو سایپا به رنو) اجرایی شود و این ماجرا آن‌قدر طول کشید تا تحریم‌ها از راه رسید و قرارداد را به اصطلاح هوا کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد، این در شرایطی است که قطعا اگر در فرصت پسابرجام مراحل واگذاری بن‌رو به رنو انجام می‌شد، این شرکت سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام و حتی وارد فاز تولید نیز می‌شد و در این صورت، به این راحتی‌ها نمی‌توانست ایران را ترک کند. به‌عبارت بهتر، عدم شروع تولید رنو در ایران (در قالب قرارداد جدید)، دست این خودروساز را برای خروج بی‌دردسر از ایران باز گذاشت و حالا خودروسازی کشور و مشتریان حسرت از دست رفتن فرصتی بزرگ (حضور مستقل یک خودروساز معتبر خارجی در صنعت و بازار خودرو ایران) را می‌خورند. با این شرایط، باید از مانع‌تراشان بر سر راه این پروژه بزرگ پرسید که با پراندن رنو، چه سودی نصیب خودروسازی ایران شد و آیا آنها خود را از این بابت مقصر می‌دادند یا نه. اگر پاسخ مثبت است، آیا آنها خود را خواهند بخشید؟

روی خط خبر

  • «قصر شیرین» توقیفی مجوز نمایش گرفت!
  • سند محرمانه امارات، اختلاف سلمان و بن‌سلمان را تأیید کرد؛ برخی اختیارات ولی‌عهد سلب شد
  • «کیم جونگ اون» به مسکو می‌رود
  • هشدار درباره قحطی؛ عدم کنترل ملخ‌های صحرایی، امنیت غذایی ایران را تهدید می‌کند
  • بطحائی: بدنبال رفع مشکلات معیشتی فرهنگیانم
  • محسن تنابنده، فیلمنامه خشایار الوند را کامل می‌کند
  • شهرداری تهران در اربعین امسال پرشورتر از گذشته خدمت می‌کند
  • مدارس در روز شنبه ۳۱ فروردین دایر است
  • بهره برداری از چند فاز پروژه بزرگراه نجفی رستگار تا پایان سال
  • راهبردهای بازسازی وتعمیر منازل مددجویان آسیب‌دیده از سیل اعلام شد
  • تربیت صرفاً وظیفه آموزش‌وپرورش نیست
  • افزایش تعداد دانش آموزان، ازعوامل کمبود نیروی انسانی در ۳ سال آینده
  • نیکلاس کیج در قبرس جلوی دوربین می‌رود/ تلاش برای حفظ زمین
  • مریض بدحال هواپیمای روسی را در مهرآباد به زمین نشاند
  • برنامه اکران فیلم‌های کلاسیک مرمت شده در جشنواره جهانی فیلم فجر
  • کره شمالی «پمپئو» را پس زد
  • میزبانی برج آزادی از جشنواره «تئاتر کلاسی خلاق»
  • هند: مادر بمب‌ها پیش من است!
  • افت سهام آسیایی از بالاترین سطح ۹ ماهه
  • اعتراض به نامگذاری معابر تهران به اسم هنرمندان
  • به کارگیری ۸ هزار سرباز جوان در حوادث سیل های اخیر
  • ۴ زخمی در پی برخورد رعد و برق به “آکروپولیس” آتن
  • ورود دومین کشتی لاینر کانتینری به بزرگترین بندر اقیانوسی کشور
  • کشف ۲۶ کیلو حشیش در پایانه غرب پایتخت
  • ارتقای امنیت پایتخت و ایجاد فضایی مناسب برای رونق اقتصادی
  • پایتخت خنک‌تر می‌شود
  • جزییات نحوه انتخاب سربازان برگزیده در «جشنواره جوان سرباز»
  • تاکید وزیر کشور بر شفافیت و توزیع عادلانه کمک‌ها در مناطق سیل زده
  • سناریوی احتمالی برای قیمت بنزین سهمیه
  • ظریف: سازوکار مشابه اینستکس با ترکیه ایجاد می‌کنیم
  • Ad